Μπορεί τα βλέμματα όλων να είναι στραμμένα στο Mετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο όπως έχει ανακοινωθεί θα κάνει πρεμιέρα στις 30 Νοεμβρίου, αλλά και στην Αττική τα εντεινόμενα κυκλοφοριακά προβλήματα κάνουν όλο και πιο αναγκαίες τις επεκτάσεις του πιο δημοφιλούς μέσου μαζικής μεταφοράς.
Σε ό,τι αφορά τη νέα Γραμμή 4 που θα ενώσει το Γουδή με το Γαλάτσι, τα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη και παρά τις καθυστερήσεις, η διοίκηση της εταιρίας Ελληνικό Μετρό επαναδιαβεβαίωσε τις προηγούμενες ημέρες ότι το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί.
Ωστόσο σοβαρές καθυστερήσεις γράφει και η επέκταση της Γραμμής 2 από την Ανθούπολη προς το Ίλιον, η οποία – όπως έχει ήδη αναφέρει το energodromio.gr – δεν λέει να εισέλθει στη β΄ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας προκειμένου να έρθει πιο κοντά η συμβασιοποίηση του έργου και να ξεκινήσει να υλοποιείται.
Έτσι, παρόλο που ο διαγωνισμός των 550 εκατ. ευρώ (χωρίς τον ΦΠΑ) είχε ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2023 και εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από το σύνολο των μεγάλων ομίλων, έως και σήμερα δεν έχει περάσει στη β΄ φάση της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών. Η Ελληνικό Μετρό ευελπιστούσε ότι το εν λόγω στάδιο θα είχε ξεκινήσει την περασμένη Άνοιξη με στόχο ακόμα και να είχε αναδειχθεί ανάδοχος έως το τέλος του έτους ώστε να υπογραφόταν η σύμβαση στις αρχές του 2025. Ωστόσο η διαδικασία παραμένει στάσιμη καθώς μπορεί η Περιφέρεια Αττικής να γνωμοδότησε θετικά για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, αλλά το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας οκτώ μήνες μετά δεν έχει πει το τελικό «ναι» μέσω της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων ώστε να «ξεκλειδώσει» το έργο, η διάρκεια υλοποίησης του οποίου είχε προϋπολογιστεί σε 57 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας από το βήμα του Athens Investment Forum είπε ότι η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη και το έργο θα γίνει, χωρίς ωστόσο να δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες επί του τελικού χρονοδιαγράμματος.
Να σημειωθεί ότι ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει τα σχήματα ΤΕΡΝΑ, Intrakat (νυν Aktor Κατασκευές), Άβαξ – Ghella – Alstom και Άκτωρ – Μυτιληναίος. Όπως είναι προφανές, ο μετασχηματισμός της Intrakat ως συνέχεια της εξαγοράς της Άκτωρ, πιθανότατα θα οδηγήσει σε μειωμένες κατά μία δεσμευτικές προσφορές, αλλά το ενδιαφέρον του τεχνικού κλάδου για το έργο θα παραμείνει αμείωτο.
Υπενθυμίζεται ότι η επέκταση της γραμμής 2 προς το Ίλιον έχει ενταχθεί στο ΤΠΑ Υποδομών – Μεταφορών του εθνικού ΠΔΕ και πρόκειται να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021 – 2027.
Θα είναι συνολικού μήκους 4,18 χλμ με τρεις νέους σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος).
Στην Παλατιανή θα κατασκευαστεί και σταθμός μετεπιβίβασης με υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων τριών επιπέδων και χωρητικότητας 150 ΙΧ.
Στην επιφάνεια, μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του θα διαμορφωθεί Χώρος Μετεπιβίβασης Λεωφορείων.
Σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, η επέκταση εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ ο αριθμός των πολιτών που θα εξυπηρετούνται ως προς την κατοικία τους σε ακτίνα 500 μ. από τους σταθμούς εκτιμάται σε περίπου 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας είναι περίπου 5.000.
