Νόημα και περιεχόμενο στην πραγματική ουσία της πράσινης μετάβασης και των επενδύσεων που εξασφαλίζουν ενεργειακή αυτονομία για τη χώρα, δίνει με τα έργα της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, με δωρεά της στην εθνική άμυνα, η ΓΕΚ Τέρνα μετέτρεψε με σειρά παρεμβάσεων την 115 Πτέρυγα Μάχης στην πρώτη παγκοσμίως «πράσινη» αεροπορική εγκατάσταση με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα (near Zero Carbon Emissions Airport). Κατά αυτόν τον τρόπο καλύπτεται το σύνολο των αναγκών της σε ηλεκτρισμό κατά 100% από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Net Zero Energy Airport), αξιοποιώντας ένα σύστημα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά και συνδέοντάς το με ένα μεγάλο σύστημα αποθήκευσης με συσσωρευτές ιόντων λιθίου.
Μάλιστα, για να διασφαλιστεί η αδιάλειπτη διαχείριση της ενέργειας που παράγεται, αλλά και εκείνης που καταναλώνεται, η εταιρία έχει αναπτύξει ένα «έξυπνο» σύστημα διαχείρισης – ελέγχου (Energy Management System).
Κάλυψη επί 48 ώρες σε περίπτωση black out
Η εν λόγω εμβληματική και καινοτόμα πρωτοβουλία εδράζεται στο γεγονός ότι ακόμα και αν η αεροπορική μονάδα χρειαστεί επιπλέον ποσότητες ενέργειας, βασίζεται σε εκείνες που έχει ήδη αποθηκεύσει, χωρίς να προκαλεί ξαφνική κλιμάκωση στο κεντρικό δίκτυο ηλεκτρισμού.
Επομένως, αν τυχόν το δίκτυο ηλεκτρισμού της 115 Πτέρυγας Μάχης τεθεί εκτός λειτουργίας (black-out) και παράλληλα υπάρχει συνεχής νέφωση με αποτέλεσμα τα φωτοβολταϊκά να έχουν περιορισμένη παραγωγή, η μονάδα μπορεί να λειτουργεί μέχρι και για 48 ώρες καλύπτοντας τα κρίσιμα φορτία της, βασιζόμενη μόνο στην αποθηκευμένη ενέργεια που διαθέτει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι διοργανώθηκε ειδικό workshop από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το European Defense Agency στην Κρήτη με θέμα την απανθρακοποίηση των αμυντικών εγκαταστάσεων. Κεντρικό case study του workshop αποτέλεσε η 115 Πτέρυγα Μάχης με επίσκεψη στις αναβαθμισμένες πλέον εγκαταστάσεις και επίδειξη των δυνατοτήτων τους, επιβεβαιώνοντας τη διεθνή αναγνώριση της σημαντικής αυτής προσέγγισης.
Η μοναδικότητα του ΣΕΑ Μαλακάσας
Η λειτουργία του πρώτου υβριδικού σταθμού φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων με χρήση ηλιακής ενέργειας στο ΣΕΑ της Μαλακάσας (Σείριος) αποτελεί μια ακόμα ρεαλιστική λύση στις αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες των υποδομών της χώρας από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Στο ΣΕΑ Σείριος που διαχειρίζεται η Νέα Οδός, έχει αναπτυχθεί ο πρώτος ηλιακός υβριδικός σταθμός ταχυφόρτισης σε ελληνικούς αυτοκινητόδρομους που λειτουργεί με απευθείας σύνδεση των ταχυφορτιστών στο συνεχές ρεύμα που παράγεται από τα ηλιακά πάνελ, και θα συνδυάζεται με σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες ιόντων λιθίου υψηλής τάσης.
Το έργο περιλαμβάνει:
• Κατασκευή στεγάστρων για τα πάρκινγκ των αυτοκινήτων
• Τοποθέτηση σε αυτά Φ/Β, συνολικής ισχύος περίπου 500 kWp
• 2 φορτιστές DC υψηλής ισχύος σε κάθε κλάδο, δηλαδή σύνολο 4 φορτιστές ισχύος 120 kW έκαστος
• Υβριδικούς Ιnverter. Το ρεύμα από τα Φ/Β πηγαίνει στο φορτιστή όταν υπάρχει αυτοκίνητο να φορτίζει κατά τη διάρκεια της ημέρας και παράλληλα όση ενέργεια δεν καταναλώνεται από τις φορτίσεις οχημάτων, χρησιμοποιείται απευθείας για να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες του κτηρίου του Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών Μαλακάσας (Σείριος).