Την εκτίμησή του ότι οι καθυστερήσεις εξαιτίας των απαλλοτριώσεων στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης θα καλυφθούν και ό,τι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με τις χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης, διατύπωσε ο υφυπουργός αρμόδιος για τα έργα Υποδομών Νίκος Ταχιάος στη σημερινή (7/6) του συνάντηση με τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη.
Παράλληλα, ο υφυπουργός παραδέχτηκε ότι έχουν βάση οι αιτιάσεις των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου που έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της ΜΠΕ του έργου του ΒΟΑΚ. Ωστόσο υπογράμμισε ότι «είναι σημαντικό να επικρατεί η λογική της διαβούλευσης γιατί μόνο έτσι μπορούν να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν οι δηλώσεις του κ. Ταχιάου και για την αξιοποίηση του χώρου του Αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”, που σχεδιάζει το ΤΑΙΠΕΔ, υπογραμμίζοντας ότι στο θέμα αυτό το Υπουργείο ασχολείται “επικουρικά”.
«Είχαμε μια εποικοδομητική συνάντηση με τον κ. υπουργό για όλα τα θέματα που αφορούν το υπουργείο για την Κρήτη. Έχουμε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και ταυτόχρονα πιστεύουμε πως χρειάζεται η διεκδίκηση, ο οραματισμός, αλλά και ο ρεαλισμός για να μπορούμε όλα αυτά τα έργα τα οποία έχουν προγραμματιστεί, να τα κάνουμε», τόνισε ο περιφερειάρχης Κρήτης, σημειώνοντας πως στόχος είναι να υιοθετηθούν οι ομόφωνες αποφάσεις των θεσμικών οργάνων της Κρήτης με πρώτες τις προτάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Τα χαρακτηριστικά του ΒΟΑΚ
Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου, με μήκος 157,5 χιλιομέτρων, που θα περιλαμβάνει 34 χιλιόμετρα σηράγγων και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας (17 χιλιόμετρα ανά κατεύθυνση).
Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται σε περίπου 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά.
Υπενθυμίζεται, πως τα συμπληρωματικά τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (ως δημόσιο έργο) και Χερσόνησος – Νεάπολη (ως έργο ΣΔΙΤ) έχουν συμβασιοποιηθεί με αναδόχους την Άκτωρ και την ένωση εταιρειών ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat αντίστοιχα.
Αναλυτικά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο είναι τα ακόλουθα:
– Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρο/κάθετο δίκτυο περίπου 150 χλμ.
– Δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα Εκτάκτου Ανάγκης.
– 26 σήραγγες, συνολικού μήκους 34 χιλιομέτρων.
– Νέες γέφυρες μήκους 10,8 χιλιομέτρων, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
Τέλος, περιλαμβάνει είκοσι νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Προσωρινός ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Η δημοπράτησή του έγινε με σύμβαση 35ετούς παραχώρησης με τον διαγωνισμό να αναδεικνύει προσωρινό ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι παραπάνω προσφυγές, όποια και αν είναι η απόφαση του ΣτΕ, δεν επηρεάζουν ουσιωδώς την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, ωστόσο ενδέχεται να επηρεάσουν το κόστος του έργου, εφόσον επιβληθούν τροποποιήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης του έργου «Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία – Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο» είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών και κατασκευών.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό του 1,8 δισ. ευρώ.
Η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.
Σημειώνεται πάντως πως το συγκεκριμένο τμήμα του έργου έχει λάβει χρηματοδότηση από το ΤΑΑ (όπως και τα συμπληρωματικά τμήματα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη), το οποίο ως γνωστόν έχει στενό χρονικό πλαίσιο εκταμίευσης έως τα μέσα του 2026.
Πηγή φωτο – βίντεο: cretalive.gr