MENU

Όφελος 320 εκατ. ευρώ από την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου

Στους δέκα μήνες προσδιορίζεται η μελετητική ωρίμανση της διασύνδεσης Κύπρου - Ισραήλ

Οικονομικό όφελος 320 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα 25 ετών υπολογίζεται ότι θα φέρει για τη χώρα η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, σύμφωνα με ανάλυση κόστους-οφέλους της ΡΑΑΕΥ. Σε απάντηση που απέστειλε στη Βουλή το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν ερώτησης που υπέβαλε η Νέα Αριστερά για τις διεθνείς διασυνδέσεις, η Ρυθμιστική Αρχή -που διαβίβασε σχετικό συνοδευτικό έγγραφο- αναφέρεται επίσης στον επιμερισμό του κόστους για τους καταναλωτές της Ελλάδας και της Κύπρου κατά 37% και 63% αντίστοιχα.

Η ΡΑΑΕΥ σημειώνει επίσης ότι προς το παρόν δεν τίθεται θέμα αλλαγής της κλείδας επιμερισμού, όπως αυτή είχε προκύψει από την ανάλυση που εκπονήθηκε το 2017 και τώρα βρίσκεται υπό επικαιροποίηση.

Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, με φορέα υλοποίησης τη θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ Great Sea Interconnector προϋπολογίζεται στα 1,9 δισ. ευρώ και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (σ.σ. Connecting Europe Facility), με 657 εκατ. ευρώ ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος.

Από την πλευρά του ο ΑΔΜΗΕ, σε συνοδευτικό έγγραφο της απάντησης του ΥΠΕΝ, κάνει λόγο και για το σκέλος της διασύνδεσης Κύπρου – Ισραήλ, το οποίο, όπως αναφέρει, για να ωριμάσει μελετητικά και να προχωρήσει στην επόμενη φάση, θα χρειαστεί περίπου 10 μήνες. Από τις μελέτες αυτές θα καθοριστεί ο επιμερισμός του κόστους ανάμεσα στην Κύπρο και το Ισραήλ, μέσω της CBCA (Cost-Benefit Cost Allocation) που θα προκύψει από τους Ρυθμιστές των δύο χωρών, όπως και ο προϋπολογισμός του έργου.

Σημειώνεται ότι χθες ο Διαχειριστής ανακοίνωσε το έμπρακτό ενδιαφέρον που εξέφρασε, μέσω επιστολής προθέσεως προς τη διοίκηση (Letter Of Intent), το κρατικό fund από τις Ηνωμένες Πολιτείες, DFC. Το fund έλαβε τη σχετική απόφαση κατόπιν οικονομικής και τεχνικής αξιολόγησης του έργου και η συμμετοχή του θα έχει τη μορφή είτε συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο είτε δανειοδότησης είτε συνδυασμού των δύο.

Έργα με πολλαπλά οφέλη οι διεθνείς διασυνδέσεις

Η ΡΑΑΕΥ στην απάντησή της αναφέρεται ακόμη στη συμβολή των ηλεκτρικών διασυνδέσεων με άλλες χώρες σχετικά με την πρόσβαση των καταναλωτών σε φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια καθώς και στην ενίσχυση ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας.

Όπως επισημαίνεται, οι διεθνείς διασυνδέσεις είναι επίσης ιδιαίτερα σημαντικές για τη διείσδυση περισσότερων ΑΠΕ στο μείγμα, αφενός αξιοποιώντας καλύτερα το εγχώριο ανανεώσιμο δυναμικό -δημιουργώντας διόδους για εξαγωγές πράσινης ενέργειας που ειδάλλως θα έμενε αναξιοποίητη- και αφετέρου μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων. Προς αυτή την κατεύθυνση, κομβικό κομμάτι, σύμφωνα με τη Ρυθμιστική Αρχή, είναι η ενίσχυση του Συστήματος Μεταφοράς προκειμένου να αντιμετωπιστούν συμφορήσεις σε σημεία του δικτύου, προς διευκόλυνση των ροών ενέργειας μέσω των διεθνών διασυνδέσεων.

Τα «ώριμα» έργα

Υπενθυμίζεται ότι η «βεντάλια» των διεθνών διασυνδέσεων περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη νέα υποβρύχια γραμμή Ελλάδας – Ιταλίας, προϋπολογισμού περί τα 600 εκατ. ευρώ εφόσον το κόστος μοιραστεί ισομερώς μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της TERNA, τη διασύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας –15,3 εκατ. ευρώ- καθώς και της Ελλάδας – Τουρκίας με 24,2 εκατ. ευρώ. Και τα τρία αυτά έργα βρίσκονται σε φάση ωρίμανσης.

Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Γερμανίας Green Aegean Interconnector είναι ένα ακόμη μεγάλο έργο που έχει «στα σκαριά» ο ΑΔΜΗΕ για τη μεταφορά πράσινης ενέργειας από τη χώρα μας αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο γενικότερα προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης της Ευρώπης. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το έργο με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 8,1 δισ. ευρώ, θα συνδέσει την Ελλάδα με τη Γερμανία, ακολουθώντας υποβρύχια όδευση μέσω της Αδριατικής Θάλασσας καθώς και με χερσαία γραμμή.

Σε κάθε περίπτωση, η ΡΑΑΕΥ θα δώσει το «πράσινο φως» για τα μελλοντικά έργα με ορίζοντα εκκίνησης πέραν της προσεχούς τριετίας, στο πλαίσιο της έγκρισης επόμενου Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, προκειμένου αυτά να προχωρήσουν επίσημα σε υλοποίηση.

Σχετικά Άρθρα