Το ενδιαφέρον τριών ισχυρών επενδυτικών σχημάτων συγκέντρωσε ο διαγωνισμός για την ανάπτυξη του Κυβερνητικού Πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης» στην περιοχή του Υμηττού, έργο που θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με τον προτιμητέο επενδυτή να αναλαμβάνει την κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία για 30 χρόνια του νέου διοικητικού συγκροτήματος κτιρίων και του αστικού πάρκου λαμβάνοντας ως αντάλλαγμα μηνιαίες πληρωμές διαθεσιμότητας.
Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε πως τα σχήματα που δήλωσαν το «παρών» στον διαγωνισμό εκτιμώμενης αξίας 421 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) για την ανάπτυξη της «υπουργούπολης» στην έκταση της ΠΥΡΚΑΛ είναι τρία και συγκεκριμένα ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι κοινοπραξίες Άβαξ – Άκτωρ Παραχωρήσεις και Metlen – Intrakat.
H πρώτη φάση του διαγωνισμού θα ολοκληρωθεί με την αξιολόγηση των υποβληθέντων φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος και την προεπιλογή των υποψήφιων που θα συνεχίσουν στη δεύτερη φάση, η οποία αποτελείται από τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και εν συνεχεία την υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών από τους επιλεγέντες.
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ ορίστηκε από την Κυβερνητική Επιτροπή αρμόδια για τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας και την παρακολούθηση της εκτέλεσης των συμβάσεων για την υλοποίηση του έργου.
Το Κυβερνητικό Πάρκο θα αναπτυχθεί σε έκταση 154 στρεμμάτων και θα περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου διοικητικού συγκροτήματος γραφείων στις εγκαταστάσεις της ΕΒΟ – ΠΥΡΚΑΛ, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης ενός μεγάλου αστικού πάρκου που θα λειτουργήσει ως «πνεύμονας πρασίνου» στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Δάφνης – Υμηττού, στην Περιφέρεια Αττικής.
Βάσει του σχεδιασμού, στη μελλοντική «υπουργούπολη» θα μετεγκατασταθούν εννέα υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Υγείας, Τουρισμού, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών) και ορισμένοι φορείς (ΑΑΔΕ, ΕΕΣΥΠ ΑΕ, ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ, ΕΤΑΔ ΑΕ ) και περίπου 14.500 δημόσιοι υπάλληλοι και στελέχη δημοσίων φορέων, οι οποίοι σήμερα εργάζονται σε περισσότερα από 100 μισθωμένα ή και ιδιόκτητα δημόσια κτίρια, διάσπαρτα σε όλο το κέντρο της Αθήνας και στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής.
Όπως επισημαίνει το ΤΑΙΠΕΔ, η δημιουργία του Κυβερνητικού Πάρκου αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ που έχουν προκηρυχθεί ποτέ στη χώρα αλλά και μια εμβληματική επένδυση με πολλαπλά οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη: Συγκέντρωση των κατακερματισμένων υπηρεσιών σε έναν ενιαίο χώρο, εξοικονόμηση πόρων για το Δημόσιο και αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Δήμου Δάφνης – Υμηττού.
Νέα κτίρια και αξιοποίηση διατηρητέων
Το έργο περιλαμβάνει την κατεδάφιση 66 υφιστάμενων κτιρίων συνολικής δόμησης περίπου 68.500 τ.μ. και την ανακαίνιση 24 διατηρητέων κτιρίων που θα απαιτήσουν εκτεταμένη στατική ενίσχυση και συγκεκριμένες εργασίες αποκατάστασης.
Από αυτά, τα 13 θα φιλοξενήσουν δημόσιες εγκαταστάσεις πολιτιστικού και ψυχαγωγικού ενδιαφέροντος μεταξύ των οποίων και ένα συνεδριακό κέντρο, τα 7 διοικητικές υπηρεσίες και τα 4 διατηρητέα κοινόχρηστα κτίρια θα στεγάσουν υποστηρικτικές εγκαταστάσεις για τα διοικητικά κτίρια.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή 4 νέων κτιρίων γραφείων με μικτό εμβαδόν περίπου 99.000 τ.μ., 2 υπόγειων χώρων στάθμευσης και τον σχεδιασμό του αστικού πάρκου συνολικής επιφάνειας περίπου 116.000 τ.μ.
Εντός του οικοπέδου προβλέπεται επίσης η δημιουργία κοινόχρηστων διαδρόμων κυκλοφορίας συνολικού μήκους 8.800 μέτρων. Υπενθυμίζεται ότι συνολικά οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις αποτελούνται από 91 κτίρια με συνολική επιφάνεια 88.670,54m2. και οικόπεδο που οριοθετείται από τις οδούς Ηλιουπόλεως – Ανδρέα Λεντάκη – Λεωφόρου Σμύρνης και Ελευθερωτών του Δήμου Δάφνης – Υμηττού.
