Περισσότερα από 2.000 είναι τα συμβόλαια στα οποία έχει διεκπεραιωθεί ο νομικός έλεγχος από προϊσταμένους Κτηματολογικών Γραφείων με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), κατά την περίοδο της πιλοτικής εφαρμογής της από το Κτηματολόγιο, αριθμός που σε άλλη περίπτωση θα αντιστοιχούσε σε 125 εργατοημέρες ή διάστημα πέντε μηνών.
Το Ελληνικό Κτηματολόγιο αποτελεί τον πρώτο δημόσιο φορέα που αξιοποιεί την Τεχνητή Νοημοσύνη για τη λήψη διοικητικών αποφάσεων και με τη μέθοδο αυτή η διοίκησή του ευελπιστεί να επιταχύνει σημαντικά τη διαδικασία νομικού ελέγχου των συμβολαίων από τους προϊσταμένους των αρμόδιων υπηρεσιών.
Ο όγκος των συναλλαγών άλλωστε βαίνει διαρκώς αυξανόμενος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθημερινά λαμβάνονται 2.000 πράξεις, ενώ μόνο από το Κτηματολογικό Γραφείο της Αθήνας που έχει και τον μεγαλύτερο όγκο συναλλαγών πέρυσι το καλοκαίρι είχαν εκδοθεί 600 αποφάσεις, ενώ τον φετινό Ιούνιο ο αριθμός τους ξεπέρασε τις 5.500 με τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων και χωρίς την εισαγωγή της ΤΝ ακόμα.
Η μέθοδος θα υιοθετηθεί από το σύνολο των Κτηματολογικών Γραφείων μετά τις 20 Σεπτεμβρίου, όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Κυρανάκης κατά τη διάρκεια παρουσίασης του νέου εργαλείου, οπότε και θα έχει ψηφιστεί το σχέδιο νόμου για το Κτηματολόγιο, στο οποίο έχει εισαχθεί η σχετική εξουσιοδοτική διάταξη.
Ταυτόχρονα προχωρά και η ψηφιοποίηση των αρχείων, η οποία έως σήμερα έχει ολοκληρωθεί σε 120 εκατ. σελίδες, αριθμός που αντιστοιχεί περίπου στο 20% του συνολικού έργου.
Όπως επεσήμανε ο κ. Κυρανάκης η ΤΝ θα φέρει επανάσταση στη λειτουργία των Κτηματολογικών Γραφείων, καθώς μέχρι σήμερα, οι προϊστάμενοι διάβαζαν ολόκληρα τα συμβόλαια, τα οποία μπορεί να έφταναν ακόμη και τις 200 σελίδες, προκειμένου να εντοπίσουν τα απαραίτητα στοιχεία και να εφαρμόσουν τους κανόνες νομικού ελέγχου. Αυτή η διαδικασία ήταν χρονοβόρα, με τον μέσο όρο να κυμαίνεται γύρω στα 30 λεπτά ανά συμβόλαιο, χρόνος ο οποίος έχει ήδη μειωθεί στα 10 λεπτά.
Εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος
Το νέο εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο λειτουργεί ήδη πιλοτικά για τους προϊσταμένους σε όλη την επικράτεια, μπορεί:
Με τη χρήση του εργαλείου, ο χρόνος επεξεργασίας μειώνεται κάτω από το μισό ή ακόμη και στο 1/3 σύμφωνα με τις μέχρι τώρα δοκιμές.
Αυτό συνεπάγεται σημαντική εξοικονόμηση χρόνου και κόστους για το δημόσιο, καθώς μια διαδικασία που σήμερα κοστίζει 15 ευρώ, θα μπορούσε να κοστίζει έως και 30 λεπτά.
Το εργαλείο εμφανίζει στον προϊστάμενο προειδοποιήσεις και για πιθανά λάθη, τα οποία πρέπει να ελεγχθούν, αλλά σε καμία περίπτωση η οριστική απόφαση δε λαμβάνεται από το σύστημα. Η τελική απόφαση έγκρισης ή απόρριψης ενός συμβολαίου θα συνεχίσει να λαμβάνεται από τον αρμόδιο προϊστάμενο, ο οποίος όμως θα έχει στα χέρια του μια έτοιμη εισήγηση που θα επισημαίνει ακριβώς τα σημεία του συμβολαίου που χρήζουν προσοχής.
