Μεγάλα περιθώρια ενίσχυσης της γαλλικής επενδυτικής παρουσίας στη Βόρεια Ελλάδα “βλέπει” ο νέος γενικός πρόξενος της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη Ζαν-Λικ Λαβό (Jean Luc Lavaud), ο οποίος εκτιμά πως τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει ανάπτυξη των λιμενικών, σιδηροδρομικών και οδικών υποδομών στην περιοχή, με σειρά έργων στα οποία θα μπορούσαν να συμμετάσχουν και γαλλικές εταιρείες, ενώ παραδέχεται πως υπάρχει ενδιαφέρον και για τις εξελίξεις στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης.
Στην πρώτη του συνέντευξη από την ανάληψη των καθηκόντων του, τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο νέος γενικός πρόξενος της Γαλλίας αποκαλύπτει, επίσης, σημαντικό μέρος των εκδηλώσεων που διοργανώνονται στη Θεσσαλονίκη κι ευρύτερα τη Βόρεια Ελλάδα, με αφορμή τη φιλοξενία του κορυφαίου αθλητικού γεγονότος της χρονιάς, των Ολυμπιακών Αγώνων, από το Παρίσι.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το πεδίο των επενδύσεων, ο κ. Λαβό τονίζει πως “μπορούμε να βελτιώσουμε κατά πολύ τη γαλλική επενδυτική παρουσία στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα ευρύτερα”, επισημαίνοντας πως απ’ όσα έχει ο ίδιος διαπιστώσει, υπήρξαν αρκετές γαλλικές εταιρείες που έφυγαν από τη χώρα την περίοδο της οικονομικής κρίσης και του κορονοϊού, ωστόσο θα μπορούσαν πλέον να επιστρέψουν.
Αντίστοιχα, η ελληνική επενδυτική παρουσία στη Γαλλία έχει δυνατότητες διεύρυνσης και προς αυτή την κατεύθυνση κινείται η γαλλική πλευρά, με την επαναλειτουργία του γραφείου του Business France στην Αθήνα, που είχε κλείσει λόγω κορονοϊού κι άνοιξε και πάλι το 2023. Στόχος της υπηρεσίας αυτής είναι, σε συνδυασμό και με τις ενέργειες του οικονομικού τμήματος της γαλλικής πρεσβείας στην ελληνική πρωτεύουσα, να αποτελέσει πρωτίστως τον συνομιλητή των ελληνικών επιχειρήσεων που θέλουν ή σκοπεύουν να επενδύσουν στη γαλλική επικράτεια και αντίστοιχα των γαλλικών επιχειρήσεων που θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα.
Ο ίδιος, μάλιστα, δεσμεύεται πως θα κάνει ό,τι μπορεί για την ανάπτυξη των επενδύσεων εκατέρωθεν και αναφερόμενος στα πεδία ενδιαφέροντος κάνει ιδιαίτερη μνεία στον αγροδιατροφικό τομέα, που παρουσιάζει πολλές ευκαιρίες, όπως λέει.
Δεν παραλείπει, επίσης, τις αναφορές στην παρουσία μεγάλων γαλλικών εταιρειών, όπως η EGIS στο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης (σ.σ. η ιταλογαλλική κοινοπραξία ΑΤΜ-EGIS έχει αναλαμβάνει τη συντήρηση και τη λειτουργία συστήματος μετρό). Εκφράζει, μάλιστα, τη βεβαιότητα ότι ο γαλλικός κολοσσός μπορεί να προσφέρει ακόμα περισσότερα στον τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα.
“Για παράδειγμα”, λέει, “στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης υπάρχει ανάγκη βελτίωσης του σιδηροδρομικού δικτύου καθώς δεν είναι δυνατόν να υπάρχει λιμάνι χωρίς σιδηρόδρομο. Είμαι σίγουρος ότι τα επόμενα χρόνια εδώ, στη Βόρεια Ελλάδα, θα υπάρξουν πολλά να γίνουν τόσο σε επίπεδο λιμανιών και σιδηροδρόμου όσο και στο οδικό δίκτυο“.
Ερωτηθείς αν υπάρχει ενδιαφέρον από την πλευρά των γαλλικών εταιρειών σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης, ο γενικός πρόξενος της Γαλλίας απαντά πως φυσικά και υπάρχει.
“Πήγαμε στην Αλεξανδρούπολη με την πρέσβη και το Ελληνογαλλικό Εμπορικό Επιμελητήριο καθώς και εκπροσώπους γαλλικών εταιρειών, τον περασμένο Δεκέμβριο, προκειμένου να δούμε τι μπορεί να γίνει. Χαρτογραφούμε τις ευκαιρίες” αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Λαβό.
Ένας άλλος τομέας με δυναμική ανάπτυξης είναι ο τουρισμός. Πολλοί είναι οι Γάλλοι τουρίστες που επιλέγουν την Ελλάδα για διακοπές, οι περισσότεροι ωστόσο προτιμούν τα νησιά, και η Βόρεια Ελλάδα μοιάζει γι’ αυτούς terra incognita. Αυτό θα μπορούσε όμως ν’ αλλάξει, όπως λέει ο κ. Λαβό, καθώς η περιοχή προσφέρει πολλές ευκαιρίες εναλλακτικού τουρισμού, στον οποίο έχουν στραφεί πολλοί Γάλλοι.
“Υπάρχουν πολλοί Γάλλοι που ταξιδεύουν στην Ελλάδα. Ο αριθμός τους, μάλιστα, αυξήθηκε την περασμένη χρονιά. Ένα ποσοστό αυτών σιγά σιγά δεν ενδιαφέρεται για τον μαζικό τουρισμό. Υπάρχει, λοιπόν, μεγάλη ευκαιρία για τη Βόρεια Ελλάδα στον τομέα του εναλλακτικού τουρισμού” τονίζει εκφράζοντας την πεποίθηση ότι τα επόμενα χρόνια θα δούμε περισσότερους Γάλλους τουρίστες στην περιοχή.
Ερωτηθείς αν θα βοηθούσε προς αυτή την κατεύθυνση η ύπαρξη απευθείας αεροπορικής σύνδεσης με το Παρίσι καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, απαντά θετικά, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι εφόσον υπάρξει ζήτηση θα υπάρξει και η αντίστοιχη προσφορά από την πλευρά των αεροπορικών εταιρειών.
“Για τη Βόρεια Ελλάδα, η μεγάλη πρόκληση είναι να μην γίνει προορισμός μαζικού τουρισμού χάνοντας την ιδιαίτερη “γεύση” της” τονίζει.