MENU

«Φρένο» στις πωλήσεις των Tesla και BYD το α΄τρίμηνο του 2024

Προβληματισμός για το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων


Καθώς η γενική επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα επιβεβαιώθηκε από τα άσχημα αποτελέσματα πωλήσεων της Tesla και της BYD, των δύο μεγαλύτερων κατασκευαστών οχημάτων με μπαταρίες στον κόσμο, για το πρώτο τρίμηνο του 2024, αναδύεται το ερώτημα για το αν πρόκειται για την αρχή του τέλους ή απλώς για μία παροδική δυσκολία της αγοράς.

Πρόσφατα, τόσο η Tesla όσο και η BYD έφτασαν σε αριθμούς ορόσημα κατασκευής αυτοκινήτων. Οι Αμερικανοί παρήγαγαν έξι εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα ενώ οι Κινέζοι, από την άλλη πλευρά, γιόρτασαν την παραγωγή του επτακοσιοστού εκατομμυριοστού οχήματος NEV.

Η υποτονική ζήτηση για οχήματα με μπαταρίες είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. Οι υψηλές τιμές, η κατάργηση των επιδοτήσεων, η αύξηση των τιμών ασφάλισης, η αργή κατασκευή πρόσθετων σταθμών φόρτισης, η γενική αβεβαιότητα στην αγορά, ακόμη και η έλευση του ανταγωνισμού, όπως η Xiaomi, έχουν επιβραδύνει αυτούς τους δύο μεγάλους παίκτες, όπως και τους περισσότερους κατασκευαστές.

Η Tesla στο μείον 20,2%, η BYD δύο φορές χειρότερα

Με παραδόσεις το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους 386.810 αυτοκινήτων, πτώση 20,2% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο και μείον 8,5% σε ετήσια βάση, η Tesla κατέγραψε την πρώτη πτώση των πωλήσεών της μετά από τέσσερα χρόνια. Μόνο στη Γερμανία, η Tesla πούλησε περίπου 7.500 αυτοκίνητα λιγότερα το πρώτο τρίμηνο σε σχέση με πέρυσι την ίδια περίοδο, καταγράφοντας μείωση άνω του 36%.

Αν προσθέσουμε σε αυτό ότι ο αμερικανός κατασκευαστής παρήγαγε πολύ περισσότερα οχήματα (433.371 μονάδες) στα τρία γιγαντιαία εργοστάσια από όσα παρέδωσε, είναι προφανές ότι η ανησυχία του Elon Musk είναι ακόμη μεγαλύτερη, και η αντίδρασή του με την ανακοίνωση της απόλυσης του 10% των εργαζομένων (14.000), προμηνύει δυσάρεστες εξελίξεις.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει ένα καλό απόθεμα αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο, πράγμα που σημαίνει ότι οι τυχεροί αγοραστές θα μπορούσαν να επωφεληθούν το επόμενο διάστημα και να κάνουν εξαιρετικές προσφορές σε χαμηλότερες τιμές.

Ο δρόμος δεν είναι “ρόδινος” ούτε και για τους κατασκευαστές από την Κίνα. Η BYD φέρεται να έχει λάβει βοήθεια ύψους 3,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την κινεζική κυβέρνηση τα τελευταία τρία χρόνια στο πλαίσιο του σχεδίου της να κατακτήσει την κορυφή στην παγκόσμια αγορά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Ωστόσο, όταν όλοι περίμεναν ότι η BYD θα ανέβαζε ταχύτητα και θα ξεπερνούσε την Tesla, ήδη το πρώτο τρίμηνο “φρέναρε”, ακολουθώντας την πορεία του ανταγωνιστή της.

Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας ανέφερε ότι οι πωλήσεις του πρώτου τριμήνου του 2024 μειώθηκαν κατά 43% σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2023, επιστρέφοντας τον τίτλο του μεγαλύτερου πωλητή ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο στην Tesla.

Μετά τις θεαματικές πωλήσεις 526.409 αυτοκινήτων το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους, η BYD πούλησε μόνο 300.114 οχήματα το πρώτο τρίμηνο φέτος, γεγονός που συνιστά δραματική πτώση. Είναι αλήθεια ότι σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, οι πωλήσεις της BYD αυξήθηκαν κατά 13,4%, αλλά η γενική μείωση της ζήτησης και τα χαμηλότερα από τα αναμενόμενα στοιχεία δείχνουν σαφώς ότι η BYD δεν τα πηγαίνει τόσο καλά όσο περίμενε.

