Οι φίλαθλοι έχουν αρχίσει να ανταλλάσσουν tokens ποδοσφαίρου ενόψει του Euro 2024 και του Copa America, τα οποία ξεκινούν τον Ιούνιο, όπως σημειώνει το Euronews.
Οι μάρκες όπως μεταφράζονται στα ελληνικά έχουν γίνει όλο και πιο δημοφιλείς τους τελευταίους μήνες, καθώς εκδίδονται τόσο από μεμονωμένους ποδοσφαιρικούς συλλόγους όσο και από εθνικές ομάδες. Η ιδέα είναι να βοηθήσουν τους οπαδούς να ασχοληθούν βαθύτερα με τις ομάδες τους, ενώ παράλληλα θα μπορούν να εμπορεύονται τα token και ενδεχομένως να αποκομίζουν κέρδη.
Μερικά δημοφιλή είναι το fan token της Παρί Σεν Ζερμέν, το οποίο διαπραγματεύεται στα 3,27 δολάρια (3,05 ευρώ), τη στιγμή που γράφεται αυτή η αναφορά, με κεφαλαιοποίηση αγοράς 65,31 εκατομμύρια δολάρια (60,1 εκατομμύρια ευρώ), και το fan token της Γιουβέντους στα 2,13 δολάρια, με κεφαλαιοποίηση αγοράς 42,53 δολάρια (39,65 εκατομμύρια ευρώ).
Άλλοι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι που επίσης άρχισαν πρόσφατα να εκδίδουν μάρκες περιλαμβάνουν τη Μίλαν, την Τότεναμ, την Μπαρτσελόνα, τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και πολλούς άλλους. Εθνικές ομάδες όπως η Αργεντινή και η Πορτογαλία παρέχουν επίσης μάρκες φιλάθλων.
Αρκετά από αυτά τα fan token είναι διαθέσιμα στην αλυσίδα μπλοκ Socios, η οποία προσφέρει επίσης το κρυπτονόμισμα Chiliz, το οποίο θεωρείται ως δείκτης για το πώς τα πάει συνολικά ο τομέας των fan token. Το Chiliz έχει δει την κεφαλαιοποίησή του να αυξάνεται από περίπου 479,28 εκατομμύρια δολάρια στα μέσα Ιουνίου 2023 σε 1,07 δισεκατομμύρια δολάρια στις 11 Ιουνίου 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της CoinMarketCap. Σύμφωνα με το FanMarketCap, η αγορά των fan token παγκοσμίως είχε αξία περίπου 426,5 εκατομμύρια δολάρια στις 11 Ιουνίου 2024.
Γιατί τα ποδοσφαιρικά token έχουν γίνει τόσο δημοφιλή;
Τα ποδοσφαιρικά token έχουν κυρίως εκτοξεύσει τη δημοτικότητά τους τα τελευταία χρόνια, υποσχόμενα να κάνουν τους οπαδούς να αισθάνονται περισσότερο μέρος των αγαπημένων τους ομάδων, δίνοντάς τους μεγαλύτερη εικόνα για τους αγαπημένους τους παίκτες, τον τρόπο λειτουργίας της ομάδας και τις υποθέσεις του συλλόγου, σε ορισμένες περιπτώσεις.
Όλο και περισσότερο, αυτές οι μάρκες ποδοσφαίρου συνοδεύονται επίσης από περισσότερα έξτρα, όπως πρόσβαση σε εισιτήρια νωρίτερα, εκπτώσεις σε εμπορεύματα συλλόγου και ομάδας, λαχνούς, καθώς και κάποια δύναμη να επηρεάζουν πράγματα όπως τα τραγούδια των αγώνων και τα σχέδια των φανέλων. Δίνουν επίσης στους οπαδούς την ευκαιρία να παίξουν σε ορισμένα διαδικτυακά παιχνίδια.
Για τους ποδοσφαιρικούς συλλόγους, αυτές οι μάρκες φιλάθλων μπορεί να θεωρηθούν ως ένας σχετικά φθηνός και χαμηλότερου κινδύνου τρόπος μάρκετινγκ και συγκέντρωσης χρημάτων, ενώ ταυτόχρονα αυξάνουν το κύρος τους στα μάτια των φιλάθλων.
Πρόσφατα εκφράστηκαν κάποιες ανησυχίες σχετικά με τα fan tokens, με τους επικριτές να επισημαίνουν ότι θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην αύξηση της κερδοσκοπίας και με τη σειρά τους να προκαλέσουν πιθανές οικονομικές απώλειες στους φιλάθλους.