MENU

Τετραετία ανανέωσης στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες – Αντιμέτωποι με λεωφορεία και συρμούς «φούρνους» οι επιβάτες

Οι στόχοι και τα στοιχήματα του ΥΠΟΜΕ για τη βελτίωση των μετακινήσεων σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη με τα ΜΜΜ

Έως το 2027 φιλοδοξεί η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να έχει αντικατασταθεί το σύνολο των λεωφορείων του στόλου της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) στην Αθήνα.

Στόχος είναι σταδιακά να αποσύρονται από την κυκλοφορία οχήματα, τα οποία ύστερα από απανωτές παρατάσεις εξακολουθούν να εκτελούν δρομολόγια, έχοντας όμως ήδη διανύσει εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα δεδομένου ότι ορισμένα έχουν πιάσει και την 30ετία.

Άλλωστε περίπου το 1/3 των οχημάτων εξακολουθούν να μην είναι προσβάσιμα στα άτομα με κινητικές δυσκολίες, κάτι για το οποίο το υπουργείο έχει δεσμευτεί ότι θα λήξει εντός της επόμενης χρονιάς.

Το μεγάλο στοίχημα που θέλει το υπουργείο να κερδίσει στον τομέα των μεταφορών είναι η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών κατά τις μετακινήσεις τους με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όπως επεσήμανε ο νέος υφυπουργός Βασίλης Οικονόμου δεσμευόμενος ότι θα επισκέπτεται συχνά αμαξοστάσια προκειμένου να καταγράφει τις ανάγκες και τις ελλείψεις που υπάρχουν.

«Καυτές» διαδρομές

Μέχρι, πάντως, να ανανεωθεί ο στόλος τόσο των οδικών μέσων όσο και των μέσων σταθερής τροχιάς, οι δυσκολίες θα είναι πολλές καθώς οι υψηλές θερμοκρασίες και του φετινού καλοκαιριού δοκιμάζουν τις αντοχές επιβατών και εργαζομένων σε οχήματα και συρμούς που είτε δεν διαθέτουν κλιματισμό είτε αυτός υπολειτουργεί λόγω παλαιότητας.

Την περίοδο αυτή καταγράφονται οι ανάγκες σε αυτό το πεδίο με τον κ. Οικονόμου να έχει αποστείλει ήδη επιστολή στους συγκοινωνιακούς φορείς με στόχο να αποτυπωθεί με ακρίβεια η κατάσταση ώστε να μπορεί να αποτιμηθούν και οι οικονομικές απαιτήσεις των βελτιωτικών κινήσεων.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι ακόμα δεν είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση, ενώ τα ποσά που θα απαιτηθούν είναι υψηλά.

Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους πριν λίγες ημέρες, εκτιμάται ότι η τοποθέτηση κλιματιστικών, την οποία εξετάζει η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) για τους 28 συρμούς πρώτης γενιάς του μετρό που τέθηκαν σε κυκλοφορία το 2000 και δεν είχαν εκ κατασκευής κλιματισμό, θα στοιχίσει περί τα 30 εκατ. ευρώ.

Ακόμη όμως και αν εξασφαλιστεί η αναγκαία χρηματοδότηση, οι εργασίες δεν μπορούν να γίνουν από τη μία μέρα στην άλλη. Θα απαιτηθεί διάστημα 12 – 18 μηνών, πράγμα που σημαίνει ότι οι Αθηναίοι θα πρέπει να οπλιστούν με υπομονή όχι μόνο για το φετινό, αλλά πιθανότατα και για το επόμενο καλοκαίρι.

Μετ’ εμποδίων η προμήθεια νέων συρμών για το μετρό

Την ίδια στιγμή μακριά φαίνεται ότι παραμένουμε και από την απόκτηση νέου τροχαίου υλικού για το μετρό, το οποίο θα έδινε ανάσα στη Γραμμή 3 που εξυπηρετεί το αεροδρόμιο, αλλά έχει φτάσει στα όριά της, καθώς προστέθηκαν οι έξι νέοι σταθμοί της επέκτασης προς Πειραιά χωρίς την προσθήκη νέων συρμών την ώρα μάλιστα που και ο τουρισμός της Αθήνας καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.

