Επίναυλο έως 72 ευρώ θα προσθέσει στους αεροπορικούς ναύλους η γερμανική αεροπορική Lufthansa, για να αντισταθμίσει το κόστος της εισαγωγής βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) και άλλων πρωτοβουλιών για τη μείωση του άνθρακα, σύμφωνα με ανακοίνωση. Το τέλος θα επιβληθεί στις πτήσεις από την 1η Ιανουαρίου 2025.
Η Lufthansa είναι μία από τις πρώτες στην Ευρώπη που εισάγει έναν τέτοιο φόρο, κίνηση που θα μπορούσε να είναι προπομπός για ανάλογες κινήσεις κι από άλλους αερομεταφορείς.
Σε ποιες πτήσεις θα προστεθεί το περιβαλλοντικό τέλος
Οι αεροπορικές εταιρείες προειδοποιούν εδώ και χρόνια ότι το κόστος της εισαγωγής ακριβότερων SAF θα επηρεάσει τις τιμές των εισιτηρίων.
Οι ναύλοι θα αυξηθούν από 1 έως 72 ευρώ ανάλογα με τον τύπο του εισιτηρίου για πτήσεις που αναχωρούν από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς και από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Νορβηγία και την Ελβετία. Θα εφαρμοστεί σε αυτά που έχουν κλειστεί από τις 26 Ιουνίου για ταξίδια που ξεκινούν την 1η Ιανουαρίου 2025.
Στις αεροπορικές εταιρείες που ανήκουν στον όμιλο Lufthansa περιλαμβάνονται οι Lufthansa, Eurowings, Austrian, Swiss, Brussels Airlines και η νεοϊδρυθείσα Lufthansa City Airlines.
Γιατί οι αεροπορικές εταιρείες ισχυρίζονται ότι απαιτείται περιβαλλοντικό τέλος
Η Lufthansa αναφέρει ότι το πρόσθετο τέλος έχει ως στόχο να “καλύψει μέρος του σταθερά αυξανόμενου πρόσθετου κόστους λόγω των κανονιστικών περιβαλλοντικών απαιτήσεων”.
Αυτό, προσθέτει η αεροπορική εταιρεία, περιλαμβάνει την αρχική ποσόστωση για μείγμα 2% SAF στα καύσιμα για τις αναχωρήσεις από χώρες της ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου 2025.
Επίσης, άλλες πράσινες προσαρμογές, όπως το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (EU ETS), μαζί με άλλα ρυθμιστικά περιβαλλοντικά κόστη, όπως η αντιστάθμιση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Η αεροπορική βιομηχανία είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πηγές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ. Είναι επίσης μία από τις πιο δύσκολες για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές με περιορισμένες εναλλακτικές πηγές ενέργειας για τις πτήσεις.
Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες αναγκάζουν, αντιθέτως, τους πολίτες τους να χρησιμοποιούν λιγότερο το αεροπλάνο για τις μετακινήσεις τους, εισάγοντας απαγορεύσεις για πτήσεις μικρών αποστάσεων.
Οι SAF θεωρούνται ως ένας από τους πιο βιώσιμους τρόπους για τη μείωση των εκπομπών από τις πτήσεις.Στο πλαίσιο του προγράμματος Fit for 55 για το κλίμα, η ΕΕ έχει ορίσει υποχρεωτικές ποσοστώσεις SAF για τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες θα αυξηθούν σταδιακά από 2% το 2025 σε 6% το 2030 και θα ανέλθουν στο 70% το 2050.
Ωστόσο, σήμερα η παραγωγή τους είναι έως και πέντε φορές ακριβότερη από το παραδοσιακό καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών. Ο κλαδικός φορέας Airlines for Europe (A4E) προειδοποίησε ότι η παραγωγή ήταν πολύ χαμηλότερη από τα επίπεδα που απαιτούνται για να συμβαδίσουν με τις απαιτήσεις της ΕΕ.
Το 2023, η παραγωγή SAF παγκοσμίως ήταν μόλις πάνω από 600 εκατομμύρια λίτρα. Φέτος ο Διεθνής Οργανισμός Αερομεταφορών (IATA) αναμένει ότι η παραγωγή αυτή θα τριπλασιαστεί σε πάνω από 1,8 δισεκατομμύρια λίτρα, αλλά αυτό εξακολουθεί να είναι μόλις το 0,53% των παγκόσμιων απαιτήσεων της αεροπορίας σε καύσιμα. Ο περιορισμένος εφοδιασμός διατηρεί το κόστος σε υψηλά επίπεδα, σύμφωνα με τον οργανισμό του κλάδου.
Η A4E δήλωσε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ πρέπει να αυξησουν την παραγωγή για να διασφαλίσουν ότι η Ευρώπη μπορεί να “εγγυηθεί τις πτήσεις για το μέλλον”, να είναι στην πρώτη γραμμή της μετάβασης στη βιώσιμη αεροπορία και να υποστηρίξει την απαλλαγή από τον άνθρακα.
Ποιες άλλες αεροπορικές εταιρείες έχουν εισάγει περιβαλλοντικές εισφορές
Η Lufthansa είναι μία από τις πρώτες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες που εισήγαγαν τέλη που συνδέονται με τις επερχόμενες απαιτήσεις της ΕΕ για τις SAF, αλλά οι εμπειρογνώμονες του κλάδου αναμένουν ότι και άλλες εταιρείες είναι πιθανό να ακολουθήσουν το παράδειγμά της.
Η Air France-KLM ήταν η πρώτη που εισήγαγε τέλος συνεισφοράς στη SAF τον Ιανουάριο του 2022, προσθέτοντας έως και 12 ευρώ στα εισιτήρια της business class και 4 ευρώ στους οικονομικούς ναύλους εκείνη τη στιγμή.
Ορισμένες χώρες ακολουθούν διαφορετική προσέγγιση. Η κυβέρνηση της Σιγκαπούρης ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος ότι θα εισαγάγει ένα τέλος για τα πράσινα καύσιμα σε όλες τις πτήσεις από το 2026 για να πληρώσει τη μετάβαση στα SAF.
Θα διαφέρει ανάλογα με τον τύπο του εισιτηρίου, με τα μεγαλύτερα ταξίδια να έχουν μεγαλύτερη αύξηση. Ο υπουργός Μεταφορών της χώρας Chee Hong Tat δήλωσε ότι η κυβέρνηση στοχεύει όλες οι πτήσεις που αναχωρούν από τα αεροδρόμια της χώρας να χρησιμοποιούν 1% SAFs από το 2026, με αύξηση σε 3% έως 5% μέχρι το 2030.