Το 2023 αποδείχθηκε κομβική στιγμή για την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς σχεδόν 14 εκατομμύρια νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έκαναν το ντεμπούτο τους στους δρόμους σε όλο τον κόσμο, σηματοδοτώντας ένα μνημειώδες «άλμα» προς προς τη βιώσιμη κινητικότητα.
Αυτή η σημαντική αύξηση, όπως αναφέρεται στην έκδοση του 2023 του Global EV Outlook (GEVO-2023), όχι μόνο κατέρριψε τα προηγούμενα ρεκόρ, αλλά και ανέβασε τον συνολικό αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) σε λειτουργία στα 40 εκατομμύρια.
Αυτό το ορόσημο υπογραμμίζει την επιταχυνόμενη ορμή της ηλεκτρικής επανάστασης, υπογραμμίζοντας μια στροφή προς καθαρότερες, πιο πράσινες λύσεις μεταφορών σε παγκόσμια κλίμακα.
Η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημείωσε αύξηση 35% από έτος σε έτος, σημειώνοντας σημαντική άνοδο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Συγκεκριμένα οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πέρσι, εξαπλασιάστηκαν σε σχέση πέντε χρόνια νωρίτερα το 2018.
Με περισσότερες από 250.000 ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων την εβδομάδα το 2023, ο ρυθμός υιοθέτησης ξεπέρασε τα συνολικά ετήσια στοιχεία μιας δεκαετίας πριν, δίνοντας έμφαση στην εκθετική τροχιά ανάπτυξης της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων.
Συγκεκριμένα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διεκδίκησαν μερίδιο 18% στις συνολικές παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων το 2023, από το 2% που καταγράφηκε το 2018, σηματοδοτώντας μια βαθιά αλλαγή στις προτιμήσεις των καταναλωτών και στη δυναμική της βιομηχανίας.
Ωστόσο, η αγορά παραμένει σε μεγάλο βαθμό συγκεντρωμένη σε ορισμένες περιοχές. Η Κίνα, η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες αναδείχθηκαν ως οι κινητήριες δυνάμεις που οδήγησαν την επανάσταση των EV, αντιπροσωπεύοντας συλλογικά το 95% των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2023.
Ηγέτης με οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα η Κίνα
Η Κίνα, ειδικότερα, ξεχώρισε ως ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με 8,1 εκατομμύρια νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2023, που αντιπροσωπεύουν αύξηση 35% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Παρά τη σταδιακή κατάργηση των εθνικών επιδοτήσεων για αγορές EV, η αγορά συνέχισε να “ανθεί”. Στην Κίνα, το άλμα στην υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν αξιοσημείωτο, με το μερίδιο των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να είναι σταθερά υψηλό για αρκετά χρόνια.
Σημειώνεται, μάλιστα, ότι η σταθμισμένη με βάση τις πωλήσεις μέση τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, πριν από τις επιδοτήσεις αγοράς, είναι ήδη χαμηλότερη από αυτή των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE).
Αυτή η τάση προσιτότητας εκτείνεται σε διάφορες κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των μικρών αυτοκινήτων και των SUV, με τα ηλεκτρικά SUV να επιτυγχάνουν ισοτιμία τιμών με τα συμβατικά ήδη από το 2022.
Η μείωση των τιμών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σημαντική από το 2018, με περίπου το 55% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Κίνα το 2022 να είναι φθηνότερα από το μέσο συμβατικό ICE. Το ποσοστό αυτό εκτινάχθηκε σε περίπου 65% το 2023, αντανακλώντας τον γρήγορο ρυθμό μείωσης των τιμών στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων.
Αυτές οι ενθαρρυντικές τάσεις υποδηλώνουν ότι η ισοτιμία τιμών μεταξύ ηλεκτρικών και ICE θα μπορούσε να είναι εφικτή σε άλλες χώρες έως το 2030, ειδικά εάν το μερίδιο πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίσει να αυξάνεται και οι υποδομές υποστήριξης, όπως οι σταθμοί φόρτισης, διατηρηθούν.
Η Κίνα ξεχωρίζει ως παγκόσμια εξαίρεση στην προσφορά φθηνών ηλεκτρικών μοντέλων. Οι τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες εμπορεύονται σχεδόν 50 μικρά, οικονομικά μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πολλά από τα οποία έχουν τιμή κάτω από 15.000 δολάρια.
Αυτή η τιμολόγηση ευθυγραμμίζεται με τα μικρά αυτοκίνητα ICE με τις μεγαλύτερες πωλήσεις το 2023, μαζικοποιώντας περαιτέρω την πρόσβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα.
Το Wuling Hongguang Mini EV, με τιμή περίπου 6.200 δολ, αναδείχθηκε κορυφαίος υποψήφιος το 2022, κατακτώντας το 10% όλων των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV).
Ωστόσο, το 2023, αντιμετώπισε τον ανταγωνισμό από μεγαλύτερα μοντέλα όπως αυτό της Tesla, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν ολοένα και μεγαλύτερες σειρές και επιλογές υψηλότερης ποιότητας.
