MENU

Η Σιγκαπούρη είναι διεθνώς αναγνωρισμένη για τον εξαιρετικό αστικό σχεδιασμό της

Ο εμπνευστής του, πάντως, μετανιώνει για δύο πράγματα

Η Σιγκαπούρη θεωρείται μία από τις καλύτερα αστικά σχεδιασμένες πόλεις στον κόσμο. Ο άνθρωπος που την σχεδίασε, ωστόσο, έχει μετανιώσει για 2 πράγματα.

Ο Liu Thai Ker, 86 ετών, αναφέρεται συχνά ως ο αρχιτέκτονας της σύγχρονης Σιγκαπούρης.

Βοήθησε στην κατασκευή δημόσιων κατοικιών και επέβλεψε την ανάπτυξη των σχεδίων χρήσης γης της πόλης. Και όμως, έχει μετανιώσει για δύο πράγματα: ότι δεν δημιούργησε ποδηλατόδρομους και ότι δεν διατήρησε τους οικισμούς των καταληψιών.

Κατά τη διάρκεια της θητείας του στο Συμβούλιο Ανάπτυξης Στέγασης, ο Liu επέβλεψε την κατασκευή 20 νέων πόλεων και περισσότερων από μισό εκατομμύριο κατοικιών στην πόλη. Στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και στις αρχές της δεκαετίας του ’90, υπηρέτησε επίσης ως επικεφαλής σχεδιαστής της Αρχής Αστικής Ανάπλασης, όπου ανέπτυξε τα σχέδια χρήσης γης της Σιγκαπούρης.

Και όμως, ο Liu δήλωσε ότι μετανιώσει για δύο πράγματα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάστηκε η Σιγκαπούρη.

Η δημιουργία ποδηλατοδρόμων για την πόλη

«Όταν ήμουν στην HDB, έθεσα το θέμα του σχεδιασμού ποδηλατοδρόμων για τους πολίτες», δήλωσε ο Liu στο Business Insider. «Εκείνη την εποχή, οι συνάδελφοί μου και εγώ κάναμε αρκετές συζητήσεις, αλλά τελικά αποφασίσαμε να μην το κάνουμε λόγω του τροπικού κλίματος της Σιγκαπούρης, το οποίο θεωρούσαμε ότι θα ήταν πολύ ζεστό για ποδηλασία».

Αλλά η στάση των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο σήμερα έχει αλλάξει. Πλέον η κυβέρνηση της Σιγκαπούρης σχεδιάζει να διπλασιάσει το υπάρχον δίκτυο ποδηλατοδρόμων της πόλης μέχρι το 2030.

Ο Liu είπε ότι θα ήθελε να είχε αναπτύξει τμήματα ποδηλάτων για τους δρόμους και να είχε ενσωματώσει ποδηλατόδρομους στους δρόμους. «Ευτυχώς, πιστεύω ότι είναι ακόμη δυνατό να γίνει αυτό», πρόσθεσε.

Πέρυσι, το τοπικό μέσο The Straits Times ανέφερε ότι οι τοπικές αρχές σχεδίαζαν να διπλασιάσουν το υφιστάμενο δίκτυο ποδηλατοδρόμων της πόλης από 530 χιλιόμετρα σήμερα σε 1.300 χιλιόμετρα έως το 2030.

Ο Thomas Schroepfer, καθηγητής αρχιτεκτονικής και βιώσιμου σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας και Σχεδιασμού της Σιγκαπούρης, δήλωσε ότι η ενσωμάτωση περισσότερων ποδηλατοδρόμων θα ενισχύσει τις προσπάθειες της Σιγκαπούρης για βιωσιμότητα, ευθυγραμμιζόμενος με τις παγκόσμιες τάσεις στην αστική ανάπτυξη που παρατηρούνται σε πόλεις όπως το Άμστερνταμ και η Κοπεγχάγη.

«Η δημιουργία ποδηλατοδρόμων είναι ζωτικής σημασίας για τις βιώσιμες πόλεις και θα ωφελήσει τη Σιγκαπούρη μειώνοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων και βελτιώνοντας τη δημόσια υγεία μέσω της αυξημένης σωματικής δραστηριότητας», δήλωσε ο Schroepfer.

Είπε επίσης ότι οι ποδηλατόδρομοι θα μπορούσαν να ενισχύσουν τις τοπικές οικονομίες, καθώς οι ποδηλάτες είναι πιο πιθανό να σταματήσουν σε τοπικές επιχειρήσεις.

Διατήρηση των καταληψιών για να τα βλέπουν οι νεότερες γενιές

Τη δεκαετία του ’60, η Σιγκαπούρη έμοιαζε δραστικά διαφορετική. Σύμφωνα με το Υπουργείο Εθνικής Ανάπτυξης, εκτιμάται ότι 300.000 άνθρωποι ζούσαν σε ημιμόνιμα καταφύγια ως καταληψίες, ενώ άλλοι 250.000 ζούσαν σε ενοικιασμένα διαχωρισμένα κουβούκλια σε παλιές αποθήκες.

