MENU

Προς συμβασιοποίηση το έργο του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Β. Μακεδονίας

Σε φάση αξιολόγησης των προσφορών βρίσκονται οι διαγωνισμοί

Μέσα στον Μάρτιο αναμένεται η συμβασιοποίηση του νέου αγωγού φυσικού αερίου, συνολικού μήκους 125 χλμ., που θα συνδέσει την Ελλάδα με τη Βόρεια Μακεδονία. Αυτή τη στιγμή, και στις δύο πλευρές των συνόρων, οι διαγωνισμοί βρίσκονται σε φάση αξιολόγησης προσφορών.

Στον διαγωνισμό που έχει προκηρύξει ο ΔΕΣΦΑ για το εγχώριο τμήμα του έργου, το εκτιμώμενο κόστος ανέρχεται σε 32,5 εκατ. ευρώ, με περίοδο κατασκευής 18 μηνών. Ο Διαχειριστής έχει επίσης προχωρήσει από τον Δεκέμβριο του 2023 σε ανάθεση της προμήθειας των αγωγών χάλυβα που θα εγκατασταθούν εντός συνόρων στη Σωληνουργεία Κορίνθου, στο πλαίσιο σύμβασης ύψους 27 εκατ. ευρώ.

Ο προϋπολογισμός στον αντίστοιχο διαγωνισμό της Βόρειας Μακεδονίας, τον οποίον «τρέχει» η κρατική εταιρεία μεταφοράς φ.α. NOMAGAS, προσεγγίζει τα 84 εκατ. ευρώ, με περίοδο κατασκευής 34 μηνών. Σημειώνεται ότι κατόπιν ανοιχτού διαγωνισμού της NOMAGAS την περασμένη χρονιά, ο ΔΕΣΦΑ έχει επίσης αναλάβει την επίβλεψη (project management) του συνολικού έργου.

Στην ελληνική πλευρά η όδευση του αγωγού θα έχει μήκος 57 χλμ. –από τη Νέα Μεσημβρία μέχρι τους Ευζώνους– ενώ στη γειτονική χώρα, το μήκος του αγωγού θα είναι 68 χλμ., από τη Γευγελή έως το Νεγκότινο. Η αρχική δυναμικότητα του αγωγού θα ανέλθει σε 1,5 δισ. κυβικά μέτρα/έτος, με δυνατότητα διπλασιασμού της (3 δισ. κ.μ./έτος) σε επόμενη φάση. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο νέος αγωγός θα κατασκευαστεί ούτως ώστε στο μέλλον να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς και «πράσινου» υδρογόνου σε ποσοστό έως και 100%.

Τα οφέλη του έργου

Το έργο αναμένεται να αναβαθμίσει σημαντικά την ενεργειακή ασφάλεια της Βόρειας Μακεδονίας, μέσα από έναν νέο διάδρομο εφοδιασμού ο οποίος θα ενισχύσει γενικότερα και τις περιφερειακές υποδομές μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή των Βαλκανίων. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, το project συγκαταλέγεται στα Έργα Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος της ΕΕ ενώ και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα θα το χρηματοδοτήσει με 2,47 εκατ. ευρώ, μέσω του επενδυτικού πλαισίου των δυτικών Βαλκανίων (Western Balkans Investment Framework).

Η νέα υποδομή αναδεικνύει βέβαια και τον κομβικό ρόλο της Ελλάδας ως πύλης εισόδου φυσικού αερίου για την Ευρώπη. Μελλοντικά, η αξιοποίηση του αγωγού για τη μεταφορά «ανανεώσιμων» αερίων, συνδυαστικά με το δίκτυο που αναπτύσσεται στην περιοχή γι’ αυτόν τον σκοπό, θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου και το ενεργειακό «πρασίνισμα» που αυτή θα φέρει στις χώρες που θα είναι διασυνδεδεμένες.

Σχετικά Άρθρα