Οριστικά εκτός σιδηροδρομικού κάδρου αφήνει η κυβέρνηση την Κρήτη με την απάντηση του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου να δίνει τέλος στις συζητήσεις και τα αιτήματα όλων των φορέων του νησιού που είχαν έρθει στην επιφάνεια με την ευκαιρία της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι.
Υπενθυμίζεται ότι αποφάσεις υπέρ της δημιουργίας ενός δικτύου ελαφρού τρένου – τραμ είχε λάβει το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης, ενώ ομόφωνες ήταν και οι αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων των μεγάλων δήμων.
Οι τοπικοί φορείς είχαν συνδέσει τη δημιουργία μέσου σταθερής τροχιάς με το υπό κατασκευή αεροδρόμιο, αλλά και με τη διαρκώς αυξανόμενη επιβατική κίνηση σε συνάρτηση και με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Σήμερα το Περιφερειακό Χωροταξικό πλαίσιο της Κρήτης, δεν προβλέπει τη λειτουργία σιδηροδρόμου. Ωστόσο, όπως είχαν αναφέρει στο παρελθόν στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εάν εκπονούνταν μελέτη σκοπιμότητας, αυτή θα μπορούσε να ενσωματωθεί στον χωροταξικό σχεδιασμό.
Βεβαίως την τελευταία λέξη σε αυτό την έχει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο και την είπε πριν λίγες ημέρες στο πλαίσιο απάντησης σε σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρη Μαμουλάκη.
«Τα έργα δεν γίνονται με πολιτική βούληση, δεν γίνονται με βολονταρισμό. Γίνονται επειδή πρέπει να μελετηθούν, γίνονται επειδή υπάρχει μια σκοπιμότητα. Δεν γίνονται επειδή υπάρχει μια απόφαση περιφερειακού συμβουλίου ή πέντε δημάρχων ή δεν ξέρω εγώ δεκαέξι κοινοτήτων ή ακόμα και μια ομοφωνία όλων των Βουλευτών», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ταχιάος προσθέτοντας πως το μέσο σταθερής τροχιάς δεν είναι αυτοσκοπός.
Καμία ευρωπαϊκή πρόβλεψη για δημιουργία σιδηροδρομικής υποδομής
Ο υφυπουργός ξεκαθάρισε πως «δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τρένο στην Κρήτη στα ευρωπαϊκά δίκτυα», δεδομένου ότι ο κανονισμός 1679/2024 για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, το οποίο αναπτύσσεται βαθμιαία σε τρία στάδια έως το 2050, δεν προβλέπει σιδηροδρομικές υποδομές στο νησί.
Τόνισε μάλιστα πως το σύνολο των πόρων έως το 2027 του ΕΣΠΑ για τις μεταφορές είναι 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ για όλη την Ελλάδα.
«Εάν όντως η Ευρωπαϊκή Ένωση ήθελε να υποστηρίξει τέτοια έργα υποδομής, θα έπρεπε και οι αντίστοιχοι πόροι να είναι αυξημένοι», τόνισε.
Όπως ανέλυσε ο κ. Ταχιάος, προκειμένου να θεσμοθετηθεί ένα έργο, πρέπει να υπάρχει μια μελέτη κόστους οφέλους, μια στρατηγική ανάπτυξης και το κατάλληλο timing.
«Ποιο είναι το timing; Ότι κάνουμε το αεροδρόμιο. Το ότι κάνουμε το αεροδρόμιο τι σημαίνει; Σημαίνει ότι ξαφνικά φύτρωσαν «λεφτόδεντρα» εκεί που κάναμε τις απαλλοτριώσεις για το αεροδρόμιο;», ανέφερε λέγοντας ουσιαστικά πως δεν υπάρχει χρηματοδότηση για ένα τέτοιο έργο.
Υπενθύμισε ότι το νησί είναι αυτήν την περίοδο αποδέκτης πολύ μεγάλων επενδύσεων, καθώς στην Κρήτη γίνονται πολλά έργα μεταξύ των οποίων ο ΒΟΑΚ, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, αλλά και προσωρινές παρεμβάσεις, όπως αυτή στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ για την οποία δίνονται 10 εκατ. ευρώ στην Περιφέρεια.
Αναφερόμενος στην αυξημένη επιβατική κίνηση του υφιστάμενου αεροδρομίου του Ηρακλείου, είπε ότι όχι μόνο είναι εποχική, «αλλά σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό οι επισκέπτες είναι οργανωμένες ομάδες τουριστών που τους παίρνουν τα λεωφορεία, τους πηγαίνουν στις μονάδες όπου πηγαίνουν και κάνουν ό,τι έχουν προγραμματίσει να κάνουν και τους ξαναφέρνουν στο αεροδρόμιο για να πετάξουν», προσθέτοντας ότι η τακτική κίνηση κατά τη χειμερινή περίοδο είναι περιορισμένη.
Καταλήγοντας ο υφυπουργός τόνισε ότι η κυβέρνηση έχει αναλάβει και θα ολοκληρώσει τον ΒΟΑΚ και το Καστέλι, μην αφήνοντας όμως περιθώρια για άλλα μεγάλα έργα: «Για να είμαστε ειλικρινείς στους Κρητικούς, πρέπει να πούμε ότι εμείς αναλάβαμε πολύ συγκεκριμένα έργα και θα τα εκτελέσουμε, θα τα φέρουμε εις πέρας, αλλά υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα, επειδή αυτό μπορεί να αφορά τον όποιον βολονταρισμό όποιου πολιτικού, δεν πρόκειται να δώσουμε».