MENU

Πανέτοιμη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να αναλάβει τη διαχείριση της Αττικής Οδού

Ο χρόνος παράδοσης του αυτοκινητοδρόμου εξαρτάται από την ταχύτητα που θα «τρέξει» το ελληνικό Δημόσιο τις γραφειοκρατικές διαδικασίες

Καθόλα έτοιμη να αναλάβει ακόμα και άμεσα τη διαχείριση – λειτουργία της Αττικής Οδού, μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου για τα επόμενα 25 χρόνια, είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Ο κατασκευαστικός όμιλος έχει ήδη δημιουργήσει όλες εκείνες τις υποδομές (εταιρικά σχήματα, ηλεκτρονικά συστήματα κτλ) που απαιτεί η ομαλή λειτουργία της παραχώρησης, ωστόσο θα πρέπει να αναμένει την ολοκλήρωση των αναγκαίων γραφειοκρατικών διαδικασιών προκειμένου να περιέλθει στον έλεγχό της ο οδικός άξονας που διατρέχει το λεκανοπέδιο της Αττικής.

Τόσο η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών όσο και η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχουν προσδιορίσει χρονικά την ολοκλήρωση των διαδικασιών και την ανάληψη της νέας παραχώρησης εντός του πρώτου τριμήνου του 2025 και συγκεκριμένα περί τον προσεχή Μάρτιο, ωστόσο ο αρμόδιος υφυπουργός Νίκος Ταχιάος εξέφρασε κατά τη χθεσινή (12/9) εκδήλωση υπογραφής της σύμβασης την εκτίμησή του ότι η «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ανταποκριθεί στον στόχο της ολοκλήρωσης του εγχειρήματος ακόμη και πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους».

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο χρόνος παράδοσης – παραλαβής της Αττικής Οδού στο νέο παραχωρησιούχο εξαρτάται από μια σειρά σημαντικών και κομβικών διαδικασιών.

Η σύμβαση θα πρέπει να οδηγηθεί προς κύρωση από τη Βουλή, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να ολοκληρωθούν επιμέρους νομικές εκκρεμότητες και προαπαιτούμενα (π.χ. μεταβίβαση αρμοδιοτήτων, διαχείρισης διελεύσεων, συνδρομών, τεχνικών συνεργείων κ.ο.κ.) στη νέα εταιρεία ειδικού σκοπού που έχει συστήσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Υπενθυμίζεται πως ο κατασκευαστικός όμιλος έχει ιδρύσει την εταιρία Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση ΑΕ που θα έχει την ευθύνη χρηματοδότησης, συντήρησης, εκμετάλλευσης και λειτουργίας, αλλά και τη συγγενή Νέα Αττική Οδό Λειτουργία ΑΕ, η οποία θα συμβληθεί με την παραχωρησιούχο για να αναλάβει το έργο της λειτουργίας του οδικού άξονα.

Επεκτάσεις ενόψει

Η Αττική Οδός είναι η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα σε αξία σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί ποτέ στην Ελλάδα, καθώς το συνολικό της τίμημα ανέρχεται στο ποσό – ρεκόρ των 3,27 δισ. ευρώ.

Πέρα από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου και τα οφέλη που προκύπτουν για την απασχόληση και την εισφορά εσόδων στα δημόσια ταμεία, σημαντικό για το νέο παραχωρησιούχο αποτελεί και το θέμα των επεκτάσεών του, κάτι που επεσήμανε και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης κατά τη διάρκεια της υπογραφής της σύμβασης, σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως «η Αττική Οδός δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως νησίδα, αλλά ως νευραλγικό κομμάτι ενός ευρύτερου κυκλοφοριακού ιστού που πρέπει να αναπτυχθεί και να επεκταθεί περαιτέρω προκειμένου οι μετακινήσεις των πολιτών και των επισκεπτών της Αθήνας να γίνουν αποδοτικές».

Το ζήτημα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού έχει τεθεί στον δημόσιο διάλογο εδώ και χρόνια, με τους κατασκευαστικούς ομίλους να καταθέτουν προ μηνών τις πρώτες τους προτάσεις. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις και Άβαξ έχουν καταθέσει ενιαία πρόταση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και τη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης, έργο που θεωρείται κρίσιμο για τη κυκλοφορία από και προς τον νέο πόλο του Ελληνικού.

Η δεύτερη πρότυπη πρόταση από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αφορά στη λεγόμενη παράκαμψη Αττικής, τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα, που εκτιμάται πως θα δώσει λύση στο χάος του Κηφισού.

Χαμηλότερο τέλος διέλευσης από την 6η Οκτωβρίου

Η παράδοση στο ελληνικό Δημόσιο της Αττικής Οδού στις αρχές Οκτωβρίου θα συνοδευτεί από τη μείωση του κομίστρου διέλευσης από τα 2,8 ευρώ που είναι σήμερα για τα επιβατηγά αυτοκίνητα στα 2,5 ευρώ, αναπροσαρμογή που θα τεθεί σε ισχύ από την Κυριακή 6 Οκτωβρίου. Μάλιστα, το νέο αυτό τέλος διέλευσης θα διατηρηθεί σταθερό για τα πρώτα χρόνια της νέας παραχώρησης, όπως εξάλλου προβλέπεται και στη σχετική σύμβαση.

Η Αττική Οδός κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 και αποτέλεσε,  μαζί με εκείνο της γέφυρας Ρίο – Αντίρριο, ένα από τα πρώτα έργα με σύμβαση παραχώρησης της χώρας.

Έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη ραχοκοκαλιά του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής, όπου κατοικούν περισσότεροι από 5 εκατ. άνθρωποι.

Επίσης, αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας.

Παράλληλα, αποτελεί τον βασικό οδικό συνδετήριο άξονα μεταξύ του κέντρου της Αθήνας και του διεθνούς αεροδρομίου της πρωτεύουσας, διευκολύνοντας εκατομμύρια επιβατών στις μετακινήσεις τους.

Σχετικά Άρθρα