Στις μεγάλες πόλεις, το μετρό θεωρείται ένα από τα πιο δημοφιλή μέσα μεταφοράς για όλους τους ανθρώπους. Ο κύριος σκοπός του είναι να προσφέρει έναν φθηνό και γρήγορο τρόπο μετακίνησης, καθώς και να συμβάλλει στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ρύπανσης, εξυπηρετώντας καθημερινά εκατομμύρια πολίτες.
Ενδιαφέρουσα μελέτη της Bounce παρουσιάζει τα καλύτερα και τα χειρότερα αστικά σιδηροδρομικά δίκτυα της Ευρώπης, με μία ευχάριστη είδηση για τη χώρας μας, καθώς το μετρό της Αθήνας φιγουράρει στην τρίτη θέση της κατάταξης.
Στην έρευνά της, η εταιρεία έλαβε υπόψη της ένα ευρύ φάσμα παραγόντων, από τη μέση βαθμολογία των αξιολογήσεων στο Google για τους σταθμούς και την απόσταση που καλύπτει το σύστημα, μέχρι τον αριθμό των σταθμών, την ετήσια επιβατική κίνηση και το ποσοστό των θετικών και αρνητικών διαδικτυακών αντιδράσεων για κάθε υπηρεσία. Στη συνέχεια, τα δεδομένα συνδυάστηκαν σε μια βαθμολογία διαμορφώνοντας τον δείκτη.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το μετρό της Μόσχας και του Κιέβου εξαιρέθηκαν λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία, ενώ το μετρό του Μινσκ δεν συμπεριλήφθηκε λόγω της συμβουλής επιπέδου 4 του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ για την αποφυγή ταξιδιών στη Λευκορωσία.
Πού υπάρχει το καλύτερο μετρό στην Ευρώπη
Το μετρό του Όσλο βρέθηκε στην κορυφή της κατάταξης, με βαθμολογία δείκτη 8,06 στα 10. Το αστικό σιδηροδρομικό δίκτυο της νορβηγικής πρωτεύουσας, γνωστό τοπικά ως Oslo T-Bane ή T-banen i Oslo, διαθέτει 101 σταθμούς που καλύπτουν 85 χιλιόμετρα διαδρομής. Εξυπηρετεί και τους 15 δήμους της πόλης, ενώ εκτείνεται εν μέρει και στον γειτονικό δήμο Baerum.
Το μετρό του Όσλο περιλαμβάνει πέντε ξεχωριστές γραμμές – και άλλη μία βρίσκεται υπό κατασκευή.
Ο πιο πολυσύχναστος σταθμός είναι ο Jernbanetorget. Αποτελεί μέρος του μεγαλύτερου συγκοινωνιακού κόμβου της Νορβηγίας, μαζί με τον τερματικό σταθμό λεωφορείων του Όσλο, τον κεντρικό σταθμό της πόλης και τον προσαρτημένο σταθμό τραμ. Ο ίδιος ο Jernbanetorget έχει περιγραφεί ως «εύκολος στη μετακίνηση», «πολύ καλά οργανωμένος» και «καλαίσθητος και καθαρός» σε πολλές διαδικτυακές κριτικές του.
Ακολουθεί το μετρό της Σόφιας με βαθμολογία 7,64 στα 10. Είναι το μοναδικό στη χώρα καθώς και ένα από τα νεότερα στη μελέτη, αφού άνοιξε για τους επιβάτες μόλις το 1998.
Καλύπτει 52 χιλιόμετρα διαδρομής και είναι προσβάσιμο μέσω 47 σταθμών, μεταξύ των οποίων κι ενός στο αεροδρόμιο της βουλγαρικής πρωτεύουσας.
Ο συγκεκριμένος σταθμός έχει βαθμολογία κριτικής στη Google 4,10 στα 5 και είναι αγαπημένος των επιβατών, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι διαθέτει άψογη σήμανση στην αγγλική γλώσσα, συμπεριλαμβανομένων των οδηγιών πληρωμής, γεγονός που, το καθιστά φιλικό για τους ξένους επισκέπτες.
Οι τουρίστες και οι ντόπιοι απολαμβάνουν επίσης τους σταθμούς Aleksandar Malinov και Moesia/NBU, οι οποίοι απέσπασαν και οι δύο βαθμολογίες 4,70 στα 5.
