MENU

Το Νοέμβριο μετατέθηκε η συζήτηση στο ΣτΕ επί των προσφυγών για τον ΒΟΑΚ

Δεν θα επηρεαστεί ουσιωδώς η ολοκλήρωση του διαγωνισμού, προσωρινός ανάδοχος του οποίου έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Εξάμηνη αναβολή με πρωτοβουλία του ΣτΕ έλαβε η χθεσινή (15/5) συζήτηση των προσφυγών των κρητικών δήμων από τους οποίους διέρχεται ο ΒΟΑΚ, προκειμένου – σύμφωνα με πληροφορίες – το Δημόσιο να σχηματίσει την επιχειρηματολογία του επί της εγκεκριμένης Περιβαλλοντικής Μελέτης από το ΥΠΕΝ.

Ως γνωστόν οι δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου ζητούν αλλαγές στη χάραξη του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, επικαλούμενοι την όχληση και ζητώντας την υπογειοποίηση τμημάτων του έργου.

Η …αντίσταση των Κρητικών είναι γνωστή ακόμη και πριν τη δημοπράτηση του σχετικού διαγωνισμού, ωστόσο αρμόδιο πλέον για να κρίνει αν δικαιώνονται είναι το ΣτΕ.

Υπενθυμίζεται πως το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ αποτελεί και το μεγαλύτερο του σπονδυλωτού έργου δημιουργίας ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου στο βόρειο τμήμα της Μεγαλονήσου.

Προσωρινός ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Η δημοπράτησή του έγινε με σύμβαση 35ετούς παραχώρησης με τον διαγωνισμό να αναδεικνύει προσωρινό ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι παραπάνω προσφυγές, όποια και αν είναι η απόφαση του ΣτΕ, δεν επηρεάζουν ουσιωδώς την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, ωστόσο ενδέχεται να επηρεάσουν το κόστος του έργου, εφόσον επιβληθούν τροποποιήσεις.

Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης του έργου «Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία – Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο» είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών και κατασκευών.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό του 1,8 δισ. ευρώ.

Η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.

Σημειώνεται πάντως πως το συγκεκριμένο τμήμα του έργου έχει λάβει χρηματοδότηση από το ΤΑΑ (όπως και τα συμπληρωματικά τμήματα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη), το οποίο ως γνωστόν έχει στενό χρονικό πλαίσιο εκταμίευσης έως τα μέσα του 2026.

Τα χαρακτηριστικά του έργου

Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου, με μήκος 157,5 χιλιομέτρων, που θα περιλαμβάνει 34 χιλιόμετρα σηράγγων και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας (17 χιλιόμετρα ανά κατεύθυνση).

Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται σε περίπου 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά.

Υπενθυμίζεται, πως τα συμπληρωματικά τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (ως δημόσιο έργο) και Χερσόνησος – Νεάπολη (ως έργο ΣΔΙΤ) έχουν συμβασιοποιηθεί με αναδόχους την Άκτωρ και την ένωση εταιρειών ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat αντίστοιχα.

Αναλυτικά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο είναι τα ακόλουθα:

– Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρο/κάθετο δίκτυο περίπου 150 χλμ.

– Δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα Εκτάκτου Ανάγκης.

– 26 σήραγγες, συνολικού μήκους 34 χιλιομέτρων.

– Νέες γέφυρες μήκους 10,8 χιλιομέτρων, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.

Τέλος, περιλαμβάνει είκοσι νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

Σχετικά Άρθρα