MENU

Καθυστερήσεις στην αποκατάσταση των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών της Θεσσαλίας

Εκτός κάποιων προσωρινών παρεμβάσεων, προς το παρόν και παρά τις εξαγγελλίες δεν έχουν εκκινήσει τα μεγάλα και μόνιμα έργα αποκατάστασης

Σε τρία επίπεδα διαχώρισε τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα για τη θωράκιση της Θεσσαλίας ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσιάζοντας τη Δευτέρα (2/9) από το δήμο Κιλελέρ – περίπου ένα χρόνο μετά το χτύπημα της κακοκαιρίας Daniel – το σχέδιο ανασυγκρότησης της περιφέρειας σε ό,τι αφορά τα φράγματα, τα υποδομές και τα έργα υδρονομίας.

Συνολικά το κόστος των καταστροφών θα ανέλθει σε περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια ευρώ, από τα οποία το 1,4 δισ. ευρώ αφορά την αποκατάσταση των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών η οποία ακόμα δεν έχει εκκινήσει σε επίπεδο μόνιμων έργων, ενώ ένα μεγάλο κομμάτι αφορά τις αποζημιώσεις των πληγέντων.

Στον προϋπολογισμό αυτόν εντάσσεται και σειρά αντιπλημμυρικών έργων.

Στον πρώτο πυλώνα εντάσσονται τα έργα τα οποία διεξάγει η Περιφέρεια. Πρόκειται για προσωρινές αλλά σημαντικές παρεμβάσεις που αφορούν χειμάρρους, ρέματα και αναχώματα, τα οποία προχωρούν με χρηματοδότηση του κράτους και καθ’ υπόδειξη των ειδικών και της εταιρίας HVA, της εταιρίας η οποία είχε εκπονήσει το masterplan για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας και η οποία – όπως όλα δείχνουν – θα αναλάβει και την επικαιροποίηση των μελετών και για τα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα στην ευρύτερη περιοχή.

Ορισμένα από τα έργα πρώτης παρέμβασης έχουν ήδη ξεκινήσει και υλοποιηθεί σε 432 θέσεις επέμβασης και στις τέσσερις Περιφερειακές Ενότητες Τρικάλων, Λάρισας, Καρδίτσας και Μαγνησίας με συνολική δαπάνη ύψους 75,7 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα θα ξεκινήσουν τους επόμενους μήνες.

Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, πρόκειται για έργα τα οποία χρόνιζαν, αλλά προσφέρουν άμεση προστασία σε ενδεχόμενα νέα πλημμυρικά φαινόμενα.

Στο δεύτερο πεδίο παρέμβασης εντάσσονται τα έργα ορεινής υδρονομίας, τα οποία παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης. «Είναι έργα τα οποία μπορεί να μην τα δούμε ποτέ, γιατί γίνονται πάνω στα βουνά. Πολλά, μικρά έργα τα οποία έχουν δύο βασικούς σκοπούς: να συγκρατήσουν το νερό και να καθυστερήσουν την ορμή του νερού καθώς αυτό θα έρχεται από τα βουνά προς τα πεδινά», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης προσθέτοντας πως δε λύνουν από μόνα τους το πρόβλημα, αλλά είναι τα πρώτα έργα, τα οποία μπορούν να δρομολογηθούν και να υλοποιηθούν.

Σύμφωνα μάλιστα με τον πρωθυπουργό, είναι έργα τα οποία εμπλέκουν σε μεγάλο βαθμό και την τοπική κατασκευαστική κοινότητα, διότι είναι μικρά, σχετικά απλά έργα, δεν απαιτούν μεγάλη μελετητική ωριμότητα.

Στα μεγάλα έργα, τα οποία χαρακτήρισε “προίκα” για τη Θεσσαλία ενέταξε τέσσερα έργα που θα μελετηθούν με πόρους της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών. «Αυτό είναι πολύ σημαντικό, εξασφαλισμένη δαπάνη και ταχύτητα ταυτόχρονα, έτσι ώστε να μπορούμε μέσα σε έναν χρόνο να έχουμε μελετητική ωριμότητα για έργα τα οποία συζητούσαμε εδώ και πάρα πολύ καιρό, ουσιαστικά παρέμεναν όμως στο φαντασιακό μας».