Αθήνα
Στην τρίτη θέση βρίσκεται το μετρό της Αθήνας, με βαθμολογία 7,29 στα 10.
Προσφέρει φθηνές, γρήγορες και τακτικές δημόσιες συγκοινωνίες, ενώ παρέχει απευθείας σύνδεση με το αεροδρόμιο, η οποία επιτρέπει στους ταξιδιώτες να έχουν πρόσβαση στο κέντρο της πόλης.
Συνδέεται επίσης με το πολυσύχναστο λιμάνι του Πειραιά, διευκολύνοντας τα ταξίδια με πλοίο προς πολλούς ελληνικούς νησιωτικούς προορισμούς.
Το μετρό της Αθήνας διαθέτει 62 σταθμούς σε 70 χιλιόμετρα διαδρομής και εξυπηρετεί χιλιάδες επιβάτες ετησίως, κάτι που το καθιστά αναπόσπαστο μέρος της υποδομής μεταφορών της πόλης.
Η μέση βαθμολογία των αξιολογήσεων της Google για όλους τους σταθμούς του μετρό στην πόλη είναι 4,10 στα 5, αν και ο πιο πολυσύχναστος, αυτός του Συντάγματος, συγκέντρωσε βαθμολογία μόλις 3,50 στα 5.
Η Bounce αναφέρει ότι αυτό οφείλεται πιθανότατα στην πολυκοσμία, αν και ορισμένες κριτικές τον επαινούν, χαρακτηρίζοντας τον ως «σύγχρονο, ευρύχωρο, καθαρό», ενώ ιδιαίτερο θαυμασμό συγκεντρώνουν, τα εκθέματα στο επίπεδο της αίθουσας εισιτηρίων.
Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν η Μαδρίτη στην Ισπανία και η Βαρσοβία στην Πολωνία, οι οποίες έλαβαν συνολική βαθμολογία 6,74 και 6,60 αντίστοιχα.
Η υπόλοιπη λίστα αποτελείται από το μετρό του Λονδίνου, που μολονότι, είναι ίσως το πιο διάσημο από όλα τα δίκτυα της Ευρώπης, δεν βρίσκεται καν στην πρώτη πεντάδα.
Ακολουθούν τα δίκτυα της Λισαβόνας και της Κοπεγχάγης, τα οποία έλαβαν την ίδια βαθμολογία, και τα δίκτυα του Βουκουρεστίου και της Πράγας.
Στον αντίποδα τα χειρότερα δίκτυα μετρό βρίσκονται σε μερικές από τις πιο επισκέψιμες πόλεις της Ευρώπης
Στην κορυφή βρίσκεται η Βουδαπέστη, με βαθμολογία δείκτη μόλις 3,13 στα 10. Αν και το μετρό της Βουδαπέστης είναι σχετικά μικρό, με 48 σταθμούς σε 39 χιλιόμετρα διαδρομής, εξυπηρετεί πολύ μεγάλο αριθμό επιβατών ετησίως, ο οποίος ξεπερνά τα 382 εκατομμύρια. Ο σταθμός Határ út συγκέντρωσε τη χαμηλότερη βαθμολογία στη Google, μόλις 2,80 στα 5. Τα σχόλια τον περιγράφουν ως «ένα μάλλον δυσάρεστο μέρος».
Στη δεύτερη θέση, παραδόξως, βρέθηκε το μετρό των Βρυξελλών. Η βελγική πρωτεύουσα, η οποία διαθέτει 59 σταθμούς σε μήκος 40 χιλιομέτρων γραμμής, σημείωσε μόλις 3,20 στα 10 στον δείκτη της Bounce. Η έδρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαθέτει ένα πολυσύχναστο μετρό που μεταφέρει περισσότερους από 86 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Ο πιο πολυσύχναστος σταθμός του μετρό, Gare du Midi, τυχαίνει να έχει τη χαμηλότερη βαθμολογία, με βαθμολογία αξιολόγησης της Google μόλις 1,90 στα 5. Κριτικές αποκαλούν τον σταθμό ως τον χειρότερο στο Βέλγιο, ακόμη και στην Ευρώπη, λέγοντας ότι είναι « «επικίνδυνος» και πολύ βρόμικος.