Ηνωμένες Πολιτείες: Κλείνει η ψαλίδα καθώς ο ανταγωνισμός θερμαίνεται
Οι Ηνωμένες Πολιτείες σημείωσαν αύξηση άνω του 40% στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2023, που τροφοδοτήθηκε από τις αναθεωρημένες πιστώσεις φορολογίας καθαρών οχημάτων και τις μειώσεις τιμών στα δημοφιλή μοντέλα EV.
Ωστόσο, η εφαρμογή αυστηρότερων κριτηρίων επιλεξιμότητας για εκπτώσεις φόρου έθεσε προκλήσεις για ορισμένους κατασκευαστές, ενώ ώθησε την καινοτομία και την προσαρμογή της αγοράς.
Η σταθμισμένη με βάση τις πωλήσεις μέση τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρουσίασε σταθερή μείωση από το 2018 έως το 2022, λόγω της σημαντικής πτώσης των τιμών στα αυτοκίνητα Tesla, τα οποία κατέχουν σημαντικό μερίδιο αγοράς.
Ενώ τα ηλεκτρικά μοντέλα παρέμειναν πιο ακριβά από τα συμβατικά αντίστοιχά τους το 2022, το χάσμα έχει αρχίσει να μειώνεται καθώς το μέγεθος της αγοράς διευρύνεται και ο ανταγωνισμός εντείνεται.
Το 2023-2024, το Model 3 της Tesla και το νέο μοντέλο Y εισήλθαν στην αγορά σε ανταγωνιστικές τιμές που κυμαίνονταν από 39.000 δολ έως 50.000 δολ, συγκρίσιμες με τη μέση τιμή για τα νέα αυτοκίνητα ICE.
Η Rivian ανακοίνωσε επίσης τα σχέδιά της να λανσάρει το R2 SUV 2026 στα 45.000 δολ, σηματοδοτώντας μια στροφή προς πιο προσιτές ηλεκτρικές επιλογές. Ωστόσο, τα φθηνότερα ηλεκτρικά μοντέλα έχουν ακόμη έδαφος να καλύψουν, με μόνο το 5% περίπου των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ το 2022 να είναι πιο προσιτά από το μέσο ισοδύναμο ICE.
Λίγα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανταγωνίζονται άμεσα τα μοντέλα ICE μικρής μαζικής αγοράς, παρά την εισαγωγή εκπτώσεων φόρου. Ενώ πρωτοβουλίες όπως η διακοπή της παραγωγής της GM για τη στρατηγική στροφή του Bolt και της Ford προς τα μικρότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στοχεύουν στο να δώσουν κίνητρα για ευρύτερη υιοθέτηση, η επίτευξη ισοτιμίας τιμών σε όλα τα τμήματα μπορεί να διαρκέσει περισσότερο.
Ευρώπη: Οι ποικίλες τάσεις τιμολόγησης αντανακλούν τη δυναμική της αγοράς
Στην Ευρώπη, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν σε σχεδόν 3,2 εκατομμύρια το 2023, με αρκετές χώρες να επιτυγχάνουν σημαντικά ορόσημα στην υιοθέτηση EV.
Η Γερμανία, ειδικότερα, αναδείχθηκε πρωτοπόρος, καταγράφοντας μισό εκατομμύριο ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία και ενισχύοντας τη θέση της ως κρίσιμος παίκτης στο παγκόσμιο τοπίο των EV.
Η Νορβηγία πρωτοστατεί στην προσιτή τιμή των EV, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήδη φθηνότερα από τα ισοδύναμα ICE σε όλες τις κατηγορίες. Η σταδιακή επανεισαγωγή των φόρων επί των πωλήσεων μπορεί να επηρεάσει τη μελλοντική δυναμική των τιμών στη Νορβηγία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η Γερμανία έχει σχετικά χαμηλό ηλεκτρικό premium σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, με πάνω από το 40% των μεσαίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλούνται το 2022 να είναι φθηνότερα από το μέσο ισοδύναμο ICE .
Ωστόσο, στη Γαλλία, το ηλεκτρικό premium παραμένει περίπου 40-50%, με ηλεκτρικά μοντέλα όπως το Renault Zoe να διατηρούν σταθερές τιμές παρά τις προόδους στην τεχνολογία μπαταριών.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το σταθμισμένο με βάση τις πωλήσεις μέσο ηλεκτρικό ασφάλιστρο μειώθηκε μεταξύ 2018 και 2022, ωστόσο τα ηλεκτρικά SUV και τα μικρότερα μοντέλα εξακολουθούν να έχουν ασφάλιστρα έναντι των ισοδύναμων ICE.
Ενώ η εισαγωγή επιδοτήσεων έχει μειώσει το βάρος ορισμένων αγοραστών, η επίτευξη ισοτιμίας τιμών σε όλα τα τμήματα παραμένει πρόκληση.
Συνολικά, η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωπες με σταδιακή πτώση των τιμών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθώς μειώνεται το κόστος της μπαταρίας, οι διαδικασίες παραγωγής γίνονται πιο αποτελεσματικές και ο ανταγωνισμός εντείνεται.
Ωστόσο, η επίτευξη ευρείας ισοτιμίας τιμών θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες της αγοράς και ρυθμιστικές πρωτοβουλίες, υπογραμμίζοντας την πολυπλοκότητα της μετάβασης στην ηλεκτρική κινητικότητα σε παγκόσμια κλίμακα.