Η Zum, η οποία παρέχει σχολικά ηλεκτρικά λεωφορεία και άλλες λύσεις μεταφοράς μαθητών σε πολλές περιφέρειες σε ολόκληρη τη χώρα, θα αρχίσει να διοχετεύει την ενέργεια που αποθηκεύεται στις μπαταρίες τους πίσω στο δίκτυο της Καλιφόρνιας, στο πλαίσιο συμφωνίας με το Όκλαντ και την Pacific Gas & Electric.
Σε όλες τις ΗΠΑ εκτιμάται ότι υπάρχουν 500.000 σχολικά λεωφορεία τα οποία, εάν μετατραπούν σε EV, θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημαντική πηγή ενέργειας για τα δίκτυα κοινής ωφέλειας.
Το γεγονός ότι τα λεωφορεία, το μεγαλύτερο σύστημα μαζικής μεταφοράς της χώρας, δεν χρησιμοποιούνται κατά τις ώρες αιχμής της βραδινής ζήτησης ενέργειας καθιστά την επιχειρηματική υπόθεση επιτακτική, αν και η ιδέα βρίσκεται ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο.
Η Zum διαθέτει το στόλο της EV σε 4.000 σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα και συνεργάζεται με την σχολική περιφέρεια του Όκλαντ για προκειμένου να υλοποιήσουν το φιλόδοξο αυτό έργο.
Το Όκλαντ είναι η πρώτη σχολική περιφέρεια στις ΗΠΑ που μετατρέπει τα λεωφορεία της σε πλήρως ηλεκτρικά, 74 στο σύνολο, και τώρα θα είναι η πρώτη που θα δοκιμάσει την αμφίδρομη φόρτισης V2G (όχημα προς δίκτυο). Πρακτικά αυτό σημαίνει πως τα σχολικά λεωφορεία θα μπορούν να στέλνουν την ενέργεια της μπαταρίας τους πίσω στο δίκτυο μέσω της υποδομής φόρτισης Zum.
Η εταιρία εκτιμά ότι 2,1 γιγαβατώρες ενέργειας μπορούν να αποστέλλονται από τις μπαταρίες πίσω στο δίκτυο της Καλιφόρνιας ετησίως. Στόχος είναι να προσθέσει 10.000 αμφίδρομα σχολικά λεωφορεία EV σε όλες τις ΗΠΑ με 300 γιγαβατώρες ενέργειας διαθέσιμες στα δίκτυα κάθε χρόνο.
Το San Francisco Unified και το Los Angeles Unified, πολύ μεγαλύτερες περιφέρειες από το Όκλαντ, αναμένεται να ακολουθήσουν, σύμφωνα με εκπροσώπους της Zum.
Συνεργάζεται επίσης με σχολικές περιφέρειες στην Καλιφόρνια, το Κολοράντο, το Κονέκτικατ, το Ιλινόις, το Μέριλαντ, τη Μασαχουσέτη, το Μιζούρι, τη Νεμπράσκα, την Πενσυλβάνια, το Τενεσί, το Τέξας, την Ουάσιγκτον, τη Γιούτα και τη Βιρτζίνια.
Υπήρξαν πιλοτικές εφαρμογές σε όλη τη χώρα για τη δοκιμή επιχειρηματικών μοντέλων V2G σε σχολικά λεωφορεία, αλλά η εταιρία ισχυρίζεται ότι έχει έρθει η ώρα να περάσει στη φάση των δοκιμών.
«Πιστεύουμε ακράδαντα ότι ήρθε η ώρα να προχωρήσουμε πέρα από τις πιλοτικές εφαρμογές και να αναπτύξουμε λύσεις βιωσιμότητας σε κλίμακα. Η μετατροπή του στόλου των σχολικών λεωφορείων της Oakland Unified σε 100% ηλεκτρικά με δυνατότητα VPP [virtual power plant] είναι το σωστό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση”, δήλωσε ο κ. Ritu Narayan, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Zum, σε ανακοίνωση.
Σε συνέντευξή του στο CNBC, αναφέρθηκε στο σχολικό λεωφορείο ως «τη μεγαλύτερη μπαταρία σε τροχούς», τέσσερις έως έξι φορές μεγαλύτερη από ένα Tesla.
Σύμφωνα με την εταιρία, τα 27 εκατομμύρια μαθητές που μετακινούνται σε όλη τη χώρα από και προς τα σχολεία δύο φορές την ημέρα είναι το μεγαλύτερο σύστημα μαζικής μεταφοράς στις ΗΠΑ.
Τα περίπου 500.000 σχολικά λεωφορεία είναι ως επί το πλείστον πετρελαιοκίνητα, συμβάλλοντας στις εκπομπές ρύπων. Η Zum έχει ως στόχο να γίνει πάροχος μεταφορών με μηδενικό κόστος.
