«H πολεοδομική μεταρρύθμιση αποτελεί εθνικό και όχι κομματικό στοίχημα» τόνισε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Νίκος Ταγαράς, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αναφορικά με την κλιματική αλλαγή και την αντιμετώπισή της.
Για το Πρόγραμμα Πολεοδομικών Μεταρρυθμίσεων «Κωνσταντίνος Δοξιάδης», ο κ. Ταγαράς ανέφερε ότι «Τα χωροταξικά και πολεοδομικά θέματα που αφορούν στην τάξη στο χώρο, είναι μια ιστορικά διαχρονική εκκρεμότητα. Τα Τοπικά και Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΤΠΣ-ΕΠΣ) έρχονται να αντικαταστήσουν τα παλιά Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια και τα Σχέδια Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης που έβαζαν τάξη στο χώρο, κυρίαρχα στην εκτός σχεδίου περιοχή, με χρήσεις γης και όρους δόμησης. Για πρώτη φορά μέσω αυτών των σχεδίων, με επιστημονικές μελέτες υπεισέρχονται μέτρα και προβλέψεις που αφορούν στην προσαρμογή στην κλιματική κρίση. Ταυτόχρονα, αφορούν και σε επεκτάσεις σχεδίων πόλεων και οριοθετήσεις οικισμών, με στόχο να βάλουμε τάξη παντού.
Που βρισκόμαστε σήμερα; Πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ διατίθενται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την οργάνωση του χώρου, για τα ΤΠΣ και τα ΕΠΣ, για 826 Δημοτικές Ενότητες από τις 1.035 όλης της χώρας, δηλαδή περίπου για το 80% της Επικράτειας. Επίσης, προβλέπονται μελέτες οριοθέτησης οικισμών, σε 51 οικισμούς, εκεί που με αποφάσεις του ΣτΕ κατέπεσαν τα όρια λόγω αναρμοδιότητας παλαιά των Νομαρχών και έχουν δημιουργηθεί τεράστια προβλήματα και στις μεταβιβάσεις και σε έκδοση οικοδομικών αδειών, αλλά και στη νομιμότητα των ίδιων των κτιρίων. Παράλληλα, «τρέχουμε» τις Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή, άλλη μία εκκρεμότητα που έρχεται από τα παλιά και αφορά σε 83 Δημοτικές Ενότητες.
Επειδή έχει γίνει πολύς λόγος για την οικοδομησιμότητα στην εκτός σχεδίου περιοχή, πέραν της αρτιότητας, των χρήσεων γης και των όρων δόμησης -καθώς απαραίτητη προϋπόθεση και με απόφαση του ΣτΕ είναι η απαίτηση προσώπου δρόμου σε κοινόχρηστο δρόμο- εξελίσσουμε άλλη μια μεγάλη μεταρρύθμιση: τον χαρακτηρισμό δημοτικών δρόμων σε 149 Δημοτικές Ενότητες, σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα πλην της Κρήτης και της Εύβοιας, ενώ μεριμνούμε και για τη χρηματοδότηση για την υπόλοιπη Ελλάδα.
Όλα αυτά που προανέφερα αφορούν σε 257 συμβάσεις, εκ των οποίων σήμερα είναι συμβασιοποιημένες οι 100 και βρισκόμαστε σε φάση ολοκλήρωσης για να συμβασιοποιήσουμε και τις υπόλοιπες.
Τέτοιας έκτασης πολεοδομική μεταρρύθμιση σε τέτοιο χρόνο, με τέτοια πίστωση, που μας έδωσε τη δυνατότητα το Ταμείο Ανάκαμψης, δεν έχει υπάρξει στο παρελθόν, γι’ αυτό και αποτελεί εθνικό και όχι κομματικό στοίχημα. Αφορά στον τόπο μας, την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και την απαίτηση προσαρμογής στην κλιματική κρίση».
Αναφορικά με τον έλεγχο του δομημένου περιβάλλοντος και της αυθαίρετης δόμησης, υπογράμμισε ότι «Κυρίαρχο στοιχείο είναι η αλλαγή φιλοσοφίας και εξυπηρέτησης του στόχου με την αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών. Δημιουργούμε μηχανισμό αποτύπωσης αυθαιρέτου και λογισμικό με τα οποία θα έχουμε τη δυνατότητα να διασταυρώνουμε το σημείο, όπου «πάει να φυτρώσει» ένα αυθαίρετο με αεροφωτογραφίες, δορυφόρους και drones με τις αντίστοιχες πληροφορίες από το σύστημα e-adeies. Ο έλεγχος και η διασταύρωση των στοιχείων θα μας δείχνει αν αυτό που βλέπουμε έχει άδεια ή όχι και στη δεύτερη περίπτωση θα ενεργοποιείται αυτόματα ο έλεγχος.
Ο τελικός στόχος μας όμως είναι η κατεδάφιση. Για αυτό τον λόγο -σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών- θα υπάρχουν από πριν εργολαβίες που θα είναι έτοιμες ανά την Επικράτεια να εκτελούν τα πρωτόκολλα κατεδάφισης. Ό,τι τελεσιδικεί, θα πηγαίνει για κατεδάφιση, με ετοιμότητα συνεργείου κατεδάφισης.
Επίσης, δεν θα υπάρχει, πλέον, δυνατότητα νομιμοποίησης αυθαιρέτου που θα κατασκευάζεται από 01.05.2024».
Αναφερόμενος στον ΝΟΚ και τα ύψη των κτιρίων, σημείωσε ότι «Έχει παρατηρηθεί ότι κάποιες συνδυαστικές διατάξεις -και συγκεκριμένα του άρθρου 15 παρ. 8 και του άρθρου 10 παρ. 1 του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού- αθροιστικά σε κάποιες περιπτώσεις δημιουργούν θέμα σε ορισμένες περιοχές με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Γι’ αυτό και φέραμε τροπολογία, με την οποία μέχρι και τον συντελεστή 0,8 συντελεστή δόμησης το άρθρο 10 παρ. 1 δεν έχει ισχύ. Αυτό σημαίνει μείωση ύψους ενός ορόφου 3 μέτρα και 25 εκατοστά. Κλιμακώνουμε πάνω από 0,8 μέχρι 1,6. Λέμε ότι το μέγιστο ύψος που θα μπορεί να αξιοποιήσει κάποιος να είναι μέχρι τα 2,5 μέτρα. Και όσα είναι πάνω από 1,6 συντελεστή δόμησης θα μπορεί να χτίσει έως και 3 μέτρα επιπλέον. Έτσι εξορθολογίζουμε, μεταβατικά και κλιμακωτά, τα μπόνους στα ύψη των κτιρίων, μέχρι να ολοκληρωθούν τα ΤΠΣ με Προεδρικό Διάταγμα, τα οποία και θα εξειδικεύουν ανά περιοχή».
Προσέθεσε ακόμη ότι υπάρχουν οι εξής προτάσεις: