Την επόμενη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι πιθανό να δώσει το πράσινο φως στην προσπάθεια της Lufthansa να αποκτήσει μεγάλο μερίδιο στην ITA, την προβληματική κρατική αεροπορική εταιρεία που ήταν γνωστή ως Alitalia.
Κατά την αξιολόγηση των συγχωνεύσεων αεροπορικών εταιρειών, η Επιτροπή αντιμετωπίζει ένα δύσκολο δίλημμα: ο κλάδος πρέπει να ενοποιηθεί για να επιβιώσει, αλλά οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες που θα προκύψουν θα είναι σε ισχυρή θέση να αυξήσουν τους ναύλους – με το επιβατικό κοινό να επιβαρύνεται με έξτρα κόστη.
Η σύμπραξη Lufthansa-ITA είναι η τελευταία σε μια σειρά συγχωνεύσεων. Οι αεροπορικές εταιρίες που αντιμετωπίζουν δυσκολίες καθώς και οι καινούργιες επιχειρήσεις του κλάδου έχουν συγχωνευθεί σε μεγάλο βαθμό σε έναν μικρό αριθμό πιο ισχυρών και οικονομικά ασφαλών ομίλων αεροπορικών εταιρειών. Αυτές είναι η easyJet, η Ryanair, η IAG, η Lufthansa και η Air France-KLM.
Μια αεροπορική εταιρία μπορεί να είναι εύθραυστη. Κάθε θέση στο αεροσκάφος ενέχει τον κίνδυνο απώλειας χρημάτων. Το αεροσκάφος πρέπει να πετάξει στον προγραμματισμένο προορισμό του ακόμα και αν κάποιες θέσεις δεν έχουν πωληθεί.
Οι διακοπές είναι ιδιαίτερα δαπανηρές – και οι αερομεταφορές έχουν περάσει πολλές κρίσεις, από τις προφανείς, όπως ο COVID, μέχρι τις πιο παράξενες, όπως η έκρηξη του ισλανδικού ηφαιστείου Eyjafjallajökull που καθήλωσε τις πτήσεις σε όλη την Ευρώπη το 2010.
Οι συγχωνεύσεις βοηθούν εδώ – οι μεγαλύτερες και καλά χρηματοδοτημένες αεροπορικές εταιρείες είναι πιο ικανές να αντέξουν αυτές τις αναταράξεις και να λειτουργήσουν σταθερά και κερδοφόρα.
Αλλά εξίσου, ένας μικρότερος αριθμός μεγαλύτερων αεροπορικών εταιρειών μπορεί πιο εύκολα να κυριαρχήσει σε ορισμένες διαδρομές ή αεροδρόμια. Και αυτό σημαίνει υψηλότερους αεροπορικούς ναύλους.
«Όσο μεγαλύτερες γίνονται οι αεροπορικές εταιρείες, τόσο χειρότερα γίνονται. Οι τιμές γίνονται υψηλότερες, οι θέσεις μικρότερες, το σέρβις όλο και πιο εριστικό», σύμφωνα με τον Tim Wu, καθηγητή νομικής και σύμβουλο ανταγωνισμού του προέδρου των ΗΠΑ Joe Biden.
Τα σημαντικά οφέλη των οικονομικών αεροπορικών ταξιδιών
Τα οικονομικά αεροπορικά ταξίδια αποτελούν σημαντικό παράγοντα οικονομικής ανταγωνιστικότητας ιδίως όταν δεν υπάρχει βιώσιμη οδική ή σιδηροδρομική εναλλακτική λύση, γεγονός που αποτελεί πλέον σοβαρό θέμα συζήτησης και στις Βρυξέλλες.
Είναι επίσης σημαντικά σε ανθρώπινο επίπεδο. Μια έρευνα της ασφαλιστικής εταιρείας Allianz Partners που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα διαπίστωσε ότι το 55% των Ευρωπαίων που δεν προγραμματίζουν διακοπές φέτος, δηλώνουν ότι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν διακοπές.
Οι ευρωπαϊκές ομάδες καταναλωτών έχουν ήδη πάρει θέση για την κατάσταση.
Τον Ιανουάριο εξέδωσαν κοινή δήλωση με φορείς της αεροπορικής βιομηχανίας, προειδοποιώντας για τους κινδύνους που συνδέονται με τον περαιτέρω συγκεντρωτισμό της αεροπορικής βιομηχανίας και καλώντας την Επιτροπή να εξετάζει προσεκτικά τις μελλοντικές συγχωνεύσεις πριν αυτές γίνουν. Αλλά τα δεδομένα της Επιτροπής ίσως πρέπει να αλλάξουν.
Οι αεροπορικές εταιρείες είναι σε ιδιαίτερα καλή θέση για να αυξήσουν τους ναύλους σε πολυσύχναστα αεροδρόμια με μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Και τα αεροδρόμια της Ευρώπης είναι ολοένα και πιο γεμάτα, χάρη σε ένα μείγμα κλιματικών ανησυχιών και τοπικών αντιδράσεων που εμποδίζουν την επέκταση των διαδρόμων προσγείωσης και απογείωσης.
Στη δεκαετία του 2010, η εμπορική ένωση φορέων εκμετάλλευσης αεροδρομίων ACI EUROPE συνήθιζε να αγωνίζεται για την «άδεια ανάπτυξης» των αεροδρομίων. Τώρα όμως η ένωση παραδέχεται ότι το προηγούμενο επιχειρηματικό μοντέλο των αεροδρομίων που «εξαρτιόταν από την ανάπτυξη» δεν είναι πλέον βιώσιμο, δεδομένων «των περιορισμένων δυνατοτήτων αύξησης της χωρητικότητας των αεροδρομίων».
Οι αεροπορικές εταιρείες το γνωρίζουν καλά αυτό. Ο Michael O’Leary, ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι τα όρια χωρητικότητας στο αεροδρόμιο του Δουβλίνου θα σημαίνουν ότι «οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων από και προς το Δουβλίνο αυτά τα Χριστούγεννα θα είναι 1.000 ευρώ με επιστροφή. 500 ευρώ δηλαδή για κάθε ταξίδι».
Η Ευρώπη χρειάζεται μια ισχυρή και βιώσιμη ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία – αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Όσο για το αν μπορούμε επίσης να αντέξουμε οικονομικά να πάμε σπίτι στη μαμά και τον μπαμπά για τα Χριστούγεννα – αυτό μπορεί τελικά να εξαρτάται από τη διεύθυνση ανταγωνισμού της Επιτροπής.
Πηγή: euractiv