Πρόκειται για τα φράγματα της Πύλης και του Μουζακίου, τη διώρυγα της Γυρτώνης προς την Κάρλα και τα έργα τα οποία αφορούν την Κάρλα, τα οποία στο σύνολό τους απαιτούν μελετητική ωριμότητα. Στα μεγάλα φράγματα εντάσσεται και ο Ενιπέας, ο οποίος όμως έχει δρομολογηθεί.

Ζήτημα μείζονος σημασίας για την κυβέρνηση αποτελεί και η διαχείριση των υδάτων της περιοχής, κομμάτι στο οποίο σημαντικό ρόλο θα παίξουν τα αρδευτικά έργα, αλλά και η δραστηριοποίηση του Οργανισμού Υδάτων Θεσσαλίας, ο οποίος έχει θεσμοθετηθεί και πλέον βρίσκεται στη φάση της αξιολόγησης των προτάσεων και των βιογραφικών που έχουν υποβληθεί για την ηγεσία του.

Όλο και πιο πίσω οι διαγωνισμοί των οδικών έργων

Έως σήμερα, πάντως, πέραν των προσωρινών παρεμβάσεων, δε φαίνεται να έχει εκκινήσει κάποιο μόνιμο έργο αποκατάστασης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Ειδικά για το πρώτο, το χρονοδιάγραμμα εκκίνησης των διαγωνισμών των έργων αποκατάστασης μετατίθεται από μήνα σε μήνα, ενώ ήδη έχει περάσει και το ορόσημο των αρχών Αυγούστου που ήταν το τελευταίο που είχε αναφερθεί από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Όπως έχει ανακοινωθεί, το κόστος των έργων που αφορούν την αποκατάσταση οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών που έχει αναλάβει το υπουργείο φτάνει το 1,4 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 900 εκ. αφορούν στα οδικά έργα και ποσό ύψους 463 εκατ. ευρώ θα απαιτηθεί για τις παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο, για τις οποίες ωστόσο δεν έχει γίνει κάποια συγκεκριμένη αναφορά σε χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

Τα οδικά έργα θα προχωρήσουν με τέσσερις εργολαβίες, οι οποίες ομαδοποιήθηκαν με κριτήρια που αφορούν την κρισιμότητα των βλαβών, την ασφάλεια των μετακινήσεων, την εγγύτητα καθώς επίσης και την ομοιογένεια των αστοχιών. Συνολικά αφορούν σε 1.007 θέσεις παρέμβασης, στις οποίες εμφανίζονται ζημιές στο οδικό δίκτυο, κατολισθήσεις πρανών, διάβρωση εδαφών, κατάρρευση και υποσκαφή γεφυρών, καταστροφές οχετών.

Οι διαγωνισμοί θα προχωρήσουν με τη διαδικασία της fast track εκτέλεσης έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας με τη συμμετοχή μόνο των μεγάλων τεχνικών ομίλων της χώρας, οι οποίοι θα κληθούν με κλειστή πρόσκληση σε διαπραγμάτευση.

Το αντικείμενο των τεσσάρων οδικών εργολαβιών για τα κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών ομαδοποιήθηκε εξής:

  • Αποκατάσταση βλαβών Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό: 278,2 εκατ. ευρώ
  • Αποκατάσταση βλαβών Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό: 267,5 εκατ. ευρώ
  • Αποκατάσταση βλαβών Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό: 184 εκατ. ευρώ
  • Αποκατάσταση βλαβών Δήμων: Ιστιαίας – Αιδηψού, Μαντουδίου Λίμνης – Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό: 170 εκατ. ευρώ

Τέλος, σε ό,τι αφορά το κόστος των σιδηροδρομικών έργων, έχει αποτιμηθεί σε 463 εκατ. ευρώ για τον κεντρικό άξονα και τους δύο καθέτους, Λάρισα – Βόλος και Καλαμπάκα – Παλαιοφάρσαλος.

Σχετικά Άρθρα