Έχει γίνει πολύς λόγος για την προφανή απάθεια της γενιάς Ζ απέναντι στην αγορά εργασίας. Η πανδημία COVID-19 έχει εκτροχιάσει πολλές φιλοδοξίες καριέρας, και το χρέος των φοιτητικών δανείων έχει περιορίσει την ικανότητά της να θέτει το πάθος της σε προτεραιότητα έναντι του πορτοφολιού της.
Καθώς, όμως, συνεχίζει να αμφισβητεί τις συμβάσεις στον εργασιακό χώρο, μια αυξανόμενη ομάδα πρόσφατων αποφοίτων είναι πρόθυμη να αποδείξει ότι κάθε άλλο παρά αδιάφορη είναι για την καριέρα της.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση της Deloitte του 2024 σε σχεδόν 23.000 ερωτηθέντες της Gen Z και της Millennial παγκοσμίως, το 86% των Zoomers δηλώνει ότι το να έχει σκοπό είναι πολύ ή κάπως σημαντικό για τη συνολική ικανοποίηση και ευημερία τους στην εργασία.
Όλη η αγέλη
Ενώ στο παρελθόν οι νέοι επαγγελματίες μπορεί να προσελκύονταν από την υψηλότερη προσφορά μισθού, σήμερα οι επιτυχημένοι νέοι επαγγελματίες δίνουν προσοχή τόσο στην ποσότητα όσο και στην ποιότητα των παροχών μιας εταιρείας όταν επιλέγουν τον προορισμό της καριέρας τους.
Τα ισχυρά προγράμματα 401(k), τα ολοκληρωμένα προγράμματα υγείας και η φήμη μιας εταιρείας αποτελούν σημαντικά κριτήρια για πολλούς αναζητούντες εργασίας.
Με άλλα λόγια, η γενιά Ζ αναζητά το πλήρες πακέτο
Παλαιότεροι μάνατζερ δήλωσαν ότι οι υποψήφιοι Zoomers ρωτούν σχεδόν πάντα για τις κοινωνικές παροχές και κάνουν συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με τον προγραμματισμό συνταξιοδότησης, τις ευκαιρίες κατάρτισης και την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
Η γενιά Ζ έχει ήδη βιώσει αρκετές οικονομικές υφέσεις και μια πανδημία. Ταυτόχρονα, το κόστος των πανεπιστημίων συνεχίζει να αυξάνεται και το χρέος των φοιτητικών δανείων έχει εκτοξευθεί στα ύψη. Περισσότεροι από τους μισούς σε έρευνα της EduBirdie για το 2023 δήλωσαν ότι ο μεγαλύτερος φόβος τους είναι ότι δεν θα γίνουν ποτέ οικονομικά σταθεροί.
Πολλά μέλη της γενιάς προσπαθούν να προετοιμαστούν για μελλοντική οικονομική επιτυχία επενδύοντας νωρίς και δημιουργώντας το χαρτοφυλάκιό τους.
Η Cassie Fields, πρόεδρος της εταιρείας λογισμικού επισκευής αυτοκινήτων AutoLeap, δήλωσε ότι οι εργαζόμενοι της Gen Z όχι μόνο εκτιμούν την ύπαρξη υψηλής ποιότητας προγραμμάτων 401(k), αλλά επίσης εξετάζουν εναλλακτικές επενδυτικές ευκαιρίες, όπως κρυπτονομίσματα και ESG κεφάλαια.
“Ζητούν προληπτικά συμβουλές για το πώς να διαφοροποιήσουν τα χαρτοφυλάκιά τους και δίνουν μεγάλη σημασία στην κατανόηση των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων των οικονομικών τους αποφάσεων”, σημειώνει.
Οι δεξιότητες
Με την ελπίδα της μελλοντικής επιτυχίας, οι φιλόδοξοι νέοι επαγγελματίες δίνουν μεγάλη σημασία στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους στην αρχή της σταδιοδρομίας τους.
Η ανάπτυξη δεξιοτήτων είναι ένα άλλο βασικό μέλημα για τη γενιά του οδικού χάρτη. Με μια ολοένα και πιο στενή αγορά εργασίας και το απειλητικό φάσμα της τεχνητής νοημοσύνης, η Gen Z θέλει να ξεχωρίσει και να παραμείνει μπροστά.
Έκθεση του 2021 από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ διαπίστωσε ότι η ανάπτυξη δεξιοτήτων και η συνεχής μάθηση είναι κεντρικής σημασίας για τη στάση της γενιάς Z απέναντι στην επαγγελματική ανέλιξη.
Περίπου το 76% δήλωσε τότε ότι συνδέουν άμεσα τη μάθηση με τη μελλοντική τους επαγγελματική εξέλιξη – πολύ περισσότερο από τις προηγούμενες γενιές, ανέφερε η έκθεση.
Οι αναζητούντες εργασία μπορούν να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους στον ελεύθερο χρόνο τους, αλλά τα μέλη της γενιάς του οδικού χάρτη θέλουν μια εταιρεία που ενθαρρύνει τους υπαλλήλους της να μαθαίνουν και να αναπτύσσονται όλο το εικοσιτετράωρο, είτε μέσω εξατομικευμένης κατάρτισης προγραμμάτων καθοδήγησης, συνεδρίων του κλάδου ή υποστήριξης της εταιρείας για συνεχή εκπαίδευση.
