Στην επιλογή της άμεσης μετάβασης της Αττικής Οδού στον οριστικό ανάδοχο της νέας 25ετούς παραχώρησης κατέληξε τελικά το υπουργείο Υποδομών, γεγονός που επιβεβαιώθηκε χθες (23/9) το απόγευμα με σχετική κοινή ανακοίνωση με το υπουργείο Οικονομικών.
Η επίσπευση των διαδικασιών, ώστε να περάσει άμεσα ο έλεγχος του αυτοκινητοδρόμου στον όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ χωρίς μεταβατική περίοδο, αποτέλεσε ουσιαστικά επιθυμία και επιδίωξη του ελληνικού δημοσίου προκειμένου να εξασφαλίσει το ταχύτερο δυνατόν το αντίτιμο των 3,27 δισ. ευρώ από την παραχώρηση.
Είχε προηγηθεί ως γνωστόν η εξέταση του σεναρίου επέκτασης της λήγουσας την 5η Οκτωβρίου 2024 σύμβασης για διάστημα έως και 5 μήνες (έως τις 12 Φεβρουαρίου 2025) στον νυν παραχωρησιούχο, την κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ. Το ενδεχόμενο αυτό επιβεβαίωσε προ ημερών ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος εφόσον είχε ληφθεί και η σχετική θετική γνωμοδότηση από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, εξέλιξη στην οποία είχε αναφερθεί και το energodromio.gr
Κατά πληροφορίες του energodromio.gr είχε επίσης εξεταστεί το ενδεχόμενο μετάβασης της Αττικής Οδού στο Δημόσιο έως ότου ολοκληρωθούν οι εκκρεμότητες της νέας σύμβασης, χωρίς ωστόσο ανάληψη της διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου, γεγονός που θα σήμαινε και ελεύθερη διέλευση χωρίς διόδια.
Η παραπάνω εναλλακτική ωστόσο απορρίφθηκε αιτιολογημένα από τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Δεδομένου ότι η περίοδος έως τη λήξη της παλιάς σύμβασης και της ολοκλήρωσης της νέας είναι μόλις 12 ημέρες, θεσμικοί αλλά και παράγοντες της αγοράς εκτιμούσαν πως ο χρόνος δεν επαρκεί για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Παρόλα, αυτά το ΥΠΟΜΕ στην κοινή του ανακοίνωση με το ΥΠΟΙΚ διαβεβαιώνει πως όλα θα είναι έτοιμα για την μετάβαση στις 6 Οκτωβρίου 2024, συμπεριλαμβάνοντας τόσο την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή αλλά και το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος.
Δεδομένης της πρωτοφανούς διαδικασίας μετάβασης από σύμβαση σε σύμβαση με ιδιώτη, αρκετές επιμέρους συμβάσεις θα πρέπει να επαναδιατυπωθούν, ωστόσο, το τυπικό χρονοδιάγραμμα περιλαμβάνει τη επικύρωση λήξης της προηγούμενης σύμβασης με την Αττική Οδό ΑΕ (μέτοχοι η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ), το έστω ολιγόωρο πέρασμα στην κυριότητα του Δημοσίου και ακολούθως η ολοκλήρωση της νέας σύμβασης με τη Νέα Αττική Οδό (την εταιρεία ειδικού σκοπού που έχει συστήσει ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ).
Διαδικασίες – εξπρές
Ωστόσο, για να ολοκληρωθεί η παραπάνω αλυσίδα μεσολαβούν σημαντικά βήματα που απαιτούν «σπριντ» από τους εμπλεκόμενους και αφορούν αφενός την απόλυση και αποζημίωση εργαζομένων της εταιρίας Αττικές Διαδρομές (θυγατρική της Αττικής Οδού με ευθύνη τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου), η διευθέτηση των συμβάσεων e-pass των πολιτών αλλά και η ολοκλήρωση των τραπεζικών συμβάσεων χρηματοδότησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, προκειμένου να εκταμιευθεί εγκαίρως το τίμημα.
Ως προς το πρώτο σκέλος, παλιός και νέος παραχωρησιούχος καλούνται να συμφωνήσουν στη διαδικασία και κατά πληροφορίες υφίσταται η πρόθεση επαναπρόσληψης των εργαζομένων στη Νέα Αττική Οδό Λειτουργία (η δεύτερη εταιρεία ειδικού σκοπού που έχει συστήσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση και σε ότι αφορά τη λειτουργία.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπως ανέφερε πρόσφατα το energodromio.gr, είναι ήδη καθ’ όλα έτοιμος να αναλάβει τη διαχείριση της Αττικής Οδού καθώς έχει υλοποιήσει όλες τις διαδικασίες που απαιτούνται (σύσταση εταιριών, προσαρμογή λειτουργικών – τεχνολογικών συστημάτων κτλ) για την άμεση και ομαλή λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου.
Ως προς την εκταμίευση των δανειακών κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση του τιμήματος των 3,27 δις. ευρώ από το κοινοπρακτικό σχήμα των τεσσάρων συστημικών τραπεζών εκτιμάται ότι απομένουν τεχνικά ζητήματα για την ολοκλήρωση των εγκρίσεων, που υπογραμμίζεται ότι θα αποτελέσουν βασικά συνοδευτικά έγγραφα για την κύρωση της νέας σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή.
Υπενθυμίζεται πως η τραπεζική χρηματοδότηση υπολογίζεται στα 2,7 εκατ. ευρώ με το υπόλοιπο ποσό να καταβάλλεται από τα ίδια κεφάλαια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Σημειώνεται δε ότι το ιδρυτικό κεφάλαιο της Νέας Αττικής Οδού Παραχώρηση, αν και σήμερα ανέρχεται στα 3 εκατ. ευρώ, πρόκειται να αυξηθεί στα 494 εκατ. ευρώ, λίγο πριν τη μεταβίβαση του αυτοκινητοδρόμου.