Χωρίς να αποχωρεί ολοσχερώς από τον τομέα των ενεργειακών έργων, ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετά την συμφωνία με την Masdar συνεχίζει το στρατηγικό του σχεδιασμό, εδραιώνοντας περαιτέρω την ηγετική του θέση σε κατασκευές και παραχωρήσεις.
Όπως ανάφερε στο περιθώριο της χθεσινής (23/10) έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων ο πρόεδρος του Ομίλου Γιώργος Περιστέρης, πέραν της Αττικής Οδού που περιήλθε στις αρχές Οκτωβρίου υπό τον έλεγχο – διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έως το τέλος του έτους αναμένεται να συμβασιοποιηθεί το μεσαίο τμήμα παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ η σύμβαση για την Εγνατία Οδό ενδεχομένως θα έχει οικονομικό κλείσιμο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025.
Υπενθυμίζεται πως ο μεγαλύτερος κατασκευαστικός όμιλος της χώρας έχει κερδίσει τους διαγωνισμούς παραχώρησης τόσο για την Εγνατία Οδό όσο και για τον ΒΟΑΚ.
Σε κάθε περίπτωση, σημείωσε ο κ. Περιστέρης, ο όμιλος έχει ολοκληρώσει πλήρως τις υποχρεώσεις του και για τις δύο συμβάσεις αυτοκινητοδρόμων, περιμένοντας το ελληνικό Δημόσιο να διευθετήσει τις εκκρεμότητες.
Σε ότι αφορά το διαγωνισμό για την επέκταση της Αττικής Οδού (Λ. Κύμης – ΠΑΘΕ), όπου ο όμιλος είναι προσωρινός ανάδοχος ως επικεφαλής της κοινοπραξίας με Intrakat και Άκτωρ, ο κ. Περιστέρης ανάφερε χαρακτηριστικά πως δεν υπάρχει καμιά ενημέρωση για την εξέλιξη του διαγωνισμού, καθώς το ΥΠΟΜΕ αναζητά λύσεις σε ότι αφορά στη χρηματοδότηση του έργου.
Πέραν των οδικών έργων ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρθηκε επίσης σε τέσσερις νέες συμβάσεις ΣΔΙΤ που κατοχυρώθηκαν στον όμιλο και αναμένεται επίσης να συμβασιοποιηθούν το προσεχές διάστημα. Αυτές αφορούν στα δύο έργα Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων σε Δυτική και Ανατολική Θεσσαλονίκη, καθώς και στα δύο αρδευτικά έργα (από το πρόγραμμα Ύδωρ 2.0) στο Νέστο και την Κρήτη.
Μερίσματα 11 δισ. ευρώ από τις παραχωρήσεις
Γενικά ο κλάδος Παραχωρήσεων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχει ισχυρά συμβόλαια που ακόμη και αν δεν αυτονομηθεί (η διοίκηση έχει αναφέρει πως επεξεργάζεται βέλτιστα σενάρια) θα αποδίδουν σημαντικά έσοδα. Ειδικότερα με βάση εκτιμήσεις που διατυπώθηκαν ωστόσο πριν την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, τα συνολικά μερίσματα που θα εισπράξει ο όμιλος από τις συμβάσεις παραχώρησης σε όλη τη διάρκεια ζωής τους (συνήθως 25 έτη) θα διαμορφωθούν σε 11 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δισ. θα προέλθουν από τις παραχωρήσεις των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων (δεν περιλαμβάνεται ο ΒΟΑΚ).
Επίσης, αναμένει EBITDA πάνω από 1,2 δισ. ευρώ μετά από χρονική περίοδο 5 ετών, μαζί με την συνεισφορά από την Αττική Οδό, την Εγνατία Οδό, το βραχυπρόθεσμο pipeline έργων της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, αλλά και τα Pro-rata EBITDA μη ενοποιημένων περιουσιακών στοιχείων (IRC – Καζίνο Ελληνικού, CCGT Κομοτηνής, Αεροδρόμιο στο Καστέλι).
Ερωτηθείς σχετικά με το υψηλό ανεκτέλεστο υπόλοιπο που σχηματίζει ο όμιλος και την δυνατότητα εκτέλεσης έργων, υπήρξε κατηγορηματικός τονίζοντας, πως η επάρκεια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι αυταπόδεικτη από τους τζίρους που πραγματοποιεί.
«Τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά έργα, εμείς εκτελούμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα, άρα δεν έχουμε καθυστερήσεις οφειλόμενες σε εμάς», ανάφερε χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται δε ότι ο όμιλος έχει εκφράσει την πρόθεση επέκτασης των δραστηριοτήτων μέσω του τομέα κατασκευών στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
Παραδέχθηκε πως τίθεται ζήτημα εξεύρεσης προσωπικού, σημειώνοντας πως σε γειτονικές αγορές που αντιμετωπίζουν αντίστοιχα ζητήματα η Πολιτεία κινείται ευέλικτα επιτρέποντας την εισαγωγή εργαζομένων με μεγαλύτερη ταχύτητα και ευκολία, ενώ στην Ελλάδα παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα.