Με είσοδο από την μπροστινή πόρτα, αυξήσεις στους ελέγχους κομίστρου, αλλά και …ιδιώτες ελεγκτές επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και οι συγκοινωνιακοί φορείς να μειώσουν τα ποσοστά της εισιτηριοδιαφυγής, τα οποία εξακολουθούν να μεγεθύνουν δραματικά κυρίως στη Θεσσαλονίκη τη μαύρη τρύπα των οικονομικών των εταιρειών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Με στόχο τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής στη Θεσσαλονίκη επιστρατεύονται και ιδιώτες ελεγκτές, οι οποίοι αναμένεται να πιάσουν σύντομα δουλειά, καθώς χθες Τετάρτη (9/10) κηρύχθηκε οριστικός ανάδοχος στον σχετικό διαγωνισμό του ΟΑΣΘ για την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης ελέγχου κομίστρου επιβατικών αστικών λεωφορείων.
Η εταιρία που αναλαμβάνει το έργο έως το τέλος του 2024, υποχρεούται να διαθέσει εξήντα άτομα έναντι μηνιαίου τιμήματος που ανέρχεται σε 79.500 ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ.
Οι εργαζόμενοι του αναδόχου θα πραγματοποιούν ελέγχους στην περιοχή ευθύνης του ΟΑΣΘ και στα λεωφορεία της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε. στην οποία έχει ανατεθεί το έργο των περιαστικών επιβατικών μεταφορών.
Οι υπηρεσίες θα παρέχονται από τον ανάδοχο καθημερινά (εκτός Κυριακής και αργιών) από τις 6:00 π.μ. έως 22:00 μ.μ., με την διάθεση εξήντα ατόμων, που θα απασχολούνται σε βάρδιες εξάωρης απασχόλησης, ούτως ώστε να διενεργείται ο έλεγχος των αποδεικτικών κομίστρου από ομάδες των δύο ατόμων σε κάθε βάρδια.
Όσοι εργαστούν στον έλεγχο κομίστρου προβλέπεται σε περίπου δέκα ημέρες να παρακολουθήσουν επιμορφωτικό σεμινάριο που αφορά τη νομοθεσία για την τιμολογιακή πολιτική στην αστική συγκοινωνία, τον έλεγχο κομίστρου και τον τρόπο διενέργειάς του καθώς και τους κανόνες ενδεδειγμένης συμπεριφοράς προς τους επιβάτες, που θα γίνει υπό την εποπτεία της αρμόδιας υπηρεσίας του Ο.Α.Σ.Θ. Τα σεμινάρια θα διεξαχθούν στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού και πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί αυστηρά εντός πέντε ημερών.
Περισσότεροι έλεγχοι για περισσότερα έσοδα
Στο μεταξύ θετικά είναι, σύμφωνα με τον Οργανισμό, και τα πρώτα σημάδια από την εφαρμογή της εισόδου των επιβατών από τη μπροστινή πόρτα των λεωφορείων, κάτι το οποίο τον τελευταίο μήνα άρχισε να εφαρμόζεται πιλοτικά και στα οχήματα που εξυπηρετούν 19 γραμμές της Αθήνας.
Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο που έχει θέσει ως προτεραιότητα τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής, τα αποτελέσματα από την εφαρμογή της «μπροστινής πόρτας» σε συνδυασμό με τους νέους ελεγκτές που ανέλαβαν καθήκοντα, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό τους σε 135 από 30, είναι ενθαρρυντικά για την εισπραξιμότητα των εισιτηρίων για τον Ο.Α.Σ.Α.
Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, οι έλεγχοι κομίστρου στα οδικά μέσα της Αθήνας έχουν αυξηθεί κατά 125% και συνολικά τον Σεπτέμβριο διενεργήθηκαν 72.476 έλεγχοι από 163.298 τον αντίστοιχο μήνα της περσινής χρονιάς.
Μεγάλη είναι η αύξηση των ελέγχων κομίστρου και στη ΣΤΑΣΥ, με την εταιρία να αναμένει έσοδα ύψους 2,4 εκατομμυρίων ευρώ για το 2024, γεγονός που καταδεικνύει από μόνο του το μέγεθος του προβλήματος ακόμα και στα μέσα σταθερής τροχιάς παρόλο που σε αυτά το σύστημα είναι σε μεγάλο βαθμό κλειστό.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τον Σεπτέμβριο του 2024 καταγράφηκε αύξηση των εσόδων της εταιρείας σε ποσοστό 15%, φτάνοντας τα 14,2 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2023, που ήταν 12,3 εκατ. ευρώ.
Αυτό, όπως εκτίμησε ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου «οφείλεται στην εντατικοποίηση των ελέγχων όπου, τον Σεπτέμβριο του 2024, είχαμε 488.904 ελέγχους, αυξημένους κατά 32% σε σχέση με τους αντίστοιχους του Σεπτεμβρίου του 2023».
Συνολικά στη ΣΤΑΣΥ, ο αριθμός των ελέγχων αυξήθηκε από τους 150.000 πριν δύο χρόνια στους 450.000 (αύξηση 173%) και τα πρόστιμα φτάνουν κατά διαστήματα από τα 5.000 στα 10.000.
Επιπλέον ενισχύθηκε με προσωπικό και το σώμα ελεγκτών κομίστρου, ενώ μειώθηκε η ταχύτητα κλεισίματος των πυλών στους σταθμούς του μετρό από τα τέσσερα στα τρία δευτερόλεπτα.
Παράλληλα έχει δοθεί έμφαση στην αποτροπή με υπαλλήλους της ΣΤΑΣΥ που βρίσκονται πριν τις πύλες να παροτρύνουν τους επιβάτες να επικυρώσουν εισιτήριο.
Στη ΣΤΑΣΥ τα ποσοστά εισιτηριοδιαφυγής υπολογίζονται σε περίπου 2% – 3%, αλλά στα οδικά μέσα εκτιμάται ότι μπορεί να φτάνουν και το 15%, καθώς όπως υποστηρίζεται, πολλοί από όσους δεν επικυρώνουν εισιτήριο εντός των λεωφορείων διαθέτουν είτε κάρτες ή είναι μετεπιβιβαζόμενοι με ήδη επικυρωμένο εισιτήριο.