MENU

Έγκριση περιβαλλοντικής μελέτης για το έργο Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο

Η αξία του έργου εκτιμάται στο 1 δισ. ευρώ

“Πράσινο φως” έλαβε ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο στον τομέα των μεταφορών, καθώς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προχώρησε σε έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.

Πρόκειται για το έργο «Σιδηροδρομική Γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο στο νομό Έβρου», η αξία του οποίου εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο 1 δισ. ευρώ, ενώ σχετίζεται με την αναβάθμιση του δικτύου στο βόρειο «μέτωπο» της χώρας.

Όπως αναφέρεται στην απόφαση η έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, παραχωρείται πάντα με τους σχετικούς όρους και τις σχετικές προϋποθέσεις.

Περιγραφή του έργου

Πρόκειται για έργο σταθερής τροχιάς που αφορά στην αναβάθμιση της υφιστάμενης κανονικού εύρους σιδηροδρομικής γραμμής ‘‘Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο’’, η οποία περιλαμβάνεται στον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης του σιδηροδρομικού άξονα ‘‘Θεσσαλονίκη – Τοξότες – Αλεξανδρούπολη’’, για την άμεση σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βουλγαρία.

Η αρχή του έργου είναι στην περιοχή του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αλεξανδρούπολης (Χ.Θ. 0+000 μΑ) και το τέλος στην ΧΘ 174+682,23 που βρίσκεται πριν την είσοδο της γραμμής στη Βουλγαρία (Χ.Θ. 32+700 γρ ΑΟ μΕκ. Μαράσια έως Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα).

Η όδευση της γραμμής στο πρώτο τμήμα έως τις Καστανιές βαίνει παράλληλα με τον ποταμό Έβρο και τα ελληνοτουρκικά σύνορα. Στη συνέχεια με κατεύθυνση δυτική κινείται παράλληλα με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα έως το Ορμένιο.

Η γεωγραφική θέση του έργου είναι στη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα στην ακριτική περιοχή του νομού Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ενώ διοικητικά υπάγεται στους Δήμους Αλεξανδρούπολης, Σουφλίου, Διδυμότειχου, Ορεστιάδας της Π.Ε. Έβρου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης.

Η στρατηγική σημασία του έργου

Η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Δικτύου “C 70/2 Strymonas – Alexandroupolis – Pythion (-Uzunköprü ) – Dikea (-Svilengrad)” όπως καθορίστηκε στο ANNEX I του EUROPEAN AGREEMENT ON IMPORTANT INTERNATIONAL COMBINED TRANSPORT LINES AND RELATED INSTALLATIONS (AGTC).

Η βελτίωση των λειτουργικών χαρακτηριστικών της γραμμής (ταχύτητα, χωρητικότητα της γραμμής) και της ποιότητας της υποδομής με όρους ασφαλείας (safety και security) και αποτελεσματικότητας (εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, τηλεπικοινωνιών και σηματοδότησης ERTMS) θα βελτιώσει την προσπελασιμότητα της περιοχής και θα ενισχύσει την εμπορευματική ανταγωνιστικότητα του δικτύου, όπως και το ρόλο της χώρας, ως κόμβο για τις εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου.

Επιπλέον, ως επέκταση του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη – Τοξότες – Αλεξανδρούπολη και σε συνδυασμό με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βουλγαρίας (και τις συνδέσεις του με τα λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας), η σιδηροδρομική γραμμή θα αποτελέσει εναλλακτική δίοδο και αναμένεται να ανταγωνιστεί τις θαλάσσιες μεταφορές που διέρχονται από τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, συνδέοντας απευθείας το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία (διάδρομος Sea2sea που συνδέει τα λιμάνια της Βουλγαρίας με τη Μεσόγειο θάλασσα αποφορτίζοντας τα στενά του Βοσπόρου.

Ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός του έργου με το τεχνικό αντικείμενο του (ήτοι επιλεγείσα λύση οδοποιίας με μηκοτομή και οριζοντιογραφία και τα όρια/ζώνη απαλλοτρίωσης), περιλαμβάνει τις απαραίτητες εργασίες και έργα για την αναβάθμιση της υφιστάμενης κανονικού εύρους σιδηροδρομικής γραμμής ‘‘Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο’’ μήκους 175 km. περίπου, με τα χαρακτηριστικά και τις προδιαγραφές διαλειτουργικότητας (π.χ διπλασιασμό πλάτους, τοπικές οριζοντιογραφικές παραλλαγές, εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης, εγκατάσταση συστημάτων σύγχρονης σηματοδότησης και τηλε-διοίκησης [ETCS Level – 1 & ETRMS], εφαρμογή ασύρματης φωνητικής επικοινωνίας [GSM-R] κ.α.), και ακολούθως στη λειτουργία του, προς εξασφάλιση όσο το δυνατόν ασφαλέστερων κυκλοφοριακών συνθηκών.

Σχετικά Άρθρα