Αντικατάσταση και αναβάθμιση Η/Μ συστημάτων
Στο εν λόγω έργο έχει συμπεριληφθεί και η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα σε γειτονική όμορη περιοχή εμβαδού περίπου 20 στρεμμάτων στη γωνία των οδών Αγίας Άννης και Πιερίας, η οποία σήμερα καταλαμβάνεται κυρίως από αποθήκες του τέως εργοστασίου της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας και από άλλες ιδιοκτησίες με στόχο να εξυπηρετηθεί η επέκταση, αλλά και οι υπόλοιπες ανάγκες του μετρό.
Επίσης περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση – αντικατάσταση ορισμένων Η/Μ Συστημάτων σε μεγάλο τμήμα ή και στο σύνολο των Γραμμών 2 & 3 του Μετρό, χωρίς την οποία δεν θα είναι δυνατόν η περαιτέρω επέκτασή τους.
Πρόκειται για συστήματα, τα οποία πλέον δεν υποστηρίζονται από τους κατασκευαστές τους, δεν υπάρχουν ανταλλακτικά και έχουν αυξηθεί οι αστοχίες τους.
Για το λόγο αυτό θα αναβαθμιστεί ή θα αντικατασταθεί το σύστημα ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων στο σύνολο των σταθμών των Γραμμών 2 & 3, ενώ το σύστημα αναγγελιών θα αναβαθμιστεί σε όλους τους σταθμούς και τις επεκτάσεις πλην της επέκτασης του Πειραιά και θα συνδεθεί με τα αντίστοιχα συστήματα που διαθέτει ήδη η επέκταση του Πειραιά. Οι τροποποιήσεις στα συγκεκριμένα συστήματα θα απαιτήσουν νέο εξοπλισμό και λογισμικό τόσο στο Κέντρο Ελέγχου στο Σύνταγμα όσο και τοπικά σε σταθμούς, φρέατα κλπ.
Ωστόσο η σύνδεσή τους με τα σημερινά συστήματα έχει προβλεφθεί να γίνει χωρίς καμία διακοπή λειτουργίας των Γραμμών 2 και 3.
Χωριστά θα προχωρήσει ο διαγωνισμός για την προμήθεια οκτώ συρμών ώστε το μετρό, το οποίο έχει ήδη τεράστια έλλειψη τροχαίου υλικού να μπορεί να εξυπηρετεί και το πρόσθετο τμήμα.
Υπό μελέτη οι επόμενες επεκτάσεις
Ανεξάρτητα από τις εξελίξεις σε ότι αφορά στην γραμμή 2 που δείχνει να έχει εισέλθει σε φάση στασιμότητας, η Ελληνικό Μετρό μελετά ήδη τις επόμενες επεκτάσεις με τη διοίκηση της εταιρίας, πάντως, να επαναλαμβάνει ότι αυτές θα πρέπει να προκύψουν ύστερα από μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας καθώς, σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα, «το μετρό είναι ένα ακριβό σπορ».
«Υπάρχουν μελέτες επεκτάσεων και κοιτάμε νέα σχήματα για να δούμε πώς θα βγουν νέοι διαγωνισμοί», ανέφερε ο ίδιος.
Στο πλαίσιο αυτό ήδη μελετάται η επέκταση της Γραμμής 1 (πρώην ηλεκτρικός) προς το Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, η οποία όπως είπε ο επικεφαλής της Ελληνικό Μετρό «είναι μια υποχρέωση της Πολιτείας που τη μελετούμε ώστε να μπορέσουμε να τη δημοπρατήσουμε».
Επίσης στη Γραμμή 2 εκτός της επέκτασης προς το Ιλιον, μελετάται και η επέκταση από την άλλη πλευρά και ειδικότερα προς τη Γλυφάδα.
Στα μελλοντικά σχέδια εντάσσονται και οι επεκτάσεις της υπό κατασκευή Γραμμής 4 από τη βόρεια πλευρά, δηλαδή από το Γουδή προς τον άξονα της Κηφισίας, αλλά και από την αντίθετη πλευρά δηλαδή από το Γαλάτσι με κατάληξη στην Πετρούπολη.