MENU

Ελλάδα και Βουλγαρία ζητούν χρηματοδότηση για οδικούς άξονες

Τι υποστηρίζει δημοσίευμα του Euractiv Βουλγαρίας

Βουλγαρία και Ελλάδα αναμένεται να αναζητήσουν χρηματοδότηση από όλες τις πιθανές διεθνείς πηγές, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, για να βελτιώσουν τις μεταξύ τους συγκοινωνιακές συνδέσεις, σύμφωνα με πληροφορίες που δόθηκαν στο Euractiv Βουλγαρίας από την κυβέρνηση της Σόφιας.

Στις αρχές της περασμένης εβδομάδας, ο υπουργός Άμυνας Todor Tagarev ανακοίνωσε ότι η Βουλγαρία θα επενδύσει 6 δισεκατομμύρια ευρώ σε μη στρατιωτικές υποδομές, οι οποίες θα υποστηρίξουν και στρατιωτικούς σκοπούς, δεδομένων των κινδύνων της ρωσικής επιθετικότητας στην Ουκρανία. Ωστόσο, ο υπουργός δεν διευκρίνισε από πού θα βρει η χώρα χρηματοδότηση.

Τα έργα περιλαμβάνουν την κατασκευή του Διαδρόμου Μεταφορών 8 μεταξύ του αλβανικού λιμανιού του Δυρραχίου και της Βάρνας, της μεγαλύτερης βουλγαρικής πόλης στη Μαύρη Θάλασσα. Το άλλο μεγάλο έργο είναι η κατασκευή αυτοκινητόδρομου μεταξύ του μεγαλύτερου ρουμανικού λιμανιού της Κωνστάντας και της Θεσσαλονίκης, ο οποίος διέρχεται από τα βουλγαρικά λιμάνια της Βάρνας και του Μπουργκάς.

Αυτές οι μεταφορικές συνδέσεις αποτελούν κλειδί για την ασφάλεια της ανατολικής πτέρυγας, έχοντας κατά νου τα σχέδια για την ανάπτυξη μιας ταξιαρχίας του ΝΑΤΟ στη Βουλγαρία με δύναμη πάνω από 1.500 στρατιώτες.

Όταν ρωτήθηκε από το Euractiv αν υπάρχει πιθανότητα μέρος των χρημάτων για τις μεταφορικές συνδέσεις να δοθεί από την ΕΕ ή το ΝΑΤΟ, η βουλγαρική κυβέρνηση δεν αρνήθηκε το ενδεχόμενο αυτό και πρόσθεσε ότι η Βουλγαρία και η Ελλάδα εργάζονται στο πλαίσιο μιας συμφωνίας κοινού ενδιαφέροντος.

«Η βουλγαρική κυβέρνηση εργάζεται για μια σύνθετη συμφωνία με την Ελλάδα σχετικά με το αμοιβαίο οικονομικό συμφέρον. Μόλις οριστικοποιηθεί, θα χρησιμοποιηθούν όλα τα δυνατά μέσα για τη χρηματοδότησή της, καθώς πρόκειται για σύνθετα, μεγάλης κλίμακας και πολυμερή έργα», αναφέρει η βουλγαρική κυβέρνηση σε απάντησή της στο Euracitv.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία κατέστησε ιδιαίτερα σημαντικό τον οδικό διάδρομο από την ελληνική πόλη της Θεσσαλονίκης μέσω Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Μπουργκάς και Βάρνας προς το ρουμανικό λιμάνι της Κωνστάντας, με σχέδια επέκτασης του εν λόγω διαδρόμου προς τη Μολδαβία.

Την περασμένη εβδομάδα, ο επικεφαλής της βουλγαρικής άμυνας ναύαρχος Emil Eftimov σημείωσε ότι οι δρόμοι αυτοί είναι σημαντικοί για την ταχεία ανάπτυξη των δυνάμεων του ΝΑΤΟ. Σύμφωνα με πληροφορίες του Euractiv, παρά τη στρατηγική τους σημασία, τα έργα μπορούν να υλοποιηθούν σε διάστημα έως και έξι ετών.

Μέρος αυτών των διαδρόμων είναι ο αυτοκινητόδρομος 113 χιλιομέτρων στη Μαύρη Θάλασσα μεταξύ των βουλγαρικών πόλεων Βάρνα και Μπουργκάς, ο οποίος, μέχρι την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, δεν θεωρούνταν σημαντικός ευρωπαϊκός διάδρομος μεταφορών και δεν είχε καμία πιθανότητα χρηματοδότησης από τις Βρυξέλλες.

Ο αυτοκινητόδρομος της Μαύρης Θάλασσας, ο οποίος συζητείται στη Βουλγαρία από τη δεκαετία του 1970, δεν έχει ακόμα κατασκευαστεί ούτε καν στα χαρτιά.

Τον Απρίλιο του 2024, προβλέπεται να συναφθεί σύμβαση για την εκπόνηση περιβαλλοντικής αξιολόγησης, δήλωσε στο Euractiv η Βουλγαρική Υπηρεσία Οδικών Υποδομών.

Η περιβαλλοντική αξιολόγηση αναμένεται να είναι έτοιμη το 2025, και αν δεν υπάρξει νομική προσφυγή, η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου θα μπορούσε να ξεκινήσει στα τέλη του 2025.

Το άλλο μεγάλο έργο είναι η επέκταση του δρόμου μεταξύ των ρουμανικών συνόρων και της Βάρνας, μήκους σχεδόν 90 χιλιομέτρων, και στη συνέχεια ο δρόμος από τον μελλοντικό αυτοκινητόδρομο της Μαύρης Θάλασσας μέχρι τα σύνορα με την Ελλάδα.

Σχετικά Άρθρα