Τα σχέδια διεύρυνσης των διεθνών δραστηριοτήτων της σε ό,τι αφορά τον κλάδο της ενέργειας παρουσίασε χθες (8/7) η Metlen Energy & Metals.
Η εταιρεία που δραστηριοποιείται σε 40 χώρες, κατά κύριο λόγο μέσω της M Renewables, στοχεύει να επεκταθεί περαιτέρω στην ευρωπαϊκή αγορά, σε Κροατία, Ουγγαρία, Αυστρία, Βουλγαρία και Ρουμανία, εκμεταλλευόμενη την παρουσία που ήδη έχει σε επίπεδο ΑΠΕ και εμπορίας φυσικού αερίου.
Σε χθεσινό ενημερωτικό workshop, o Chief Executive Director για την Ενέργεια Γιάννης Καλαφατάς επεσήμανε ότι η επιλογή αυτή βασίζεται και στο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι διασυνδεδεμένη με τις χώρες αυτές τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και τιμών.
Όπως ανέφερε ο κ. Καλαφατάς, στόχος για τη Metlen είναι η επέκταση στο εξωτερικό να γίνει στο πλαίσιο ενός καθετοποιημένου μοντέλου παροχής ενεργειακών λύσεων κατά προτεραιότητα σε βιομηχανικούς και εμπορικούς καταναλωτές. Τα Green Power Virtual Baseload είναι το «εργαλείο» που ικανοποιεί τις ανάγκες κατανάλωσης κάθε πελάτη, με ενέργεια από ΑΠΕ, για το χρονικό διάστημα που τη χρειάζονται και με σταθερή τιμή.
Σημείωσε ότι η Ιταλία έχει εκδηλώσει το πιο ζωηρό ενδιαφέρον για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, εξηγώντας πώς ως μεγαλύτερη αγορά -συγκριτικά με την ελληνική- οι ετήσιες ενεργειακές της ανάγκες είναι έως και 6 φορές πιο μεγάλες (περίπου 300 TWh κατ’ έτος έναντι 49 TWh στη Ελλάδα).
Ειδικά για την Ιταλία, η Metlen έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαγοράς μίας εταιρείας προμήθειας. Σημειώνεται ακόμη ότι η χώρα εξετάζεται ως ένα δεύτερο σημείο αναφοράς για τη δραστηριοποίηση της εταιρείας στην περιοχή. Για τις υπόλοιπες χώρες, η δραστηριοποίηση στον χώρο της προμήθειας δεν προβλέπεται να γίνει απαραίτητα με εξαγορές αλλά μέσω συμφωνιών Business-to-Business.
Σημαντικός παραμένει ο ρόλος του φυσικού αερίου – Οι νέες τάσεις στην Ενέργεια
Σχετικά με το φυσικό αέριο, το στέλεχος της Metlen εκτίμησε ότι θα εξακολουθήσει να είναι απαραίτητο για λόγους ευστάθειας του συστήματος λόγω μεγάλης διείσδυσης ΑΠΕ και πρόσθεσε ότι το ίδιο θα ισχύει και όταν θα υπάρχει αποθήκευση στο σύστημα.
Όπως εξήγησε, ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο με ΑΠΕ και μονάδες φ.α. είναι προτιμότερο για τις εταιρείες, καθώς οι διμερείς συμβάσεις προμήθειας (PPAs) καλούνται πλέον σε πολλές περιπτώσεις να καλύψουν τη ζήτησή πελατών όλο το 24ωρο και όχι στη βάση του «Pay-as-Produced».
Άλλες σημαντικές παράμετροι για την ενεργειακή μετάβαση θα είναι η ανάπτυξη των δικτύων και οι μπαταρίες, οι οποίες, όπως είπε ο κ. Καλαφατάς έχουν νόημα ως μέρος ενός ολοκληρωμένου portfolio έργων με ΑΠΕ. Αναφερόμενος στις τεχνολογικές εξελίξεις στον κλάδο της ενέργειας, σχολίασε ότι θα φέρουν μεγάλες αλλαγές σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων (εμπορία ενέργειας, λειτουργία κ.λπ.)
Στόχος τα έργα υποδομής με υψηλό περιθώριο κέρδους
Το παρών σε εν εξελίξει διαγωνισμούς για έργα αθροιστικού ύψους άνω των 3,5 δις. ευρώ δίνει η ΜΕΤΚΑ, ο κατασκευαστικός βραχίονας του ομίλου Metlen.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας κ. Ντίνος Μπενρουμπή, η εταιρεία παραμένει επιλεκτική προκειμένου να αναλαμβάνει έργα με ικανοποιητικό περιθώριο κέρδους, υπογραμμίζοντας το ενδιαφέρον για έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων.
Η εταιρία, όπως ανέφερε ο κ. Μπενρουμπή στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ενημέρωσης, διαθέτει ισχυρή κεφαλαιακή βάση και ρευστότητα προκειμένου να εξυπηρετήσει έργα με χαρακτηριστικά ανάληψης ρίσκου από τον επενδυτή.
Σημειώνεται ότι σήμερα η ΜΕΤΚΑ διαθέτει ανεκτέλεστο έργων 1 δις. ευρώ και παρουσία σε οδικά και σιδηροδρομικά έργα, σε λιμενικές εγκαταστάσεις, και κτιριακά έργα, ενώ διεκδικεί την παρουσία της και σε περιβαλλοντικά έργα, όπως η διαχείριση στερεών αποβλήτων.
Στην παρούσα φάση διεκδικεί το ΚΕΛ Ραφήνας, το έργο ΟΕΔΑ Ύδρας, τη ΜΕΑ Καβάλας (σε κοινοπραξία με την Ηλέκτωρ) και τη ΜΕΑ Αγρινίου.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα υπό διεκδίκηση έργα, ο κ. Μπενρουμπή αναφέρθηκε στη διεκδίκηση των οδικών και σιδηροδρομικών έργων για την αποκατάσταση των καταστροφών στη Θεσσαλία, συνολικού προϋπολογισμού 1,4 δις. ευρώ.
Η εταιρεία συμμετέχει επίσης στους διαγωνισμούς για τα σιδηροδρομικά έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου (συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δις. ευρώ), στο διαγωνισμό για την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό (600 εκατ. ευρώ), αλλά και στους διαγωνισμούς για τα δύο οδικά ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα (Μαυροβούνι – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη), προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ. Μέσω κοινοπρακτικών σχημάτων διεκδικεί αρδευτικά έργα με αναθέτουσα αρχή το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο της ιδιωτικά έργα που αφορούν την κατασκευή του νέου ξενοδοχείου Sani/Ikos στην Κρήτη, συμμετοχή στην κατασκευή των αθλητικών εγκαταστάσεων στο Ελληνικό, ενώ έχει αναδειχθεί ανάδοχος για την κατασκευή του εμπορικού κέντρου Marina Galleria και πάλι στο Ελληνικό.
Έχει αναλάβει επίσης το πρώτο οδικό ΣΔΙΤ του Flyover στη Θεσσαλονίκη (σε κοινοπραξία με την Άβαξ) και το οδικό έργο της Παρακάμψης Χαλκίδας Ψαχνών. Αναμένει δε την υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας επανέλαβε, τέλος, την πρόβλεψη για αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας στη διετία, οπότε αναμένει διπλασιασμό κερδών EBITDA το 2024 (από 21 εκατ. ευρώ το 2023) και νέο διπλασιασμό το 2025, διατηρώντας περιθώριο κέρδους EBITDA της τάξης του 10%.