Για την εξυπηρέτηση των μετακινουμένων στο έργο έχει συμπεριληφθεί η μελέτη και κατασκευή κάθε είδους αναγκαίου έργου για τη διασύνδεση του κυβερνητικού πάρκου με τον Σταθμό «Δάφνη» της Γραμμής 2 του μετρό. Συγκεκριμένα, πρόκειται να κατασκευαστεί υπόγεια σήραγγα για τη χρήση πεζών, η οποία θα λειτουργεί και θα συντηρείται από την Ελληνικό Μετρό.
Σχολιάζοντας τον ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για τον διαγωνισμό ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών της Ελλάδας, Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε: «Το Κυβερνητικό Πάρκο στο χώρο του παλιού εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ, που δρομολογείται μέσω ΣΔΙΤ, αποτελεί μια σημαντική επένδυση που μπαίνει στην τελική της ευθεία, αλλά, κυρίως, ένα έργο αστικής ανάπλασης μεγάλης αξίας. Αφενός, διότι θα βελτιώσει το συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Αθήνας και θα αναβαθμίσει τη ζωή και την καθημερινότητα των κατοίκων του Δήμου Δάφνης – Υμηττού και της πρωτεύουσας ευρύτερα μέσα από τη δημιουργία πάρκου και ελεύθερου δημόσιου χώρου, συνολικής έκτασης περίπου 120 στρεμμάτων. Αφετέρου, διότι θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή στον τρόπο λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης καθώς προβλέπεται ότι θα φιλοξενήσει τις συγκεντρωμένες υπηρεσίες εννέα Υπουργείων και άλλων Οργανισμών σε νέα και υφιστάμενα κτίρια. Επιταχύνουμε τις μεταρρυθμίσεις, κάνουμε πράξη όλα όσα δεσμευτήκαμε».
Ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ και Επικεφαλής της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF), Παναγιώτης Σταμπουλίδης δήλωσε: «Το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του Κυβερνητικού Πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης» αποδεικνύει την εμπιστοσύνη της επιχειρηματικής κοινότητας αφενός στην ελληνική οικονομία και τα δημόσια έργα που χρηματοδοτούνται μέσω ΣΔΙΤ, αφετέρου στην ικανότητα του PPF να φέρνει εις πέρας μεγάλους και σύνθετους διαγωνισμούς. Δεσμευόμαστε πως θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατό ώστε το Κυβερνητικό Πάρκο να γίνει πράξη, καθώς αποτελεί ένα έργο ορόσημο που εξορθολογίζει τις δαπάνες της δημόσιας διοίκησης, αναβαθμίζει τις υπηρεσίες προς τους δημόσιους λειτουργούς και γεννά μια νέα δυναμική οικονομία εντός του αστικού ιστού της Αττικής».
Οι συνήθεις αντιδράσεις
Να σημειωθεί, πάντως, ότι για τη δημιουργία του κυβερνητικού πάρκου έχουν εκφραστεί και αρκετές αντιδράσεις.
Μελέτη 14 πανεπιστημιακών του ΕΜΠ επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η φυγή των υπουργείων και συνακόλουθα των 14.500 εργαζομένων σε αυτά αλλά και των συναλλασσομένων με τη διοίκηση, «δημιουργεί μια δυναμική «μαύρης τρύπας» και «νεκρών ζωνών» στο ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας από την «απελευθέρωση» 353.480 τ.μ. κτιριακών εγκαταστάσεων.
Τονίζουν ότι ξαφνικά πληθυσμός που αντιστοιχεί στο μέγεθος μιας πόλης μετακινείται σε έναν δήμο με χαρακτηριστικά τοπικού κέντρου και περιοχής κατοικίας και συνολικό πληθυσμό μόλις 33.000 κατοίκων, ενώ προειδοποιούν ότι σε αυτόν το μικρό δήμο της Αττικής θα «ξεφυτρώσουν» κτίρια με υπερδιπλάσια ύψη και θα υπάρξει πολλαπλασιασμός των μετακινήσεων, αδυναμία εξυπηρέτησης με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή εύρεσης θέσεων στάθμευσης: «Ειδικότερα, η κατασκευή των τεράστιων κτιριακών όγκων με ύψος σε 28 μ. αντί του σημερινού μέγιστου των 13 μ., με υπερδιπλασιασμό δηλαδή του ύψους κατά 44% και πρόσθεση 4 – 5 επιπλέον ορόφων, η αύξηση της κυκλοφορίας και των μετακινήσεων από και προς την περιοχή έως και 50%, η δέσμευση τεράστιων χώρων για τη στάθμευση χιλιάδων ιδιωτικών οχημάτων, η επακόλουθη αέρια ρύπανση και ηχορύπανση όχι μόνο δεν θα βελτιώσει τις συνθήκες του αστικού περιβάλλοντος της κατοικίας η οποία περιβάλλει τον χώρο της ΠΥΡΚΑΛ, αλλά θα τις επιδεινώσει επί το χείρον», επισημαίνεται στην έκθεση αξιολόγησης.