MENU

ΔΕΣΦΑ: Επενδύσεις 1,34 δισ. ευρώ για 69 έργα εντός τριετίας

Στόχος η αύξηση εξαγωγικής δυνατότητας της χώρας σε φυσικό αέριο και η επέκταση του εγχώριου συστήματος μεταφοράς

Σε έναν εμπροσθοβαρή επενδυτικό σχεδιασμό που αντιστοιχεί σε έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,37 δισ. ευρώ, προχωρά τα επόμενα χρόνια ο ΔΕΣΦΑ.

Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024-2033 που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ο Διαχειριστής, μέσα στην επόμενη δεκαετία προβλέπεται η υλοποίηση 72 έργων εκ των οποίων τα 69, ύψους 1,34 δισ. ευρώ, αφορούν την προσεχή τριετία. Σημειώνεται ότι κάποια από τα έργα της πρώτης αυτής περιόδου κατασκευάζονται ήδη.

Το επενδυτικό πρόγραμμα είναι προσανατολισμένο τόσο στην αύξηση της εξαγωγικής δυνατότητας της χώρας σε φυσικό αέριο, όσο και στην επέκταση του εγχώριου συστήματος μεταφοράς, με στόχο να αποκτήσουν πρόσβαση στο καύσιμο επιπλέον περιοχές.

Νέα έργα αγωγών στη βόρεια Ελλάδα

Ένα σημαντικό project που βρίσκεται υπό υλοποίηση είναι ο αγωγός φυσικού αερίου υψηλής πίεσης και μήκους 160 χλμ. προς την Δυτική Μακεδονία, με ορίζοντα ολοκλήρωσης και λειτουργίας περίπου στα μέσα του 2025. Ο αγωγός σε επόμενη φάση θα μπορεί να υποστηρίξει πλήρως και τη μεταφορά υδρογόνου (hydrogen-ready). Επιπλέον, στο μέλλον ενδέχεται να συνδεθεί και με τον ελληνικό διάδρομο κορμού για τη μεταφορά υδρογόνου (Dedicated H2 Backbone), ως τμήμα ενός ευρύτερου δικτύου διακίνησης του ανανεώσιμου αερίου στα Βαλκάνια και τη ΝΑ Ευρώπη.

Με την προοπτική η εν λόγω υποδομή να συνδεθεί και με τον αγωγό υδρογόνου προς την Ιταλία, o ENTSOG έχει εντάξει στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξής του και την επέκτασή της προς τη Δυτική Ελλάδα.

Ένα ακόμη σημαντικό έργο που έχει δρομολογήσει ο ΔΕΣΦΑ είναι και ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, που θα εκτείνεται ανάμεσα στη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης και το Νεγκότινο, μέσω Ευζώνων/Γευγελής.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η νέα διασύνδεση -την κατασκευή της οποίας θα επιβλέψει συνολικά ο ΔΕΣΦΑ- θα είναι έτοιμη τον Δεκέμβριο του 2025, συμβάλλοντας στη διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας και τη μείωση των τιμών του φυσικού αερίου στη Βόρεια Μακεδονία.

Το έργο κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό καθώς θα ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας ως κόμβου φυσικού αερίου. Παράλληλα, θα συμβάλει στη διεύρυνση της αγοράς στην ευρύτερη περιοχή, εξασφαλίζοντας σε πιο πολλούς χρήστες πρόσβαση στο ΕΣΦΑ ενώ θα συντελέσει και στη μείωση των χρεώσεων συστήματος, λόγω της μεγαλύτερης χρήσης των εγχώριων υποδομών.

Στο δεκαετές πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνεται επίσης και ο νέος αγωγός ανάμεσα στην Καρπερή και την Κομοτηνή, που θα αναπτυχθεί παράλληλα με υπάρχουσα υποδομή μεταφοράς φ.α. στην περιοχή. Ο νέος αγωγός θα έχει επίσης τη δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου, θα είναι μήκους 215 χλμ. και θα ενισχύσει την ικανότητα του συστήματος μεταφοράς για μεγαλύτερες ροές αερίου μεταξύ Βορρά και Νότου.

Με στόχο τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος στην τηλεθέρμανση της Δυτικής Μακεδονίας, προβλέπεται η κατασκευή αγωγού υδρογόνου και στο Αμύνταιο. Σημειώνεται ότι στον πρώην Ατμοηλεκτρικό Σταθμό Αμυνταίου – Φιλώτα, η Hellenic Hydrogen (HH) σκοπεύει το 2027 να αναπτύξει μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου, αρχικής δυναμικότητας 50 MW, με δυνατότητα επέκτασης στα 200 MW. Ο νέος αγωγός θα μπορεί να μεταφέρει προς το ΕΣΦΑ υδρογόνο σε ποσοστό 20%, τροφοδοτώντας τόσο τη νέα μονάδα που θα αναπτυχθεί στην περιοχή της Καρδιάς όσο και το τοπικό δίκτυο τηλεθέρμανσης.

Hydrogen-ready υποδομές και στην Πελοπόννησο

Στη νότια Ελλάδα, μέχρι το Μάρτιο του 2027 θα έχει ολοκληρωθεί και ο αγωγός σύνδεσης της Πάτρας με το εθνικό σύστημα μεταφοράς που -επί της Πελοποννήσου- καταλήγει στη Μεγαλόπολη. Με την επένδυση αυτή, που δρομολογείται για τον Ιούνιο του 2025, η Πάτρα δεν θα χρειάζεται να προμηθεύεται οδικώς αέριο σε υγροποιημένη μορφή (LNG), μία λύση που θα «ενεργοποιηθεί» μέχρι την αποπεράτωση του νέου αγωγού.

Και σε αυτή την περίπτωση, ο αγωγός θα είναι hydrogen-ready σε ποσοστό έως και 100%, με την προοπτική να ενταχθεί σε επόμενο χρόνο στο ελληνικό δίκτυο κορμού μεταφοράς υδρογόνου. Στην Αργολίδα, ο μετρητικός σταθμός για την τροφοδοσία του Ναυπλίου και του Άργους με φ.α. (μέσω αγωγού), θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2026.

Σχετικά Άρθρα