MENU

Το «success story» της μετάβασης της Κίνας στην ηλεκτροκίνηση

Περισσότερο γεωπολιτικά παρά περιβαλλοντικά τα αίτια

Όταν η Kenzi, μια εργαζόμενη στη διαφήμιση στη Σαγκάη, αγόρασε ένα ηλεκτρικό όχημα τον Νοέμβριο, δεν σκεφτόταν καν τα περιβαλλοντικά οφέλη. Είχε διαβάσει τη βιογραφία του Elon Musk και πίστευε ότι το Tesla 3 φαινόταν καλό. Ήξερε επίσης ότι αν αγόραζε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα μπορούσε να παρακάμψει τη μακρά αναμονή και το κόστος για την απόκτηση πινακίδων κυκλοφορίας.

«Δεν είναι εύκολο να πάρεις πινακίδες κυκλοφορίας στη Σαγκάη, αλλά παίρνεις άδεια δωρεάν όταν αγοράζεις ένα EV», τόνισε.

Το νέο αυτοκίνητο της Kenzi την έφερε στο αυξανόμενο κλαμπ των ιδιοκτητών EV στην Κίνα, τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, τον μεγαλύτερο ρυπαντή διεθνώς και πλέον τη μεγαλύτερη αγορά EV.

Έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας για το 2023 υποδεικνύει ότι περισσότερα από τα μισά EV στον κόσμο χρησιμοποιούνται στους δρόμους της Κίνας.

Η παραγωγή και η υιοθέτηση των EV στην Κίνα αποτελεί το μεγαλύτερο «success story” των τελευταίων ετών.

Μεταξύ 2021 και 2022 οι πωλήσεις EV στην Κίνα αυξήθηκαν από 1,3 εκατομμύρια σε 6,8 εκατομμύρια – αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το ένα τρίτο των παγκόσμιων πωλήσεων το 2022.

Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος μεμονωμένος παράγοντας εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο, παράγοντας το 33% του παγκόσμιου συνόλου το 2021. Οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% των εκπομπών της χώρας.

Το Πεκίνο έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών της μέχρι το 2030 – και πρόσφατες αναφορές δείχνουν ότι μπορεί να φτάσει εκεί νωρίτερα – με τα νέα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το 40% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους.

Τον Ιούνιο του 2022 υπήρχαν 312 εκατ. επιβατικά οχήματα, εκ των οποίων τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία αποτελούσαν περίπου το 3,2%.

Το πιο δημοφιλές ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ένα Tesla, αλλά η εγχώρια μάρκα BYD είναι κοντά στο να το εκτοπίσει από την πρώτη θέση.

Πενταετές πλάνο

Η Κίνα ξεκίνησε την τεράστια ώθησή της προς τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων το 2001, όταν δημοσίευσε το πενταετές σχέδιό της, το οποίο περιελάμβανε έρευνα για την κατασκευή τους.

Η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας έχει «εκτοξευθεί» χάρη στις πολυετείς κρατικές επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές, καθώς και στις σημαντικές παρεμβάσεις στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και των υποδομών, καθώς και στις πολιτικές που έχουν σχεδιαστεί για να ενθαρρύνουν τους αγοραστές – όπως οι δωρεάν πινακίδες κυκλοφορίας.

Η κυβέρνηση προώθησε σημαντικές πολιτικές και παρεμβάσεις στην αγορά με κατεύθυνση τη μείωση των εκπομπών αερίου και την επίτευξη των στόχων της για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και αυτό ακριβώς έκανε με τη βιομηχανία EV.

Στο πενταετές σχέδιο συμπεριέλαβε και την τεχνολογία EV και φιλοδοξεί τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το 45% όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων μέχρι το 2027. Μεταξύ του 2009 και του 2022 εισήχθησαν στην αγορά δισεκατομμύρια γιουάν σε επιδοτήσεις και φορολογικές ελαφρύνσεις, και οι οδικές υποδομές είναι ολοκληρωμένες στις κινεζικές πόλεις.

Στα περίχωρα της Chongqing βρίσκεται τοε εντυπωσιακό συγκρότημα που φιλοξενεί το παγκόσμιο κέντρο Ε&Α της αυτοκινητοβιομηχανίας Changan. Είναι ένα λαμπρό παράδειγμα της στροφής της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η κρατική Changan ιδρύθηκε το 1962 και τώρα συνδέεται με τη Mazda και τη Ford σε κοινοπραξίες.

