MENU

«Ξεκλειδώνει» την αξιοποίηση των σιδηροδρομικών σταθμών Πειραιά και Θεσσαλονίκης η ΓΑΙΑΟΣΕ;

Στόχος της τρίτης προσπάθειας ανάπτυξης των δύο ακινήτων είναι να μετεξελιχθούν σε πολυμορφικούς χώρους στα πρότυπα αντίστοιχων ευρωπαϊκών σταθμών

Το project αξιοποίησης του ακινήτου του Σιδηροδρομικού Σταθμού Πειραιά και της μετατροπής του σε πολυμορφικό εμπορικό κέντρο, ξαναβγάζει από το συρτάρι η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία τις προηγούμενες ημέρες προκήρυξε ανοικτό διαγωνισμό για την εύρεση τεχνικού συμβούλου που θα προχωρήσει τις διαδικασίες για το εν λόγω έργο μαζί με αυτές για την αξιοποίηση και του επιβατικού σταθμού Θεσσαλονίκης.

Η αξιοποίηση του σταθμού του Πειραιά, που εντάσσεται στα «φιλέτα» του χαρτοφυλακίου της ΓΑΙΑΟΣΕ δεδομένου ότι βρίσκονται στην καρδιά του μεγαλύτερου συγκοινωνιακού κόμβου της πόλης, δεν συζητείται για πρώτη φορά.

Η διαδικασία είχε εκκινήσει και στο παρελθόν με προσπάθειες να έχουν γίνει τόσο το 2009 όσο και το 2014, αλλά δεν είχε ολοκληρωθεί κυρίως εξαιτίας της ανωριμότητας των μελετών και των περιορισμένων χρήσεων γης.

Η εταιρία εμφανίζεται πλέον αποφασισμένη να προχωρήσει το project δίνοντας έμφαση στον κλάδο των ακινήτων μετά και την δρομολογημένη απόσχιση του τομέα του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από το αντικείμενό της στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης που έχει εξαγγείλει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Βάσει των προμελετών που έχουν προηγηθεί, στόχος είναι η ανάπτυξη των δύο ακινήτων στα πρότυπα ευρωπαϊκών σταθμών με τη δημιουργία πολυμορφικών χώρων που θα αξιοποιηθούν ως χώροι γραφείων, εκδηλώσεων και ήπιας εμπορικής εκμετάλλευσης, προσδίδοντας αξία και στην ευρύτερη περιοχή.

Ειδικά για τον σταθμό του Πειραιά ο χαρακτηρισμός του ως Πολεοδομικού Κέντρου ανοίγει την πόρτα για μια πλειάδα χρήσεων γης, μεταξύ των οποίων η κατοικία, τα ξενοδοχεία, τα καταστήματα, η εστίαση και η αναψυχή, γεγονός που εκτιμάται ότι θα αυξήσει σημαντικά το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Η αξιοποίηση των δύο ακινήτων εντάσσεται στο σχέδιο ωρίμανσης και αξιοποίησης των ακινήτων του χαρτοφυλακίου της ΓΑΙΑΟΣΕ, σε χρονικό ορίζοντα τριετίας, για το οποίο είχε μιλήσει σε συνέδριο που διοργανώθηκε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Παναγιώτης Μπαλωμένος.

Σημείωνε μάλιστα πως το πλάνο της αξιοποίησης μπορεί να επιταχυνθεί δεδομένου ότι – σε αντίθεση με άλλους φορείς του Δημοσίου – η ΓΑΙΑΟΣΕ γνωρίζει πού βρίσκονται τα ακίνητά της.

Επιπλέον το 87% του χαρτοφυλακίου της έχει εγγραφεί στο Κτηματολόγιο, ενώ απομένει ένα 2,5%, το οποίο αναμένεται να αποκτήσει σύντομα, καθώς έχει προχωρήσει σε διεκδικητικές αγωγές.

Ιδιοκτήτης 4.800 κτηρίων

Σήμερα η εταιρία, η οποία διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, κατέχει 110.000 στρέμματα αδόμητης έκτασης κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου και περισσότερα από 4.800 κτήρια που καλύπτουν επιφάνεια περίπου 628.000 τ.μ.

Στο πλαίσιο του τριετούς πλάνου αξιοποίησης, τρέχει ήδη ο διαγωνισμός για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου έκτασης άνω των 600 στρεμμάτων, προχωρούν οι διαδικασίες για το Θριάσιο, με τη διοίκηση της εταιρίας να θεωρεί εμβληματικά ακίνητα αυτά των σταθμών Αθηνών, Λαρίσης, Πειραιά, Θεσσαλονίκης και τον σταθμό Πελοποννήσου που αποτελεί ένα κτίριο ιδιαίτερης πολιτισμικής αξίας.

Μεγάλο τμήμα της ακίνητης περιουσίας, την οποία διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ παραμένει έως και σήμερα αναξιοποίητο. Συνολικά εκμισθώνει 500 ακίνητα σε ολόκληρη τη χώρα με τα έσοδα από τις μισθώσεις να ανέρχονται σε περισσότερα από 6 εκ. ευρώ για το 2023.

