MENU

ΚΥΠΕ: ΡΑΕΚ και ΡΑΑΕΥ επικαιροποίησαν τις αποφάσεις τους για GSI

Η επικαιροποίηση αφορά τον επιμερισμό του γεωπολιτικού κινδύνου σε 50-50

Σε επικαιροποίηση των αποφάσεων τους για την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου – Ελλάδας (GSI) έτσι ώστε να περιλάβουν σε αυτές και όσα συμφώνησαν οι δύο χώρες σε επίπεδο Κυβερνήσεων, προχώρησαν σήμερα (30/9) οι ρυθμιστικές αρχές Κύπρου και Ελλάδας, ΡΑΕΚ και ΡΑΑΕΥ, όπως πληροφορείται το ΚΥΠΕ.

Η επικαιροποίηση αφορά τον επιμερισμό του γεωπολιτικού κινδύνου ισότιμα και από τις δύο χώρες, σε περίπτωση που για εξωτερικούς λόγους, δεν ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου, δηλαδή 50%-50%. 

Επίσης, οι δύο αρχές προχώρησαν σε επικαιροποίηση της διασυνοριακής κατανομής κόστους του έργου (Cross Border Cost Allocation – CBCA).

Η εν λόγω επικαιροποίηση, όπως πληροφορείται το ΚΥΠΕ, θα ενσωματωθεί στις αποφάσεις των δύο ρυθμιστικών αρχών, που θα δημοσιοποιηθούν εντός της εβδομάδας.

Σημειώνεται ότι στις 20 Σεπτεμβρίου 2024, ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κύπρου Γιώργος Παπαναστασίου και ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδος Θόδωρος Σκυλακάκης υπέγραψαν Πλαίσιο Κατανόησης για την προώθηση της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης Κύπρου–Κρήτης. 

Νωρίτερα, το πρωί (30/9) το energodromio.gr έγραφε:

Στην αλλαγή του διασυνοριακού επιμερισμού κόστους (Cross-Border Cost Allocation) για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου, θα προχωρήσουν μέχρι σήμερα 30/9 οι Ρυθμιστικές Αρχές των δύο χωρών, ΡΑΑΕΥ και ΡΑΕΚ, όπως προβλέπεται στη σχετική διακρατική συμφωνία.

Με την τροποποίηση των δύο Ρυθμιστών, αποφασίζεται η ισομερής ανάκτηση των δαπανών του project (σε ποσοστό 50%-50%, από 37% Ελλάδα και 63% Κύπρος), σε περίπτωση καθυστέρησης ή ματαίωσής του από εξωγενείς παράγοντες, δεσμευτικά και από τις δύο χώρες. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το τρέχον ρυθμιστικό πλαίσιο, από κυπριακής πλευράς, σε μια τέτοια εξέλιξη η Κύπρος «ενδέχεται» (δηλαδή δεν είναι απολύτως βέβαιο), να αναλάβει το 63% των δαπανών που θα έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Η τροπολογία για την ισόποση κατανομή του γεωπολιτικού ρίσκου για το project, ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα στην ελληνική Βουλή, προκειμένου να εγκριθεί η κάλυψη του πλεονάζοντος 13% -εφόσον αυτό χρειαστεί- από τον κρατικό προϋπολογισμό. Η λήψη της νέας ρυθμιστικής απόφασης, θα επιτρέψει στον ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει στην οριστική εντολή (Full Notice to Proceed) για την παραγωγή του υποβρύχιου καλωδίου καθώς και στην καταβολή δόσης ύψους έως 26,8 εκατ. ευρώ, προς τη Nexans.

Δεδομένου ότι ο GSI είναι Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος που μάλιστα χρηματοδοτείται από την ΕΕ με 657 εκατ. ευρώ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «παρακολουθεί» από κοντά την τήρηση της συμφωνίας που είναι ζωτικής σημασίας για την ομαλή συνέχιση του έργου. Πέραν όμως του ρυθμιστικού πλαισίου για το γεωπολιτικό ρίσκο, η διακρατική συμφωνία προβλέπει, επίσης έως σήμερα, την έγκριση του εσόδου του έργου για τη διετία 2024-2025, από τους δύο Ρυθμιστές σε Ελλάδα και Κύπρο.

Από τις κεφαλαιουχικές δαπάνες, τις λειτουργικές δαπάνες και το WACC θα προκύψει το έσοδο, το οποίο με τη σειρά του θα επιτρέψει την ενσωμάτωση των χρεώσεων στους λογαριασμούς ρεύματος. Υπενθυμίζεται ότι ο επιμερισμός της ανάκτησης του κόστους (απόσβεση), έχει οριστεί σε 37% για τους καταναλωτές της Ελλάδας και σε 63% για τους καταναλωτές της Κύπρου.

Σχετικά Άρθρα