Ο Austin Curtis, 22 ετών, ο οποίος αποφοίτησε πέρυσι από το Πανεπιστήμιο της Οκλαχόμα, αναζητούσε συγκεκριμένα ένα πρόγραμμα επαγγελματικής ανάπτυξης για να ξεκινήσει την καριέρα του. Αφού έκανε πρακτική άσκηση στην AT&T κατά τη διάρκεια των σπουδών του, υπέβαλε αίτηση και έγινε δεκτός στο πρόγραμμα οικονομικής ανάπτυξης της εταιρείας για επαγγελματίες που ξεκινούν την καριέρα τους.
Σήμερα, ο Curtis είναι ανώτερος οικονομικός αναλυτής στην εταιρεία και αποδίδει την ταχεία εξέλιξη της καριέρας του στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που έθεσε ως προτεραιότητα.
Αποφασισμένοι και ανοιχτόμυαλοι
Η Generation Z ξέρει τι θέλει και δεν φοβάται να το κυνηγήσει. Σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte, πάνω από το 60% πιστεύει ότι έχει τη δύναμη να οδηγήσει σε αλλαγές στο χώρο εργασίας της, ιδίως όσον αφορά τον όγκο δουλειάς, την ευημερία, τον κοινωνικό αντίκτυπο και τη μάθηση και την ανάπτυξη.
Εισέρχεται στο εργατικό δυναμικό -είτε για μια συνέντευξη για δουλειά, είτε για ένα πρόγραμμα επαγγελματικής ανάπτυξης είτε για μια ολοκληρωμένη καριέρα- καλύτερα προετοιμασμένη και με περισσότερες γνώσεις από τις προηγούμενες γενιές.
Οι απόφοιτοι κολεγίου μπορεί να είναι πιο ενημερωμένοι για όλες τις πτυχές της επαγγελματικής τους ζωής και για τα δικαιώματά τους στον εργασιακό χώρο. Ο Mark Pierce, ιδρυτικός εταίρος της εταιρείας Wyoming Trust and LLC Attorney, εκτιμά ότι έως και το 30% του εργατικού δυναμικού του είναι η γενιά Z. Αυτοί οι νεότεροι εργαζόμενοι ξεκινούν την καριέρα τους με μια ολοκληρωμένη γνώση των υποχρεώσεων του εργοδότη, όπως η αμοιβή για υπερωρίες, οι παροχές των εργαζομένων και η ψυχική υγεία, τονίζει.
“Είναι μια τεράστια διαφορά από τις προηγούμενες γενιές και πρέπει να γίνει σεβαστή”, υπογραμμίζει. Οι απόφοιτοι κολεγίου γνωρίζουν τι θέλουν, αλλά δεν φοβούνται να δοκιμάζουν κατά καιρούς διαφορετικούς ρόλους.
Παρ’ όλη την ξεκάθαρη αυτοπεποίθησή τους, ωστόσο, η γενιά Ζ είναι επίσης ανοιχτόμυαλη και περίεργη, λένε τα παλαιότερα αφεντικά. Είναι πρόθυμη να επενδύσει χρόνο και προσπάθεια στην αρχή της καριέρας της για να καταλάβει τι ακριβώς θέλει να κάνει και να μεγιστοποιήσει τις πιθανότητες μακροπρόθεσμης επαγγελματικής επιτυχίας.
Οι σημερινοί νέοι επαγγελματίες καθοδηγούνται από την επιθυμία να βιώσουν όσο το δυνατόν περισσότερες εμπειρίες στον εργασιακό χώρο και συχνά δοκιμάζουν πολλές διαφορετικές θέσεις πριν καταλήξουν στην αγαπημένη τους.
Έρευνα της ResumeLab που πραγματοποιήθηκε το 2023 διαπίστωσε ότι πάνω από το 80% των μελών της Gen Z ακολουθεί μια “δυναμική προσέγγιση της καριέρας του” που περιλαμβάνει συχνές αλλαγές. Οι νέοι επαγγελματίες κατανοούν ότι ο κόσμος αλλάζει γρήγορα και δεν θέλουν να στριμώξουν τον εαυτό τους σε μια γωνία πολύ σύντομα, ανέφεραν οι ειδικοί σε θέματα καριέρας.
Μετά την αποφοίτησή του, ο Curtis αποδέχθηκε την προσφορά της AT&T επειδή το πρόγραμμα εναλλασσόμενης ανάπτυξης της εταιρείας επέτρεπε στους συμμετέχοντες να περάσουν έξι μήνες σε ένα τμήμα και έξι μήνες σε ένα άλλο.
“Ήθελα μια δουλειά που θα μου έδινε την ευκαιρία να μάθω διαφορετικές προοπτικές στα οικονομικά, επειδή δεν είναι όλοι οι οργανισμοί ίδιοι. Μου έδωσε την ευκαιρία να βελτιώσω τις δεξιότητές μου σε διαφορετικούς τομείς”, δήλωσε. Λόγω της προτίμησης της γενιάς Z για νέα πράγματα, οι εργαζόμενοι έχουν αναπτύξει τη φήμη ότι είναι επαγγελματικά άπιστοι και ότι μεταπηδούν γρήγορα για μια καλύτερη ευκαιρία.
Όμως ο Jon Hill, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας προσλήψεων The Energists με έδρα το Τέξας, λέει ότι οι νεότεροι υπάλληλοί του γνωρίζουν πολύ καλά τα αρνητικά στερεότυπα για τη γενιά τους και συχνά καταβάλλουν ιδιαίτερη προσπάθεια να τα αντικρούσουν.