Σήμερα, είναι ο όγδοος μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα και οι εκθεσιακοί της χώροι είναι γεμάτοι με μοντέλα που περιλαμβάνουν μικρά αυτοκίνητα πόλης που μοιάζουν με παιχνίδια, πολυτελή επώνυμα σπορ αυτοκίνητα και μεγάλα υβριδικά SUV, τα οποία τροφοδοτούνται από μπαταρίες CATL και τεχνολογία Huawei.

Σχεδιάζει να τερματίσει την παραγωγή οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2025 για να επικεντρωθεί αποκλειστικά σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα.

Τα περιβαλλοντικά οφέλη

Το μάρκετινγκ των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα σπάνια, αν όχι ποτέ, εστιάζει στα περιβαλλοντικά οφέλη. Το κόστος παραμένει ο νούμερο ένα παράγοντας για την απόφασή του.

Στη Σαγκάη, ο 32χρονος εργαζόμενος στα οικονομικά, ο Rui Rui, δήλωσε ότι εξοικονόμησε περίπου 100.000 RMB (περίπου 10.650 λίρες) από τα τέλη κυκλοφορίας μόνο με την αγορά ενός EV.

«Επιπλέον, το κόστος των καυσίμων είναι ακριβότερο, αλλά η ηλεκτρική ενέργεια είναι φθηνότερη στην Κίνα».

Το πραγματικό επίπεδο του περιβαλλοντικού οφέλους από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθεί να είναι κάπως αμφισβητούμενο. Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι ο αντίκτυπος της κατασκευής τους είναι χειρότερος από τα συμβατικά αυτοκίνητα, αλλά ότι με την πάροδο του χρόνου η εξοικονόμηση εκπομπών αντισταθμίζει αυτό το αρχικό πλήγμα.

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature νωρίτερα φέτος εξέτασε τον αντίκτυπο των ηλεκτρικών οχημάτων στην ποιότητα του αέρα στο Πεκίνο, τη Σαγκάη και τη Σενζέν.

Διαπίστωσε επίσης αντίστοιχη μείωση του δείκτη ποιότητας του αέρα (που μετράει τους ρύπους) σε περιοχές με αυξημένη συχνότητα μετακινήσεων με ιδιωτικά οχήματα, «υποδηλώνοντας θετική συσχέτιση» στις αστικές περιοχές.

Ωστόσο, στο Πεκίνο και τη Σαγκάη, όπου η ηλεκτροπαραγωγή εξακολουθεί να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον άνθρακα, η μελέτη διαπίστωσε αύξηση των συγκεντρώσεων διοξειδίου του αζώτου που ενδεχομένως συνδέεται με την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από τα EV.

Η μελέτη, από ερευνητές του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης και του Τεχνολογικού Ινστιτούτου του Πεκίνου, διαπίστωσε «αξιοσημείωτο αποτέλεσμα μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα όταν τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία αντικατέστησαν τα οχήματα καυσίμων σε ισοδύναμες χιλιομετρικές αποστάσεις» και προέβλεψε «σημαντική μείωση των εκπομπών» κατά την επόμενη δεκαετία, καθώς η αναλογία μετατοπίζεται για την επίτευξη των στόχων της ασιατικής χώρας.

«Ο στόχος του 45% είναι εφικτός εφόσον ο Σι Τζινπίνγκ αποφασίσει ότι αξίζει να συνεχίσει να στηρίζει τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε ο Δρ Τινγκλόν Ντάι, καθηγητής επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Τζονς Χόπκινς.

Τα περιβαλλοντικά οφέλη των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα μπορεί να μην αποτελούσαν προτεραιότητα, αλλά είναι ένα πρόσθετο πλεονέκτημα, τόσο για τους αγοραστές όσο και για την κυβέρνηση. Η Kenzi δεν οδηγεί συχνά το Tesla της – μόνο τα Σαββατοκύριακα για να πηγαίνει το κουτάβι της βόλτες μακριά από την πόλη.

Αλλά έχει παρατηρήσει μια διαφορά. «Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και πολλές μάρκες βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν ηλεκτρικά οχήματα ως μέρος της κρατικής απαίτησης», κατέληξε.

Σχετικά Άρθρα