Ο διαγωνισμός για την προμήθεια 15 νέων συρμών, εκ των οποίων οι 7 διρευματικοί ώστε να μπορούν να εξυπηρετούν και το υπέργειο τμήμα Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο, δεν έχει ξεκινήσει ακόμα με τον υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο να παραδέχεται ότι πρέπει να ξεπεραστεί σωρεία προβλημάτων: «Πρέπει να ξεπεράσουμε τις ενστάσεις που υπάρχουν από την Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων (ΚΕΜΚΕ) για τη χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου επειδή οι συρμοί αυτοί βγαίνουν πάνω στη γραμμή του Προαστιακού και δεν υπάρχει μία προνομιακή θέση για τη ΣΤΑΣΥ έναντι των υπολοίπων χρηστών του συγκεκριμένου δικτύου. Και το δεύτερο ζήτημα που προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε είναι τα θέματα ασφαλείας, δηλαδή να πιστοποιηθεί από το ΝΟΒΟ η ασφάλεια και οι προδιαγραφές των συστημάτων τα οποία θα τοποθετηθούν στους διρευματικούς κι αυτό είναι προφανές ότι δεν είναι εύκολη άσκηση. Είναι όμως ζητήματα που έχουν δρομολογηθεί».

Οι νέοι συρμοί, πάντως, φαίνεται ότι θα αντικαταστήσουν παλαιότερους που έως σήμερα έχουν «γράψει» 3 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα (η ΣΤΑΣΥ λειτουργεί 7 διρευματικούς), αλλά στόχος παραμένει και η προσθήκη άλλων προκειμένου να μπορέσουν να επαναπρογραμματιστούν τουλάχιστον ανά 30 λεπτά τα δρομολόγια του Αεροδρομίου, τα οποία μετά την επέκταση της γραμμής εκτελούνται με χρονοαπόσταση 36 λεπτών και συρμούς ασφυκτικά γεμάτους.

Σε εξέλιξη η ανανέωση λεωφορείων και τρόλεϊ

Στο μεταξύ στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης κυκλοφορεί ήδη από τα μέσα Ιουνίου το σύνολο των 250 καινούριων ηλεκτρικών λεωφορείων, ενώ σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου για την ανανέωση του στόλου προβλέπονται τα εξής:

  • Έως το τέλος του 2025, θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας επιπλέον 300 λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου. Τα 100
  • από αυτά θα είναι αρθρωτά 18 μέτρων και τα υπόλοιπα 12 μέτρων. Στόχος είναι τα πρώτα 10 απ’ αυτά να βρίσκονται στην Αθήνα εντός του καλοκαιριού.
  • Τις επόμενες εβδομάδες, θα βγει σε διαβούλευση ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 700 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων βραδείας και ταχείας φόρτισης για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και τρόλεϊ για την περιοχή Αθηνών. Στο μίγμα λεωφορείων του νέου διαγωνισμού θα περιλαμβάνονται κατά πληροφορίες περίπου 180 τρόλεϊ, 380 οχήματα αργής φόρτισης, ενώ τα υπόλοιπα θα είναι ταχείας φόρτισης.
  • Προχωρούν οι διαγωνισμοί για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕΘ έως το 2035. Ειδικά οι διαγωνισμοί του ΟΑΣΑ έχουν προσωρινό ανάδοχο, ο οποίος πρόκειται να θέσει σε λειτουργία καινούργια λεωφορεία στους δρόμους της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής, 96 και 115 αντίστοιχα.
  • Ο προϋπολογισμός του διαγωνισμού του ΟΑΣΑ για την παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου στην Αθήνα ανέρχεται σε 452 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, ενώ η παραχώρηση αφορά διάστημα οκτώ ετών και περιλαμβάνει δικαίωμα προαίρεσης για την επαύξηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου έως 4% κατά την διάρκεια της σύμβασης. Στις υποχρεώσεις του αναδόχου εντάσσεται η κάλυψη των δρομολογίων με 211 καινούρια λεωφορεία.
  • Ο διαγωνισμός της Θεσσαλονίκης αφορά σε έργο περίπου 22,5 εκατ. οχηματοχιλιομέτρων ετησίως για 10 χρόνια με δυνατότητα επέκτασης έως πέντε χρόνια επιπλέον και πρόβλεψη αύξησης του έργου έως 20%. Περιλαμβάνει μοναδιαίο κόστος χιλιομέτρου στα 2 ευρώ αλλά και κινητροδότηση του αναδόχου ανάλογα με την επιπλέον επιβατική κίνηση που θα ελκύσει, κάτι που δεν περιλαμβάνει η σύμβαση της Αττικής. Ο εκτιμώμενος αριθμός οχημάτων για το έργο θα ανέλθει έως 250 μαζί με τα εφεδρικά και θα καθοριστεί ο τύπος και η χωρητικότητά τους στη Β΄ φάση του διαγωνισμού.
  • Δρομολογούνται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, 300 και 164 μισθώσεις λεωφορείων αντίστοιχα.
  • Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί πως δοκιμάζονται λεωφορεία υδρογόνου με στόχο την προμήθεια έως και 100 οχημάτων αυτού του καυσίμου σε επόμενο στάδιο.

Σχετικά Άρθρα