Ήδη η Pacific Gas and Electric , η οποία εδρεύει στο Όκλαντ, συνεργάζεται με την εταιρία για να ενεργοποιήσει τον αμφίδρομο σταθμό φόρτισης για λεωφορεία EV στο Όκλαντ.
Η ιδέα θεωρείται ισχυρή, δεδομένου ότι τα σχολικά λεωφορεία δεν χρησιμοποιούνται κατά τις ώρες αιχμής της ενεργειακής ζήτησης, για παράδειγμα, μεταξύ 5 μ.μ. και 10 μ.μ. Αυτό επιτρέπει στα λεωφορεία, και στους ιδιοκτήτες τους, να εκτελούν ένα ενεργειακό αρμπιτράζ, να φορτίζουν για το βασικό καθημερινό τους έργο, δηλαδή τη μετακίνηση των μαθητών, όταν οι τιμές της ενέργειας είναι χαμηλότερες, και να τροφοδοτούν την αποθήκευση της μπαταρίας πίσω στο δίκτυο όταν οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας θα πληρώνουν περισσότερα ανά κιλοβάτ/ώρα.
Ως ιδιοκτήτης των λεωφορείων που χρησιμοποιούνται στο Όκλαντ, η Zum θα είναι αυτή που θα λάβει έσοδα από τη συμφωνία του δικτύου, ενώ σε άλλες περιπτώσεις όπου τα λεωφορεία ανήκουν στις σχολικές περιφέρειες, μπορούν να παράγουν έσοδα.
Ο Narayan δήλωσε στο CNBC ότι το σχολικό λεωφορείο είναι ένα «ιδανικό περιουσιακό στοιχείο για ηλεκτροκίνηση» λόγω της μπαταρίας και της χρήσης του εκτός των ωρών αιχμής.
Ο κ. Ram Ambatipudi, ανώτερος αντιπρόεδρος επιχειρηματικής ανάπτυξης της EV Connect, η οποία παρέχει λύσεις φόρτισης EV, δήλωσε ότι το μοντέλο του σχολικού λεωφορείου είναι ένα από τα πιο ελπιδοφόρα στον τομέα της χρήσης της αποθήκευσης μπαταριών EV με αμφίδρομη φόρτιση.
Υπογράμμισε, ωστόσο, ότι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι να πειστούν οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας ώστε να ορίσουν τιμολογιακή πολιτική που θα επιτρέψει το αρμπιτράζ σε όλες τις αγορές ενέργειας, δημιουργώντας την ευκαιρία εσόδων για τους ιδιοκτήτες μπαταριών.
Τα σχολικά λεωφορεία EV είναι σήμερα δύο έως τρεις φορές πιο ακριβά από τα παραδοσιακά λεωφορεία και το μοντέλο V2G της πώλησης ενέργειας πίσω στο δίκτυο αποτελεί μέρος του οικονομικού σχεδίου για να καταστεί η τεχνολογία μεταφοράς πιο αποδοτική με την πάροδο του χρόνου.
Η ιδέα είναι παρόμοια κατά κάποιο τρόπο με τον τρόπο με τον οποίο οι ιδιοκτήτες ηλιακών συστημάτων σε στέγες έχουν τη δυνατότητα να διοχετεύουν ενέργεια πίσω στο δίκτυο σε ορισμένες αγορές, αν και τα τελευταία χρόνια υπήρξαν αντιδράσεις, ιδίως στην Καλιφόρνια.
Με τα λεωφορεία, ωστόσο, υπάρχει μια βασική διαφορά, καθώς δεν χρησιμοποιούνται κατά τις πιο σημαντικές ώρες της ημέρας για να έχει το δίκτυο περισσότερη ενέργεια και μπορούν να επαναφορτίζονται σε ώρες εκτός αιχμής.
Επιπλέον οι ιδιοκτήτες λεωφορείων φορτίζουν τα οχήματα κατά τη διάρκεια των περιόδων με το χαμηλότερο κόστος, ώστε να μπορούν να διαθέσουν την πλεονάζουσα ενέργεια της μπαταρίας για να την πουλήσουν πίσω στο δίκτυο όταν έχει την υψηλότερη οικονομική αξία.
Υπάρχουν πολλές εφαρμογές για τη λήψη της αποθηκευμένης ενέργειας στις μπαταρίες των ηλεκτρικών, όπως η Ford που μετέτρεψε το F-150 Lightning EV σε οικιακή εφεδρική πηγή ενέργειας, για την περίπτωση που το δίκτυο είναι εκτός λειτουργίας και που ισχυρίζεται ότι έχει δείξει ένα εκπληκτικό επίπεδο καταναλωτικής απήχησης.