Έτοιμο να πρωτοστατήσει στην πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας, παρουσιάζοντας συγκεκριμένη πρόταση μελέτη μέσω του Πολυτεχνείου, για τη ναυπήγηση ενός νεότευκτου πλοίου με μειωμένες εκπομπές άνθρακα, δηλώνει το νησί της Σκύρου.
Ήδη ο χρόνος μετράει αντίστροφα έως το 2030 με βάση τους ευρωπαϊκούς στόχους για μείωση των εκπομπών αερίων στο πλαίσιο της δέσμης «Fit for 55», αλλά και του EU ETS από το οποίο η ελληνική ακτοπλοΐα έχει εξαιρεθεί έως το 2030.
Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος της Σκύρου, Κυριάκος Αντωνόπουλος η μελέτη που έχει αυτή τη στιγμή ο δήμος και είχε εκπονηθεί από την προηγούμενη διοίκηση, προβλέπει όλες τις πιθανές επιλογές που θα μπορούσαν να προκριθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση και να χρηματοδοτηθούν από το σχετικό πρόγραμμα, προκειμένου να “χτιστεί” ένα πράσινο πλοίο σε ελληνικό ναυπηγείο για τη γραμμή Σκύρος-Κύμη Ευβοίας.
Πράσινο πλοίο
Το “πράσινο” πλοίο που προβλέπεται να κατασκευαστεί σε ελληνικό ναυπηγείο μπορεί να είναι είτε αμιγώς ηλεκτρικό, είτε υβριδικό, δηλαδή να συνδυάζει την ηλεκτροκίνηση με μηχανή εναλλακτικού καυσίμου χαμηλών εκπομπών άνθρακα (σσ υδρογόνο, αμμωνία μεθανόλη).
“Εκτιμώ ότι η δεύτερη επιλογή που αφορά το υβριδικό πλοίο δηλαδή τη χρήση μπαταριών με μηχανή εναλλακτικού καυσίμου είναι η καταλληλότερη καθώς όταν μιλάμε για μεγάλα πλοία το θέμα είναι ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο στα μικρά νησιά να βρεθούν οι κατάλληλες ποσότητες ρεύματος για την ηλεκτροφόρτιση στην ηλεκτροκίνηση του πλοίου”, τονίζει.
Υπογραμμίζει ότι τα λιμάνια στα περισσότερα μικρά νησιά είναι ενσωματωμένα στον αστικό ιστό και οι κοινόχρηστες ζώνες είναι πολύ δύσκολο να αποκτήσουν συστήματα ανανεώσιμων πηγών, στα μεγέθη που απαιτεί η ηλεκτροφόρτιση ενός πλοίου γι αυτό θεωρεί ότι η υβριδική πλεύση είναι η καταλληλότερη για την ακτοπλοΐα.
Σύντομα σταθμός ηλεκτροφόρτισης στο λιμάνι
Ο δήμαρχος του νησιού επισημαίνει επίσης ότι τον επόμενο μήνα στο λιμάνι θα κατασκευαστεί ο πρώτος σταθμός ηλεκτροφόρτισης οχημάτων, που με βάσει το νέο νομοθετικό πλαίσιο θα έχει τη δυνατότητα να είναι εγκατεστημένος σε σταθμό καυσίμου.
“Η εγκατάσταση ηλεκτροφόρτισης δεν θα απαιτήσει περισσότερο από 20 με 25 ημέρες και εκτιμώ ότι πριν την έναρξη του καλοκαιριού θα είναι έτοιμος καθώς έχουν βγει όλες οι αδειοδοτήσεις και έχουν ληφθεί οι φορτιστές και τα υλικά ενώ αναμένουμε τα συνεργεία της coral που έχει αναλάβει το έργο” αναφέρει.
Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο νησί προχωρά και στην ίδρυση και λειτουργία αδειοδοτημένου υδατοδρομίου και σύντομα αναμένεται να δοθεί η τελική έγκριση.
Ο δήμος ήδη είναι σε διερεύνηση με διάφορους φορείς για την υλοποίηση μια ενεργειακής κοινότητας που θα είναι επ’ ωφελεία όλων, ενώ αναφορικά με το κομμάτι της διαχείρισης των απορριμμάτων προσπαθεί να αντιμετωπίσει ολιστικά το ζήτημα με τη χρήση ανακύκλωσης, ώστε το υπόλειμμα να είναι ελάχιστο και να μην επιβαρύνει το περιβάλλον.