Στην αντεπίθεση περνούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς σχεδιάζουν την προώθηση δεκάδων οικονομικά προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων από το επόμενο έτος, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στην πρόκληση των στόχων για τις εκπομπές άνθρακα της Ε.Ε και τον έντονο ανταγωνισμό από την Κίνα.
Ενόψει της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Παρισιού αυτής της εβδομάδας, οι μεγάλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές, οι οποίοι έχουν επίσης πιεστεί από τη μείωση της ζήτησης, επικεντρώνονται στην ανάκτηση του χαμένου μεριδίου αγοράς με νέα οχήματα.
Η Renault είναι η μόνη μεγάλη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που δεν έχει εκδώσει προειδοποίηση σχετικά με την κερδοφορία της. Η Volkswagen, η Stellantis, η BMW και η Mercedes-Benz αναθεώρησαν προς τα κάτω τις προβλέψεις τους για οικονομικά μεγέθη τους λόγω προβλημάτων από τον έντονο ανταγωνισμό έως την αδύναμη ευρωπαϊκή ζήτηση και τα αυξανόμενα αποθέματα στις ΗΠΑ.
Η πίεση στη βιομηχανία θα αυξηθεί ξανά το επόμενο έτος, όταν τεθούν σε ισχύ οι νέοι στόχοι της ΕΕ για τις εκπομπές. Αυτοί απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να τις μειώσουν, αυξάνοντας το ποσοστό των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, ενώ σε περίπτωση που δεν συμμορφωθούν αντιμετωπίζουν μεγάλα πρόστιμα.
Στελέχη του κλάδου επισημαίνουν ότι η επίτευξη των στόχων για τις εκπομπές ρύπων έχει γίνει πιο δύσκολη λόγω της πρόσφατης επιβράδυνσης των ρυθμών αύξησης των πωλήσεων EV, δεδομένου ότι οι καταναλωτές έχουν συνειδητοποιήσει περισσότερο το κόστος και οι επιδοτήσεις έχουν περικοπεί σε μεγάλες αγορές όπως η Γερμανία.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, με εξαίρεση τη Stellantis, έχουν ζητήσει να μειωθούν ή να καθυστερήσουν οι στόχοι, για να αποφευχθούν πρόστιμα που θα μπορούσαν να ανέλθουν συνολικά σε 51 δισ. ευρώ έως το 2030, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων AlixPartners.
Απευθυνόμενος σε επιτροπή του ιταλικού κοινοβουλίου, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, ανέφερε ότι η στροφή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που απαιτούνται από τους κανόνες θα προσθέσει σημαντικό κόστος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ο αναλυτής της Barclays, Henning Cosman, εκτιμά ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πακοσμίως θα κυκλοφορήσουν περισσότερα από 100 μοντέλα EV φέτος στην Ευρώπη και περίπου 70 το 2025. πρόσθεσε.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, γνωρίζοντας ότι θα βρεθούν υπό πίεση να πουλήσουν φθηνότερα μοντέλα το 2025, έχουν επικεντρωθεί στο πιο ακριβό τέλος της αγοράς φέτος.
Αυτό τους έχει κάνει λιγότερο ικανούς να ανταγωνιστούν τις κινεζικές BYD και Xpeng, οι οποίες προωθούν μοντέλα των 20.000 ευρώ – περίπου το ήμισυ της μέσης τιμής ενός EV στην Ευρώπη σύμφωνα με την ΜΚΟ Transport & Environment.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ήδη λιγότερο κερδοφόρα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες . Σε ολόκληρο τον κλάδο, τα μεικτά περιθώρια είναι περίπου 15 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από ό,τι για τα μοντέλα κινητήρων εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με την Barclays.
Κάποια φθηνότερα μοντέλα θα παρουσιαστούν στην έκθεση αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένου οχήματος κάτω των 20.000 ευρώ που κατασκευάστηκε από την Leapmotor, τον Κινέζο συνεργάτη της Stellantis.
Η Renault δέχεται ήδη παραγγελίες για το ηλεκτρικό της R5, με τιμή περίπου 25.000 ευρώ. Την ίδια στιγμή η Citroën, μια άλλη μάρκα Stellantis, θα παρουσιάσει μοντέλα συμπεριλαμβανομένου του συμπαγούς SUV C3 Aircross, αν και μόνο οι μη ηλεκτρικές εκδόσεις κοστίζουν περίπου 20.000 ευρώ.