Στην τελική ευθεία για την προκήρυξη των διαγωνισμών για τα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας με το χρονοδιάγραμμα να έχει γράψει ήδη κάποιες μικρές καθυστερήσεις, εισέρχεται ο προγραμματισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Σε περίπου 17 – 18 ημέρες και το αργότερο έως τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου αναμένεται να βγουν στον αέρα οι σχετικοί διαγωνισμοί για τα έργα οδικής και σιδηροδρομικής αποκατάστασης.
Το κόστος των έργων αυτών έχει «σκαρφαλώσει» στο 1,4 δισ. ευρώ με τα 900 εκατ. ευρώ εξ αυτών να αφορούν στα οδικά έργα και ποσό ύψους 463 εκατ. ευρώ να απαιτείται για τα σιδηροδρομικά.
Όπως ανακοίνωσε κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής χθες Τρίτη (16/7) ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, «πριν από μία ώρα υπογράφηκε από τον κ. Πετραλιά η αύξηση του ορίου πιστώσεων και πλέον πηγαίνει στον κ. Παπαθανάση ώστε να υπάρξει μια ανάρτηση 15 ημερών. Αυτό σημαίνει ότι μετά από 17 – 18 μέρες θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε τους διαγωνισμούς της Θεσσαλίας στις πρώτες μέρες του Αυγούστου, κάτι που για μας είναι πάρα πολύ κρίσιμο».
Ο ίδιος εξήγησε ότι δεδομένου πως για να γίνουν αυτοί οι διαγωνισμοί δεν αρκούσαν τα 600 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που είχαν διασφαλιστεί, χρειάστηκε να εξαιρεθούν έργα για τα οποία ωστόσο βρέθηκαν χρηματοδοτήσεις προκειμένου να ολοκληρωθούν.
Ο κ. Ταχιάος προσέθεσε ότι το να δημοπρατήσεις ένα έργο δεν είναι απλή υπόθεση, καθώς, όπως είπε, έπρεπε να γίνουν μελέτες και κάποιες τεχνικές περιγραφές. «Όταν δε μπορείς να επισκεφθείς αυτά τα μέρη, οι τεχνικές λύσεις που έπρεπε να δώσεις είναι μια ιδιαίτερα περίπλοκη διαδικασία που έπρεπε να γίνει για το σύνολο της Θεσσαλίας. Μιλάμε για περίπου 2.000 σημεία στα οποία θα γίνουν παρεμβάσεις. Μιλάμε για δρόμους στους οποίους δεν είχαμε πρόσβαση και για τους οποίους έπρεπε να συνταχθούν μελέτες».
Ανέφερε μάλιστα ως παράδειγμα έναν δρόμο στην περιοχή των Τρικάλων, ο οποίος συνδέει χωριά που οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν, αλλά για την αποκατάστασή του θα απαιτηθούν περί τα σαράντα εκατ. ευρώ. Δεσμεύτηκε επίσης ότι και ο δρόμος Φαρσάλων – Λάρισας πρέπει να γίνει και χρειάζεται 200 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου – τόνισε – «πρέπει να βάλουμε προτεραιότητες και στη Θεσσαλία το κάναμε για αυτά τα έργα που εκ των πραγμάτων πρέπει να γίνουν και δε μπορούμε να τα αποφύγουμε», ανέφερε εξηγώντας ότι πρέπει να γίνουν όλες οι απαραίτητες κινήσεις ώστε να κρατηθεί ο κόσμος στην επαρχία, ακόμα και αν η ανταποδοτικότητά τους δεν είναι αυτή που κανείς θα περίμενε.
Σε μεγάλους ομίλους τα πρώτα τέσσερα έργα
Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγες εβδομάδες είχε ανάψει το «πράσινο φως» για τη δρομολόγηση των πρώτων τεσσάρων εργολαβιών για τα επείγοντα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας με την έγκριση του αντικειμένου των τεσσάρων ξεχωριστών διαγωνισμών, συνολικού προϋπολογισμού 899,7 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου.
Το αντικείμενο των εργολαβιών ομαδοποιήθηκε με κριτήρια την κρισιμότητα των βλαβών, την ασφάλεια των μετακινήσεων, την εγγύτητα καθώς επίσης και την ομοιογένεια των αστοχιών, που συνολικά αφορούν σε 1.007 θέσεις παρέμβασης, όπως ζημιές στο οδικό δίκτυο, κατολισθήσεις πρανών, διάβρωση εδαφών, κατάρρευση και υποσκαφή γεφυρών, καταστροφές οχετών.
Στη μάχη διεκδίκησης των έργων θα εισέλθουν αποκλειστικά οι μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας, μέσω πρόσκλησης σε διαπραγμάτευση για τη fast track εκτέλεση έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας.
Το αντικείμενο των τεσσάρων οδικών εργολαβιών θα αφορά κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών των:
Πέραν των οδικών έργων διαγωνισμοί εντός του καλοκαιριού θα τρέξουν και για τα έργα αποκατάστασης του σιδηροδρόμου. Το κόστος ανέρχεται σε 463 εκατ. ευρώ για τον κεντρικό άξονα και τους δύο καθέτους, Λάρισα – Βόλος και Καλαμπάκα – Παλαιοφάρσαλος.
Σε ό,τι αφορά τις σχολικές μονάδες και την αποκατάστασή τους προχωρούν με χρηματοδότηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Όπως επεσήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, όλες οι εργολαβίες είναι στο πεδίο και τα σχολεία θα είναι έτοιμα στο διάστημα από το Σεπτέμβριο του 2024 μέχρι το Δεκέμβριο του 2024.
Αναζήτηση πόρων για σιδηροδρομικά έργα
Παράλληλα, σύμφωνα με τον υπουργό, συνεχίζονται οι εργασίες για εξασφάλιση συγχρηματοδότησης έργων από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για το έργο Τοξότες – Νέα Καρβάλη, έχουν εξασφαλιστεί 211 εκατ. ευρώ.
Τον Φεβρουάριο του 2024 αποφασίστηκε η εκ νέου δημοπράτησή του με ανοικτό μειοδοτικό διαγωνισμό διότι έπρεπε να βγει από το συνολικό έργο της σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Βάσει του προγραμματισμού, η δημοσίευση είναι προγραμματισμένη γι’ αυτές τις ημέρες, ίσως και αυτή την εβδομάδα, η υποβολή οικονομικών προσφορών για την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου με στόχο η υπογραφή της Σύμβασης να ακολουθήσει το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Επιπλέον έχει υποβληθεί καινούργια πρόταση, για ένα σημαντικό αριθμό έργων, με αρκετή ασφάλεια, ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας προαναγγέλλοντας ότι θα υπάρχουν θετικές ανακοινώσεις για σημαντικό κομμάτι αυτών των έργων, πολλαπλάσιου ύψους συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.
Υπενθυμίζεται ότι τα έργα για τα οποία είχε υποβληθεί πρόταση ήταν τα: Αλεξανδρούπολη Ορμένιο, αναβάθμιση και ανάταξη Άνω Λιόσια – Κιάτο, για το τμήμα Αχαρνές – Οινόη, για την αναβάθμιση υποδομών Θεσσαλονίκη – Προμαχώνα, για εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης.
«Επί αυτών, θα υπάρχουν θετικές εξελίξεις, όχι για το σύνολο του ποσού που έχουμε υποβάλει, γιατί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο η Ευρώπη επειδή δεν έχει χρηματοδότηση, κόβει από το quotas της κάθε χώρας, αλλά το ποσό είναι πολύ ικανοποιητικό για τη χώρα μας», κατέληξε ο υπουργός.