Στα 14,8 εκατ. ευρώ ανέρχεται το κόστος των δράσεων που περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Προληπτικής Δράσης του 2023 και οι οποίες σχεδιάστηκαν με σκοπό να θωρακιστεί τον φετινό χειμώνα η επάρκεια τροφοδοσίας της χώρας μας με φυσικό αέριο.
Για την κάλυψη του σχετικού κόστους, η επιβάρυνση σε καμία κατηγορία καταναλωτών η επιβάρυνση δεν θα ξεπεράσει τα 0,78 λεπτά εντός του 2024, όπως προκύπτει από την απόφαση της ΡΑΑΕΥ με την οποία καθορίζεται το μοναδιαίο Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού ανά κατηγορία πελατών φυσικού αερίου, για τη χρηματοδότηση των μέτρων του Σχεδίου.
Η 1η δράση που έχει προκριθεί αφορά τη δημιουργία ενός μηχανισμού για την κατά προτεραιότητα λειτουργία των μονάδων με εναλλακτικό καύσιμο στην αγορά του ηλεκτρισμού, σε περίπτωση κρίσης φυσικού αερίου Επιπέδου 3 Έκτακτης Ανάγκης και κατόπιν απόφασης της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσεως (ΟΔΚ) για την ενεργοποίησή του. Επίσης, προβλέπεται η αύξηση αποθεμάτων εναλλακτικού καυσίμου (diesel) σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο και δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου.
Παράλληλα, σε περίπτωση που υπάρξει οποιαδήποτε μείζων διαταραχή στην προμήθεια αερίου, θα ενεργοποιηθεί η κατά προτεραιότητα παροχή φυσικού αερίου σε ορισμένες σημαντικές βιομηχανίες. Επίσης, θα αλλάξει ο προγραμματισμός εκφόρτωσης LNG στον τερματικό σταθμό του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, όπως επίσης θα αναπροσαρμοστεί η κατανομή της δυναμικότητας στα σημεία εισόδου αερίου αγωγού (Σιδηρόκαστρο, Κήποι, Νέα Μεσημβρία). Τέλος, οι διακόψιμοι καταναλωτές θα περιορίσουν τη ζήτηση σε αέριο άνω του 40% σε ημερήσια βάση.
Τα κόστη κάθε δράσης
Για την χρήση εναλλακτικού καυσίμου, οι κάτοχοι άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο, οι οποίοι οφείλουν σύμφωνα με τους όρους της αδείας τους να τηρούν αποθέματα εναλλακτικού καυσίμου, υπογράφουν με τον Διαχειριστή του ΕΣΦΑ σύμβαση για την, έναντι ανταλλάγματος, διατήρηση αποθέματος diesel και τη διατήρηση της διαθεσιμότητας λειτουργίας της μονάδας με το εναλλακτικό καύσιμο.
Η αποζημίωση που λαμβάνουν καλύπτει το κεφαλαιουχικό κόστος των εγκαταστάσεων εναλλακτικού καυσίμου, το κεφαλαιουχικό κόστος διατήρησης αποθεμάτων πετρελαίου, καθώς και τη διαφορά κόστους πετρελαίου και φυσικού αερίου, για τη διενέργεια δοκιμών που εκτελούνται για την πιστοποίηση της δυνατότητας λειτουργίας της μονάδας με εναλλακτικό καύσιμο. Σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ, το σχετικό κόστος για το τρέχον έτος θα ανέλθει σε 6,34 εκατ. ευρώ. Επίσης, επιπλέον 6,87 εκατ. ευρώ θα απαιτηθούν για να αυξηθεί το απόθεμα πετρελαίου.
Παράλληλα, 1,6 εκατ. ευρώ είναι η αποζημίωση που θα λάβουν οι προμηθευτές, για τη διαχείριση της ζήτησης φυσικού αερίου, στην περίπτωση που θα πρέπει να εξοικονομηθεί καύσιμο, λόγω διαταραχών στην τροφοδοσία.
Τα τέλη στους καταναλωτές
Αξίζει να σημειωθεί ότι με το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού του 2024, εκτός από την κάλυψη του κόστους Σχεδίου Προληπτικής Δράσης 2023, θα αποπληρωθεί και μέρος των έκτακτων μέτρων που είχαν ληφθεί το χειμώνα 2022-2023. Κι αυτό γιατί η σχετική δαπάνη είχε φτάσει σε δυσθεώρητο ύψος (στα 127 εκατ. ευρώ περίπου), με συνέπεια να αποφασιστεί μέρος της να εξοφληθεί σε βάθος 4ετίας, δηλαδή από το 2024 έως το 2027.
Σε απόλυτα μεγέθη, για το 2024 το κόστος επιμερίζεται σε 10,21 εκατ. για τις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο, σε 2,5 εκατ. ευρώ για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες και σε 2,09 εκατ. ευρώ για τους λεγόμενους προστατευόμενους καταναλωτές, δηλαδή κατά κύριο λόγο τα νοικοκυριά.
Έτσι, οι χρεώσεις διαμορφώνονται σε:
– 0,50 ευρώ/MWh για την κατανάλωση φυσικού αερίου αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
– 0,40 ευρώ/MWh για όλες τις υπόλοιπες καταναλώσεις φυσικού αερίου.