Μέσω της HDB, η κυβέρνηση κατάφερε να στεγάσει εκ νέου περίπου 1,2 εκατομμύρια καταληψίες μέχρι το 1985, δήλωσε ο Liu.

«Παρόλο που είναι ένα πολύ ευχάριστο επίτευγμα, λυπάμαι που δεν προσπαθήσαμε να σώσουμε μερικά εκτάρια από τις αρχικές αποικίες καταληψιών, ώστε οι σημερινοί κάτοικοι της Σιγκαπούρης και οι μελλοντικές γενιές να δουν πόσο έχουμε μεταμορφώσει την πόλη στη σημερινή της κατάσταση», δήλωσε ο Liu.

Αρκετές πολυώροφες πολυκατοικίες

Πράγματι, στα διαμερίσματα δημόσιων κατοικιών της Σιγκαπούρης κατοικεί σήμερα περίπου το 80% του μόνιμου πληθυσμού της χώρας. Ενώ στη Σιγκαπούρη δεν υπάρχουν πια οικισμοί καταληψιών, έχουν διατηρηθεί άλλα παλιά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, όπως τα καταστήματα και τα ασπρόμαυρα αποικιακά μπανγκαλόου.

Η Rita Padawangi, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών Επιστημών της Σιγκαπούρης, δήλωσε στο BI ότι ο σκοπός της διατήρησης θα πρέπει να είναι να ενθαρρύνει τη νέα γενιά να σκεφτεί την ταυτότητα της. «Οι καταληψίες είναι πιθανώς μια υπενθύμιση της ανάγκης για υποστηρικτικές υποδομές, ώστε οι άνθρωποι να μην θεωρούν δεδομένο το βασικό βιοτικό επίπεδο που είναι σχεδόν καθολικό στη Σιγκαπούρη, το οποίο είναι ένα τεράστιο επίτευγμα», δήλωσε η ίδια.

Αντί να διατηρούμε τους οικισμούς των καταληψιών – όπου οι άνθρωποι ζούσαν σε άθλιες συνθήκες – θα ήταν καλύτερα να διατηρήσουμε αντ’ αυτού τα «kampongs», δηλαδή τα χωριά, της Σιγκαπούρης, είπε η ίδια. Πρόσθεσε ότι αυτό θα επέτρεπε στις νεότερες γενιές να μάθουν για την αστική αλλαγή, τι έχει επιτύχει η Σιγκαπούρη και τι έχει χαθεί στην πορεία.

Είπε ότι δύο μέρη στη Σιγκαπούρη έρχονται ακόμα στο μυαλό των ντόπιων όταν σκέφτονται τις παλιές μέρες. Το Kampong Lorong Buangkok, το τελευταίο παραδοσιακό χωριό στη Σιγκαπούρη, και το Pulau Ubin, ένα μικρό νησί στα ανοικτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης που φιλοξενεί περίπου 38 χωρικούς.

Προς το μέλλον

Η Σιγκαπούρη διαθέτει ήδη ένα αποτελεσματικό σύστημα διαχείρισης αποβλήτων και προηγμένες στρατηγικές διαχείρισης νερού, όπως η συλλογή βρόχινου νερού, η αφαλάτωση και η ανακύκλωση λυμάτων, δήλωσε ο Schroepfer.

Ταυτόχρονα, η πόλη έχει επικριθεί για τη μεγάλη εξάρτησή της από τον κλιματισμό – ο οποίος επιβαρύνει το περιβάλλον, αλλά παρέχει επίσης ανακούφιση από το ζεστό και υγρό κλίμα, όπου η μέση ημερήσια θερμοκρασία είναι περίπου 82 βαθμοί Φαρενάιτ.

Πολλαπλές μονάδες κλιματισμού στο πίσω μέρος των κτιρίων

Τα τελευταία χρόνια, η κυβέρνηση έχει εντείνει τις προσπάθειές της για τη βελτίωση του συστήματος τηλεψύξης της πόλης, στο οποίο μια κεντρική μονάδα ψύξης χρησιμοποιείται για την ψύξη πολλαπλών κτιρίων μέσω ενός δικτύου υπόγειων σωλήνων που μεταφέρουν ψυχρό νερό.

Όμως, ο Schroepfer δήλωσε ότι για να διασφαλιστεί μελλοντικά η πόλη για προκλήσεις όπως η κλιματική κρίση και η αύξηση του πληθυσμού, υπάρχουν και άλλα μέτρα που μπορεί να λάβει η Σιγκαπούρη.

«Ο πολεοδομικός σχεδιασμός θα πρέπει να δίνει προτεραιότητα στη βιωσιμότητα, τη συμμετοχικότητα και την ανθεκτικότητα», πρόσθεσε. «Η ενσωμάτωση χώρων πρασίνου, αποτελεσματικών δημόσιων μεταφορών και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι ζωτικής σημασίας», κατέληξε.

Σχετικά Άρθρα