Πλέον στρέφει το βλέμμα της στην περαιτέρω αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου της, καθώς τα ακίνητα που κατέχει είναι ιδανικά για χώρους εστίασης και καφέ, καταστημάτων και τουριστικών ή αγροτουριστικών δράσεων, ενώ το χαρτοφυλάκιο ακινήτων της μπορεί να καλύψει ανάγκες στέγασης επιχειρήσεων για χρήση γραφείων ή αποθηκών.

Σύμφωνα με τον κ. Μπαλωμένο, στα «gold ακίνητα» της ΓΑΙΑΟΣΕ περιλαμβάνονται οι σιδηροδρομικοί σταθμοί μικρών ή και μεγαλύτερων πόλεων π χ. Λάρισας, Κατερίνης, Πλαταμώνα, Αλεξανδρούπολης και στις κατηγορίες «silver» και εμπορικών ακινήτων εντάσσονται διάσπαρτα ακίνητα ανά την επικράτεια. Κάποια από αυτά έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, είτε ως προς την έκταση είτε ως προς τη γειτνίαση με σημαντικές υποδομές, «όπως μία μεγάλη έκταση εντός της βιομηχανικής περιοχής της Λάρισας που διαθέτει κάποια χαρακτηριστικά, που μας δείχνουν ότι υπάρχουν οι δυνατότητες ενός τρίτου εμπορευματικού κέντρου», είχε επισημάνει χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Μεγάλες δυνατότητες αξιοποίησης των σταθμών Πειραιά και Θεσσαλονίκης

Το συνολικό εμβαδόν του ακινήτου του ΣΣ Πειραιά ανέρχεται σε 13,1 στρέμματα.

Το βασικό κτίριο του Σιδηροδρομικού Σταθμού αποτελείται από ένα κεντρικό διώροφο τμήμα και δύο πλαϊνά ισόγεια τμήματα, με συνολικό εμβαδόν 590 τ.μ.

Το κτίριο έχει κατασκευαστεί στις αρχές του 20ου αιώνα, έχει χαρακτηρισθεί ως διατηρητέο και βρίσκεται εντός της περιοχής του ιστορικού κέντρου του Πειραιά.

Η θέση του ακινήτου θεωρείται ιδιαιτέρως κομβική, καθώς ο σταθμός έχει αναβαθμιστεί και αποτελεί τον τερματικό σταθμό του προαστιακού και υπεραστικού δικτύου (τόσο προς Πελοπόννησο όσο και προς Βόρεια Ελλάδα) και έχει 3 αποβάθρες και 5 σιδηροδρομικές γραμμές.

Οι πρόσφατες κατασκευές περιλαμβάνουν δύο νέα κτήρια συνολικής επιφάνειας 279 τ.μ.

Το ακίνητο εξυπηρετείται από αστικά μέσα σταθερής τροχιάς, καθώς βρίσκεται δίπλα από τον σταθμό του ΗΣΑΠ και σε απόσταση αναπνοής από τον σταθμό Πειραιά της γραμμής 3 του μετρό.

Η γειτνίαση του ακινήτου με το λιμάνι του Πειραιά δίνει τη δυνατότητα να ενταχθεί σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δραστηριοτήτων της πόλης (τουρισμού, πολιτισμού, αναψυχής κλπ.), ενώ η φύση της λειτουργίας του ακινήτου και η θέση του προσδίδουν στην περιοχή έναν μητροπολιτικό χαρακτήρα, όπως σημειώνεται στο κείμενο της διακήρυξης του διαγωνισμού.

Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης (Σ.Σ.Θ.) βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης, σε κομβικό σημείο του δυτικού τμήματος του πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης.

Περιμετρικά έχουν αναπτυχθεί πυκνοδομημένες περιοχές με μεγάλη πληθυσμιακή πυκνότητα, οι οποίες διοικητικά ανήκουν – εκτός του Δήμου Θεσσαλονίκης – και σε άλλους Δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος, ενώ παράλληλα γειτνιάζει με τον λιμένα και τους περιφερειακούς οδικούς άξονες.

Η συνολική έκταση του προς αξιοποίηση ακινήτου του Νέου Επιβατικού Σταθμού Θεσσαλονίκης φτάνει τα 86,58 στρέμματα και έχει κεντροβαρική θέση στο σύστημα συγκοινωνιών έχοντας σύνδεση με ΟΑΣΘ, ΚΤΕΛ και Μετρό, ενώ γειτνιάζει με τον κεντρικό λιμένα και τους περιφερειακούς οδικούς άξονες της πόλης.

Στο αντικείμενο του τεχνικού συμβούλου για την αξιοποίηση των δύο ακινήτων συγκαταλέγονται ο έλεγχος και αξιολόγηση των Ειδικών Πολεοδομικών Μελετών και των Στρατηγικών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που έχει εκπονήσει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η επεξεργασία προτάσεων υποψήφιων επενδυτών που θα προκύψουν από τη φάση της πρόσκλησης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος, η υποστήριξη της ΓΑΙΑΟΣΕ στις διαβουλεύσεις που σχετίζονται με την ωρίμανση και ανάπτυξη των ακινήτων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Υπουργεία, ΟΣΕ, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Επαγγελματικοί Φορείς, Φορείς ΜΜΜ κλπ.).

Σχετικά Άρθρα