Το εν λόγω εργαλείο, σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη θα βελτιώνεται συνεχώς, ενώ ήδη έως τώρα στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής του γίνονται περιττά 6 – 7 updates την εβδομάδα στην πλατφόρμα κατόπιν των σχολίων και των παρατηρήσεων των εργαζομένων. Έως το τέλος της εβδομάδας μάλιστα θα είναι έτοιμος και ο έλεγχος της ψηφιακής υπογραφής των δικηγόρων.
Ταυτόχρονα, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του φορέα, Στέλιος Σακαρέτσιος, με τη χρήση της ψηφιακής πλατφόρμας όλοι οι υπάλληλοι γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι πρέπει να κάνουν, ενώ και η διοίκηση ξέρει πόσες αποφάσεις βγάζει ο κάθε προϊστάμενος, πόσες αποφάσεις καταχωρίζει ο κάθε καταχωριστής: «Αυτό δίνει τη δυνατότητα να θεσπίσουμε κίνητρο ως μπόνους παραγωγικότητας ώστε τα καλύτερη στελέχη να επιβραβεύονται με ποσό έως και 15% του μισθού τους εφόσον πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια».
Σήμερα οι καθημερινοί χρήστες της πλατφόρμας είναι περισσότεροι από 900.
Το εργαλείο δημιουργήθηκε από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δίχως κόστος, είναι πολύ απλό στη χρήση του δίχως να απαιτείται περαιτέρω εκπαίδευση των χρηστών και υλοποιήθηκε με τη χρήση της τεχνολογίας της Microsoft Azure Open AI. Η ανάπτυξη και φιλοξενία του συστήματος έγινε με την υποστήριξη της Microsoft, διασφαλίζοντας την υψηλή τεχνολογική ποιότητα και αξιοπιστία του εργαλείου.
Σχολιάζοντας την εφαρμογή του ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου υπογράμμισε πως το υπουργείο στοχεύει «σε πιο γρήγορο νομικό έλεγχο με παράλληλη αναβάθμιση της ασφάλειας δικαίου. Το Κτηματολόγιο, όχι απλώς έχει περάσει στο στάδιο ολοκλήρωσης του λύνοντας ένα πρόβλημα δεκαετιών, αλλά με την αξιοποίηση των αναδυόμενων τεχνολογιών γίνεται ένας δημόσιος φορέας – παράδειγμα. Ένα παράδειγμα για το πως μπορούμε με την εισαγωγή ΤΝ να απελευθερώσουμε σημαντικές δυνάμεις και πόρους της Δημόσιας Διοίκησης».
«Πονοκέφαλος» οι εκκρεμότητες
Στόχος, τόσο του υπουργείου όσο και της διοίκησης του Κτηματολογίου, είναι τα σύγχρονα εργαλεία να επιταχύνουν και τη διεκπεραίωση των δεκάδων χιλιάδων εκκρεμοτήτων που επιβαρύνουν τα Κτηματολογικά Γραφεία και οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην κατάργηση των υποθηκοφυλακείων.
Πριν από περίπου ένα χρόνο ο αριθμός των εκκρεμοτήτων έφτανε τις 150.000.
Στο διάστημα από τον περασμένο Δεκέμβριο έως τον Ιούνιο, οι περισσότερες απ’ αυτές επιλύθηκαν και πολλά Γραφεία έχουν πλέον θετικό ισοζύγιο.
Συνολικά εκδόθηκαν περί τις 197.000 αποφάσεις.
Ωστόσο φαίνεται ότι τη θέση των παλαιών εκκρεμοτήτων πήραν καινούριες καθώς το υπουργείο αποφάσισε την επιτάχυνση του κλεισίματος των υποθηκοφυλακείων, γεγονός το οποίο πρόσθεσε δεκάδες χιλιάδες εκκρεμότητες, όπως σημείωσε ο κ. Κυρανάκης.
Μόνο από το υποθηκοφυλακείο της Ρόδου αναμένεται με το κλείσιμό του να περιέλθουν στο Κτηματολογικό Γραφείο περίπου 45.000 εκκρεμότητες.
Την ίδια στιγμή πολύ μεγάλος όγκος αιτημάτων αναμένεται και για χωρικές μεταβολές που αφορούν σε μελέτες που κλείνουν αυτήν την περίοδο κυρίως στην επαρχία, στις οποίες το υπουργείο φιλοδοξεί να δώσει ώθηση με τον θεσμό του πιστοποιημένου μηχανικού που έχει συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή.