MENU

Από τον νυν παραχωρησιούχο η λειτουργία της Αττικής Οδού μέχρι την παράδοση στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Το αργότερο εντός του Φεβρουαρίου 2025 θα αναλάβει τη διαχείριση του αυτοκινητόδρομου ο μεγαλύτερος κατασκευαστικός όμιλος της χώρας

Έως τον Φεβρουάριο του 2025 αναμένεται να περάσει στον έλεγχο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η Αττική Οδός, καθώς στο μεσοδιάστημα από τις 5 Οκτωβρίου 2024 οπότε και λήγει η υφιστάμενη παραχώρηση – όπως όλα δείχνουν – τον αυτοκινητόδρομο θα συνεχίσει να λειτουργεί η σημερινή κοινοπραξία.

Η νέα σύμβαση παραχώρησης του χρυσοφόρου άξονα για τα επόμενα 25 χρόνια υπεγράφη την περασμένη εβδομάδα, αλλά η ουσιαστική λειτουργία της «Νέας Αττικής Οδού» (εταιρίας που ίδρυσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την παραχώρηση του οδικού αυτού άξονα) θα πρέπει να αναμένεται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025.

Άλλωστε η σύμβαση δίνει περιθώριο πέντε μηνών για να ολοκληρωθεί το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας.

Το κενό μέχρι την αλλαγή σκυτάλης παραχωρησιούχου θα καλυφθεί κατά πάσα πιθανότητα με την υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης και τη συνέχιση της λειτουργίας της οδού των 70 χλμ. από την κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Egis Projects, καθώς πληροφορίες θέλουν το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους να έχει γνωμοδοτήσει θετικά σε αυτό το ενδεχόμενο.

Το σχετικό ερώτημα προς το ΝΣΚ είχε υποβάλει το υπουργείο στις 4 Σεπτεμβρίου, δηλαδή λίγο πριν την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Στο αίτημα ζητείτο η γνωμοδότηση του ΝΣΚ ως προς το «εάν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης με την εγκατεστημένη, δυνάμει της από 23ης Μαΐου 1996 Σύμβασης Παραχώρησης, που κυρώθηκε από την Ελληνική Βουλή την 16η Δεκεμβρίου 1996 με τον Ν.2445/1996 (Α΄274), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, παραχωρησιούχο εταιρεία με την επωνυμία Αττική Οδός ΑΕ του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Αυτοχρηματοδότηση και Εκμετάλλευση της Ελεύθερης Λεωφόρου Ελευσίνας – Σταυρού Αεροδρομίου Σπάτων και Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού»,για το χρονικό διάστημα από τις 05-10-2024, η οποία αποτελεί την προβλεπόμενη συμβατική ημερομηνία λήξης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, μέχρι και τις 12.02.2025,οπότε συμπληρώνεται χρονικό διάστημα πέντε (5) μηνών από την υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης (στις 12-9-2024), με σκοπό την αδιατάρακτη εξακολούθηση παροχής των υπηρεσιών λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου υπό τους ίδιους ή υπό διαφορετικούς όρους, μέχρι την έναρξη της νέας περιόδου παραχώρησης».

Επί του ερωτήματος αυτού εκδόθηκε η αριθμ.94/2024 Ατομική Γνωμοδότηση του Αντιπροέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ), το περιεχόμενο της οποίας δεν έχει γίνει ακόμα επισήμως γνωστό.

Συμπληρωματική σύμβαση με νέους οικονομικούς όρους

Ωστόσο, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ανοίγει ο δρόμος για την ανάθεση και την υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης λειτουργίας.

Ισχυρότερο ενδεχόμενο είναι η συμπληρωματική σύμβαση με την υφιστάμενη κοινοπραξία να υπογραφεί με διαφορετικούς οικονομικούς όρους από αυτούς της πρώτης, δεδομένου και του γεγονότος ότι έχουν συντελεστεί οι αποσβέσεις της επένδυσης από τους σημερινούς παραχωρησιούχους.

Το υπουργείο, πάντως, όπως δήλωσε κατά την τελετή υπογραφής της νέας 25ετούς παραχώρησης ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, «στις 5 Οκτωβρίου θα είναι απολύτως έτοιμο να κινήσει τις διαδικασίες παράδοσης της οδού, στο μέτρο που αυτές το αφορούν».

Ο ίδιος αναφέρθηκε στην προτελευταία πράξη ενός πολύ δύσκολου εγχειρήματος, τονίζοντας: «Πιστεύω πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. θα ανταποκριθεί στον στόχο της ολοκλήρωσής του πριν από το τέλος του έτους».

Η παράδοση του αυτοκινητόδρομου στον νέο παραχωρησιούχο θα ανοίξει και το δρόμο για την εξόφληση του τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ, του υψηλότερου που έχει επιτύχει το ΤΑΙΠΕΔ και που αντιστοιχεί σε μείωση του δημοσίου χρέους κατά σχεδόν 1,5 μονάδα του ΑΕΠ.

Να σημειωθεί ότι η Αττική Οδός κατέγραψε έσοδα ύψους 215 εκατ. ευρώ το 2023 και 197,2 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ η μέση ημερήσια κυκλοφορία ανέρχεται σε περίπου 270.000 οχήματα.

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, με την έναρξη της νέας παραχώρησης θα μειωθεί και το αντίτιμο των διοδίων για τα οχήματα κατηγορίας 2 από τα 2,80 στα 2,50 ευρώ.

Σύμφωνα με τα οριζόμενα στη σύμβαση, ο παραχωρησιούχος, που θα αναλάβει για 25 έτη τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, πέραν του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος, θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό που θα ανέρχεται σε 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, ενώ προβλέπονται περαιτέρω επενδύσεις και δαπάνες αναβαθμίσεων και εκσυγχρονισμού ύψους 380 εκατ. ευρώ στο σύνολο διάρκειας της παραχώρησης.

Στα επόμενα στάδια της διαδικασίας περιλαμβάνεται η κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος και η εκπλήρωση όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης – παραλαβής. 

Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου είχε ξεκινήσει το 1996 και το πρώτο τμήμα του τέθηκε σε λειτουργία το 2001. Το κόστος κατασκευής σε 1,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 65%, δηλαδή 822,2 εκατ., καλύφθηκαν από την παραχωρησιούχο εταιρεία Αττική Οδός Α.Ε. με ίδια κεφάλαια και δανεισμό.

Το 35% της συνολικής δαπάνης καλύφθηκε από το Δημόσιο με τη συμμετοχή και ευρωπαϊκών πόρων, ενώ το Δημόσιο απορρόφησε και δαπάνες άνω του 1 δισ. ευρώ σε απαλλοτριώσεις. 

Σχετικά Άρθρα