Η Xiaomi αναστάτωσε την αγορά, οι Γερμανοί σήκωσαν τα χέρια ψηλά

Από την άλλη πλευρά, η άφιξη νέων παικτών στην αγορά EV αποδεικνύεται ένας νέος ανατρεπτικός παράγοντας. Η εμφάνιση της Xiaomi, η οποία προσπαθεί να εφαρμόσει στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας την ίδια επιτυχημένη στρατηγική που εφάρμοσε στη βιομηχανία των smartphones, όταν έδειξε σε όλο τον κόσμο ότι μπορούσε να προσφέρει ένα παρόμοιο προϊόν με πολύ λιγότερα χρήματα από τους ανταγωνιστές της, αναμένεται να διαφοροποιήσει τα δεδομένα.

Το πρώτο τους αυτοκίνητο, το SU7, αποτελεί πραγματική απειλή για το Model S της Tesla και το Taycan της Porsche, καθώς το μοντέλο πωλείται στην Κίνα σε περίπου τριπλάσια τιμή από την Taycan στην Ευρώπη. Εντελώς αναμενόμενα, με τιμή εκκίνησης 27.500 ευρώ, οι Κινέζοι κατέγραψαν περισσότερες από 100.000 κρατήσεις σε λίγες μόλις ημέρες από την έναρξη των πωλήσεων.

Επιπλέον, ενώ ο πληθωρισμός συνεχίζει να πιέζει τα νοικοκυριά, διάφορες μελέτες δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα υφίστανται τρομερή απώλεια αξίας. Πρόκειται για έναν ακόμη από μια σειρά επιβαρυντικών παραγόντων που δεν ευνοούν τους κατασκευαστές.

Την ίδια στιγμή, η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά, η Γερμανία, κατέγραψε πτώση πωλήσεων άνω του 14% το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι Γερμανοί έχουν καταργήσει τις επιδοτήσεις και το ενδιαφέρον των αγοραστών βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Η Νορβηγία είναι ένας παράδεισος για τα ηλεκτρικά

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν διαγραφεί εντελώς. Πάρτε για παράδειγμα τη Νορβηγία. Σε αυτή τη σκανδιναβική χώρα, η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να ξεπεράσει τα βενζινοκίνητα οχήματα φέτος, και ακόμη και τα πετρελαιοκίνητα από το 2029.

Ένα τέτοιο σενάριο είναι αρκετά βέβαιο, επειδή η Νορβηγία είναι η μόνη χώρα στον κόσμο, η οποία βρίσκεται καθ’ οδόν προς την απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αρχής γενομένης από το 2025.

Ταυτόχρονα, αν και σύντομα θα διεξαχθούν ευρωεκλογές, όπου θα γίνει γνωστή η τύχη των αυτοκινήτων με κινητήρες SUS μετά το 2035, οι Βρυξέλλες υποχρεώνουν τα μέλη της ΕΕ να συμμορφωθούν με τη συμφωνία για την πράσινη μετάβαση. Ανεξάρτητα από το καθεστώς των κοινών αυτοκινήτων στο εγγύς μέλλον, οι χώρες της ΕΕ πρέπει να κατασκευάσουν και να επεκτείνουν το δίκτυο σταθμών φόρτισης.

Πρόκειται για άλλη μια ένδειξη ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πραγματικά μέλλον και ότι η σημερινή κατάσταση είναι μόνο ένα παροδικό και προσωρινό εμπόδιο μέχρι να κερδίσουν το χώρο τους στην αγορά αυτοκινήτου.

Το μόνο ερώτημα που απομένει είναι αν από το 2035 θα παραμείνουν ως η μόνη επιλογή ή θα συνυπάρχουν με τα βενζινοκίνητα (και πετρελαιοκίνητα) οχήματα, που είναι μια πολύ πιο ρεαλιστική εικόνα και ευκαιρία, αναφέρει το Klix.ba

Σχετικά Άρθρα