Το στοίχημα του εξηλεκτρισμού του στόλου τόσο των ΙΧ όσο και των λεωφορείων στο σύνολο της επικράτειας προσπαθεί να κερδίσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με την άσκηση ωστόσο να εξακολουθεί να εμφανίζει σημαντικές δυσκολίες.
Στην κατεύθυνση αυτή, όπως ανακοίνωσε πριν από μερικές ημέρες ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του υπουργείου, Γιάννης Ξιφαράς στη Βουλή, μετά τις κινήσεις προμήθειας ηλεκτρικών λεωφορείων που θα κινούνται στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ήδη συζητείται και ο εξηλεκτρισμός του στόλου των οχημάτων που εκτελούν αστική συγκοινωνία σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα της περιφέρειας.
Όπως αποκάλυψε, έχει ήδη ξεκινήσει μία μεγάλη συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ωρίμανση ενός πρώτου project, το οποίο έχει ήδη λάβει μια προέγκριση κονδυλίων ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα διοχετευτούν στην επιχείρηση απόσυρσης παλαιών ρυπογόνων λεωφορείων από πόλεις εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και της αντικατάστασής τους από ηλεκτρικά οχήματα.
Όπως ανέφερε, ο κ. Ξιφαράς, έχουν ήδη πέσει στο τραπέζι προτάσεις για κάποιες πόλεις, από τις οποίες θα μπορούσε να ξεκινήσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Ο ίδιος διευκρίνισε επίσης ότι για λόγους αυτονομίας, ο εξηλεκτρισμός των λεωφορείων της περιφέρειας θα αφορά οχήματα που εκτελούν αστική και όχι υπεραστική συγκοινωνία, αφήνοντας, πάντως, ανοιχτό το ενδεχόμενο ανανέωσης του στόλου των υπεραστικών συγκοινωνιών με οχήματα υδρογόνου σε δεύτερο χρόνο.
Αυτήν την περίοδο ξεκινά η μελέτη κόστους – οφέλους για συγκεκριμένες περιοχές από όπου θα μπορούσε να ξεκινήσει η αντικατάσταση παλαιών ρυπογόνων οχημάτων με ηλεκτρικά λεωφορεία.
Στην προτεραιοποίηση των περιοχών, βαρύνουσα σημασία θα έχει το εάν σε αυτές υπάρχει Πανεπιστήμιο, μεγάλα νοσοκομεία ή βιομηχανικές περιοχές από και προς τις οποίες οι εργαζόμενοι μετακινούνται με τα ΜΜΜ.
Στους δρόμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία
Στο μεταξύ σε ό,τι αφορά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, κυκλοφορούν ήδη τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία από τον πρώτο διαγωνισμό ενίσχυσης του στόλου. Τα 140 από αυτά έχουν ενταχθεί στον στόλο της ΟΣΥ και τα 110 στο στόλο του ΟΑΣΘ.
Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός της ΟΣΥ για τη μίσθωση 300 οχημάτων με τη μέθοδο του leasing. Από αυτά, τα 100 θα είναι midi και θα εκτελούν αποκλειστικά δρομολόγια στο κέντρο της Αθήνας προκειμένου αφενός να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα λόγω της ηλεκτροκίνησης αλλά και να συμβάλλουν στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου λόγω του μικρότερου μεγέθους τους.
Αμιγώς ηλεκτρικά θα είναι τα οχήματα του δεύτερου μεγάλου διαγωνισμού του υπουργείου για την προμήθεια άλλων 700 λεωφορείων, όπως έχει σημειώσει και το energodromio.gr. Το σχέδιο Τεύχους Διακήρυξης για τη διαγωνιστική διαδικασία ανανέωσης στόλου λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη αναρτήθηκε πριν λίγες ημέρες σε δημόσια διαβούλευση για διάστημα 25 ημερών.
Συνολικά μέσω του νέου διαγωνισμού θα αποκτηθούν 700 ηλεκτρικά οχήματα και συγκεκριμένα 350 λεωφορεία αργής φόρτισης, 150 λεωφορεία γρήγορης φόρτισης και 200 τρόλεϊ.
Από αυτά εκτιμάται ότι περίπου 550 θα ενσωματωθούν στον στόλο της ΟΣΥ, ενώ τα υπόλοιπα θα κατευθυνθούν στη Θεσσαλονίκη. Αν και στους όρους της συμφωνίας πλαίσιο δεν αναφέρεται η αξία της σύμβασης, οι πρώτοι υπολογισμοί κάνουν λόγο για περίπου 200 – 250 εκατ. ευρώ για τα 550 οχήματα της Αθήνας.
Απογοητευτικά τα στοιχεία για τα «πράσινα» ταξί
Κι αν τα στοιχεία για τον εξηλεκτρισμό του στόλου των λεωφορείων είναι ενθαρρυντικά, αντιστρόφως ανάλογη είναι η κατάσταση με τα ταξί. Παρά τη γενναία επιδότηση που φτάνει έως τα 22.500 ευρώ για την αντικατάσταση παλαιού οχήματος με ηλεκτρικό στο πλαίσιο της δράσης «Πράσινα Ταξί», οι αυτοκινητιστές εξακολουθούν να είναι απρόθυμοι να συμμετάσχουν.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του υπουργείου, μέχρι σήμερα υπάρχουν 104 ενεργές αιτήσεις, από τις οποίες έχουν εγκριθεί οι 85, έχουν επιδοτηθεί οι 35 και 18 δικαιούχοι έχουν υποβάλει δικαιολογητικά για πληρωμή, την ώρα που ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης φτάνει τα 40 εκατ. ευρώ, ποσό επαρκές για την αντικατάσταση 1.770 παλαιών και ρυπογόνων ταξί με αμιγώς ηλεκτρικά, με υποχρεωτική προϋπόθεση την απόσυρση του παλαιού οχήματος.
Η αλλαγή γνώμης του κλάδου αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου δεδομένου ότι αφενός οι πόροι του προγράμματος προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, γεγονός που σημαίνει ότι έχουν ημερομηνία λήξης. Επιπλέον τα εν λόγω οχήματα συμβάλλουν σημαντικά στην κυκλοφορία στην πόλη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Ξιφαράς, στη Βουλή, το 1/3 των οχηματοχιλιομέτρων που εκτελούνται στην Αθήνα, προέρχεται από τα ταξί.
Με άλλα λόγια, τα περίπου 15.000 ταξί, αν και αποτελούν ποσοστό πολύ μικρότερο του 10% του στόλου των αυτοκινήτων που κινούνται στην πόλη, εκτελούν πάνω από το 33% των συνολικών οχηματοχιλιομέτρων στην πρωτεύουσα.
Δύο είναι τα μεγαλύτερα «αγκάθια» για τη σχεδόν ανύπαρκτη συμμετοχή των αυτοκινητιστών ταξί στη δράση.
Το πρώτο αφορά τη δυσκολία αγοράς του οχήματος, καθώς για λόγους συμμόρφωσης με τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί ενισχύσεων θα πρέπει η αγορά να έχει προηγηθεί της λήψης της επιδότησης.
Επιπλέον, παρά το γεγονός ότι σήμερα έχουν εγκατασταθεί περί τα 6.500 δημόσια σημεία φόρτισης, αυτό δεν καλύπτει τους αυτοκινητιστές, οι οποίοι ζητούν φορτιστές που θα βρίσκονται σε επιλεγμένα σημεία και θα διασφαλίζουν τη χρήση τους από επαγγελματίες κατ’ αποκλειστικότητα προκειμένου να μην υπάρχουν περαιτέρω καθυστερήσεις.