Το μετρό της Ρώμης σημείωσε επίσης κακή βαθμολογία, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση με βαθμολογία μόνο 3,75 στα 10. Αν και καλύπτει 64 χιλιόμετρα διαδρομής, με 73 σταθμούς και προσφέρει καλή δικτύωση με άλλες επιλογές δημόσιων συγκοινωνιών στην “Αιώνια Πόλη”, οι σταθμοί του μετρό έλαβαν μέση βαθμολογία αξιολόγησης στη Google μόλις 3,60 στα 5, με μόνο το 13,21% των σταθμών να λαμβάνουν βαθμολογία 4 ή παραπάνω. Ο Quintiliani είναι ο σταθμός με τις χειρότερες κριτικές, με βαθμολογία μόνο 2,40 στα 5.
Το μεγαλύτερο και πιο πολυσύχναστο μετρό
Η έρευνα του Bounce παρουσίασε, επίσης, τα μεγαλύτερα αλλά και πιο πολυσύχναστα αστικά σιδηροδρομικά δίκτυα.
Διαπίστωσε ότι το μετρό του Παρισιού έχει 320 σταθμούς κατά μήκος της διαδρομής των 245 χιλιομέτρων – περισσότερους από οποιοδήποτε άλλο μετρό στην Ευρώπη. Είναι επίσης το πιο πολυσύχναστο στην ήπειρο – μετά τη Μόσχα, που δεν περιλαμβάνεται, ωστόσο, στην έρευνα. Μεταφέρει σχεδόν 1,5 δισεκατομμύρια επιβάτες ετησίως, που ισοδυναμεί με περίπου 4,1 εκατομμύρια επιβάτες κάθε μέρα.
Εκτός από το ότι είναι παγκοσμίως γνωστό, το μετρό του Λονδίνου καλύπτει τη μεγαλύτερη απόσταση από όλα τα ευρωπαϊκά συστήματα μετρό. Ο υπόγειος σιδηρόδρομος του Λονδίνου έχει περίπου 402 χιλιόμετρα διαδρομής που εξυπηρετείται από 272 σταθμούς. Εκτείνεται πολύ πέρα από τα όρια της πόλης, φτάνοντας στις γύρω κομητείες Hertfordshire, Buckinghamshire και Surrey. Περίπου 1,2 δισεκατομμύρια άνθρωποι, που ζουν στο κέντρο της πόλης, χρησιμοποιούν τον υπόγειο κάθε χρόνο.
Ποιο είναι το λιγότερο πολυσύχναστο μετρό της Ευρώπης
Ο πληθυσμός του Λονδίνου αγγίζει τα 9 εκατομμύρια, ενώ το Ελσίνκι πλησιάζει τις 600.000. Δεν αποτελεί έκπληξη, λοιπόν, ότι το μετρό της φινλανδικής πρωτεύουσας είναι το λιγότερο πολυσύχναστο στην Ευρώπη. Είναι επίσης το μικρότερο σύστημα στη μελέτη, με μόλις 30 σταθμούς, αλλά είναι ένα μετρό που αρέσει πολύ, με μέση βαθμολογία αξιολόγησης Google 4,07.
“Οι δημόσιες συγκοινωνίες στην Ευρώπη είναι γενικά πολύ υψηλών προδιαγραφών, σχετικά προσιτές και συχνά έχουν καλή σήμανση με οδηγίες στην αγγλική γλώσσα, παράλληλα με την τοπική γλώσσα, καθιστώντας τις πιο προσιτές και πιο εύχρηστες”, δήλωσε ο κ. Cody Candee, Διευθύνων Σύμβουλος και Ιδρυτής. της Bounce.
“Οι ταξιδιώτες μπορεί να κάνουν ολόκληρο το ταξίδι τους χωρίς να μπουν ποτέ σε αυτοκίνητο. Πολλά αεροδρόμια έχουν το δικό τους μετρό ή σιδηροδρομικό σταθμό με απευθείας συνδέσεις με το κέντρο της πόλης, ενώ τα λεωφορεία και τα μετρό συχνά μπορούν να σας μεταφέρουν σε οποιοδήποτε μέρος των μεγαλύτερων πόλεων”.
Αν και δεν είναι όλα τα μετρό ίδια, προσθέτει, όλα έχουν κάτι να προσφέρουν: “Εκτός του ότι είναι ένας γρήγορος και πρακτικός τρόπος μετακίνησης, πολλοί σταθμοί του μετρό έχουν όμορφο design και η επίσκεψή σε αυτούς μπορεί να είναι μια εμπειρία από μόνη της” κατέληξε.