MENU

Υπό σχεδιασμό μεγάλες ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις με επίκεντρο το λιμάνι του Λαυρίου

Καθοριστική για την υλοποίηση των projects η παραχώρηση του λιμένα μέσω του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ

Στη δεύτερη φάση, εκείνης της υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών, αναμένεται να εισέλθει εντός του πρώτου τριμήνου του 2025 ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση (50%+1 μετοχή) του λιμανιού του Λαυρίου, τον οποίο διοργανώνει το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής μέσα στην ερχόμενη χρονιά.

Ως γνωστόν το περασμένο καλοκαίρι υποβλήθηκαν έξι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Olympic Marine – MSC Cruises, Jet Plan Shipping – Άκτωρ Παραχωρήσεις, GPH Cruise Port Finance – Promarine, Israel Shipyards Industries, ΙΝΤΕΡΚΑΤ (έναντι οκτώ αρχικώς ενδιαφερομένων σχημάτων), σχηματίζοντας ωστόσο μια πολύ ποιοτική και ανταγωνιστική κρίσιμη μάζα επενδυτών.

Σημειώνεται ότι στο Λαύριο, το Υπερταμείο και το ΤΑΙΠΕΔ διαθέτουν το 50% έναντι του 67% που κατά κανόνα προσφέρθηκε σε ιδιώτες για αντίστοιχες υποδομές, εκτιμώντας πως ως πάγιο θα εξασφαλίσει σημαντικές μελλοντικές υπεραξίες και για τις δύο πλευρές (ιδιωτών -δημοσίου).

Μέχρι σήμερα στο λιμάνι του Λαυρίου, πέρα από τις βασικές εμπορικές ακτοπλοϊκές γραμμές και θέσεις αλιευτικών, λειτουργεί και μικρή μαρίνα ιδιωτικών σκαφών, ωστόσο το master plan προβλέπει σημαντική ανάπτυξη όλων των δραστηριοτήτων.

Το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι στερείται, ωστόσο, συμπληρωματικών υποδομών, καθώς η επέκταση της Αττικής Οδού – αν και έχει συζητηθεί πολλές φορές – δεν βρίσκεται στο πλάνο νέων οδικών έργων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει ο διαγωνισμός της επέκτασης του Προαστιακού από το Κορωπί προς Λαύριο.

Υπενθυμίζεται πως ο εν λόγω διαγωνισμός με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ (στο πλαίσιο της συστάδας έξι διαγωνισμών που θα συνέδεαν τις ΒΙΠΕ με τα λιμάνια), βρίσκεται ακόμη στη β΄ φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, στο οποίο συμμετέχουν τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat (νυν Aktor), Άβαξ – Alstom και Άκτωρ (νυν Aktor) – ΜΕΤΚΑ (νυν Metlen), τα οποία προφανώς θα μεταβληθούν μετά τις εξελίξεις εξαγορών και συγχωνεύσεων στον κλάδο.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον αρχικό προϋπολογισμό το έργο υπολογιζόταν σε 390 εκατ. ευρώ.

Διέθετε μάλιστα εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τους πόρους ΕΣΠΑ, ωστόσο οι εξελίξεις στη Θεσσαλία μετά τις καταστροφικές πλημμύρες και η αναδιάρθρωση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών που είναι σε εξέλιξη, άλλαξαν τις προτεραιότητες με αποτέλεσμα η ωρίμαση του διαγωνισμού να καθυστερεί.

Αξιοποίηση ακινήτων από ιδιώτες επενδυτές

Στο περιθώριο όλων των παραπάνω ενεργοποιούνται και οι ιδιώτες επενδυτές, καθώς η περιοχή της Λαυρεωτικής αποτελεί πλέον ένα νέο τμήμα επέκτασης της πόλης.

Έτσι, την ευκαιρία αξιοποίησης εκτάσεων στο Λαύριο σπεύδουν να εκμεταλλευτούν η Τράπεζα Πειραιώς από κοινού με το σχήμα των Κέκροψ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ιντρακόμ (συμμετοχή 75% – 25%) μετά την ολοκλήρωση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της περιοχής, που επιτρέπει πια την εμπορική αξιοποίηση ακινήτων για διάφορες χρήσεις.

Το επενδυτικό τους ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο παλαιό εργοστάσιο της «Νηματουργείο Αιγαίον», συνολικής επιφάνειας 97.262 τ.μ., καθώς και στο 50% παραλιακού οικοπέδου, εμβαδού 8.466 τ.μ., επί του οποίου υπάρχουν κτίσματα 6.947 τ.μ.

Το «φιλέτο» του project είναι οι εγκαταστάσεις της «Νηματουργείο Αιγαίον» που καταλαμβάνουν ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο και γειτνιάζουν με τον χώρο του Λιμένα Λαυρίου.

Στα τέλη Ιουνίου 2024 και στο πλαίσιο ανακοίνωσης ευρύτερης συνεργασίας μεταξύ της Τράπεζας Πειραιώς και της Dimand παρουσιάστηκε το περίγραμμα αξιοποίησης των συγκεκριμένων οικοπέδων στην περιοχή.

Εκεί σχεδιάζεται ένα μικτό project ανάπλασης με συγκρότημα κατοικιών, τουριστικών εγκαταστάσεων και εμπορικών χρήσεων συνολικής ανωδομής 60.000 τ.μ.. Ο προϋπολογισμός του δεν έχει ασφαλώς επιβεβαιωθεί, ωστόσο σε αδρές γραμμές θα ξεπεράσει τα 250 εκατ. ευρώ. Η Dimand στην παρούσα φάση έχει αναλάβει τη μελέτη, αδειοδοτική ωρίμαση και την έκδοση οικοδομικών αδειών για το εν λόγω project, ενώ επιδιώκει, σε δεύτερο χρόνο, μετοχική συμμετοχή στη διαχειρίστρια εταιρεία Strix.

Σχετικά Άρθρα