Κανόνας τείνει να γίνει, πλέον, η οδική μεταφορά των εμπορευμάτων με τη χρήση ηλεκτρικών φορτηγών, καθώς ολοένα και περισσότερες εταιρίες στρέφονται στην βιώσιμη αυτή επιλογή και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Η Καλιφόρνια, μάλιστα, εισήγαγε νέο πολιτειακό νόμο που προβλέπει τη μετάβαση σε ηλεκτρικά φορτηγά έως το 2035.
Η Lime, η εταιρεία που βρίσκεται πίσω από την ενοικίαση ηλεκτρονικών ποδηλάτων και σκούτερ σε όλη τη Βόρεια Αμερική, σύναψε πρόσφατα συμφωνία για την παροχή φορτηγών με την εταιρεία logistics Hight Logistics με έδρα την Καλιφόρνια, η οποία επικεντρώνεται στις μεταφορές με μηδενικούς ρύπους.
Ο κ. Andrew Savage, αντιπρόεδρος για τη βιωσιμότητα της Lime, δήλωσε ότι η εταιρεία έχει τους δικούς της στόχους για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών, αλλά θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού.
“Θα χρειαστεί να δούμε την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές σε συνδυασμό με τις εμπορευματικές μεταφορές, τη θαλάσσια ναυτιλία, τη μεταποίηση για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στα φιλόδοξα σχέδιά μας”, πρόσθεσε.
Ένα σημείο εκκίνησης σε αυτό το ταξίδι είναι η χρήση ηλεκτρικών φορτηγών για τη μετακίνηση των αποστολών της Lime από τα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς στο κέντρο διανομής της εταιρείας στην Καλιφόρνια, προτού τελικά διασχίσουν τις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Η συνεργασία μεταξύ της Lime και της Hight είναι ένα μικρό κομμάτι στην αγορά, καθώς η μετάβαση στα ηλεκτρικά φορτηγά συνεχίζεται σταδιακά, ενώ τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων εξακολουθούν να πραγματοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από ντιζελοκίνητα φορτηγά.
“Αυτό είναι το επόμενο κρίσιμο βήμα, και αυτό που περιμένουμε και βασιζόμαστε είναι ότι η βιομηχανία εμπορευματικών μεταφορών θα συνεχίσει να επεκτείνεται τόσο στην τεχνολογία των οχημάτων όσο και στην υποδομή για τη φόρτιση τους”, δήλωσε ο Savage.
Μετάβαση των στόλων σε ηλεκτρικούς
Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, η ολλανδική ζυθοποιία Heineken συνεργάστηκε πρόσφατα με τη σουηδική νεοφυή εταιρεία ηλεκτρικών φορτηγών Einride για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Ένας στόλος πέντε ηλεκτρικών φορτηγών θα μεταφέρει αρχικά φορτία μπύρας της Heineken από το ζυθοποιείο της στην Ολλανδία σε κέντρο διανομής στη Γερμανία.
Ο κ. Arjen van der Woude, διευθυντής παγκόσμιας στρατηγικής αλυσίδας εφοδιασμού της Heineken, δήλωσε ότι ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση δεν είναι εύκολος.
Οι ιδιοκτήτες φορτίων όπως η Heineken πρέπει να έχουν επαρκή δεδομένα διαδρομής, καθώς και μια άποψη για τις υποδομές φόρτισης κατά μήκος αυτών των διαδρομών, ώστε η επένδυση στην ηλεκτροκίνηση να αξίζει τον κόπο.
“Η λύση είναι να διασφαλιστεί ότι ο συνδυασμός των χρόνων αναμονής, του χρόνου φόρτισης, των περιορισμών του οδηγού ως προς τις ώρες που μπορεί να οδηγήσει, θα γίνεται απρόσκοπτα “, δήλωσε ο van der Woude
Η Einride συνεργάζεται με αρκετές μεγάλες μάρκες που κάνουν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, συμπεριλαμβανομένης της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Lidl και της σουηδικής Oatly.
Για τον διευθύνοντα σύμβουλο της Einride, κ. Robert Falck, οι προκλήσεις για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών φορτηγών είναι ελαφρώς διαφορετικές από εκείνες των αυτοκινήτων. Η ανησυχία των καταναλωτών που αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η εμβέλεια και η πρόσβαση σε σημεία φόρτισης.
“Οι άνθρωποι πάντα μιλούν για την εμβέλεια. Αλλά η εμβέλεια είναι στην πραγματικότητα ένας πολύ ανακριβής τρόπος περιγραφής της απόδοσης του συστήματος. Η πρόκληση με τα ηλεκτρικά είναι να δούμε ότι έχουμε τον λειτουργικό χρόνο λειτουργίας που θα τα καταστήσει ανταγωνιστικά σε σχέση με το ντίζελ“, δήλωσε ο Falck.
Τον Μάρτιο, ο δανέζικος γίγαντας της ναυτιλίας και της εφοδιαστικής DFDS ανακοίνωσε ότι θα παραγγείλει 100 νέα ηλεκτρικά φορτηγά από τη Volvo μεταξύ του τρέχοντος και του επόμενου έτους, για να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις των πελατών για πιο βιώσιμες μεταφορές.
Πολλά από τα νέα φορτηγά θα αναπτυχθούν σε αγορές όπου η DFDS δεν έχει ακόμη κάνει τη μετάβαση, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο. Σε ανακοίνωσή της, η εταιρεία ανέφερε ότι η ζήτηση για ηλεκτρικές μεταφορές ήταν υψηλότερη στις σκανδιναβικές χώρες, αλλά “αυξάνεται σταθερά και στην υπόλοιπη Ευρώπη”.
Αυτόνομη οδήγηση
Παράγοντες στον κλάδο των φορτηγών και της εφοδιαστικής αλυσίδας πιστεύουν ότι τα ηλεκτρικά φορτηγά θα είναι σύντομα πλήρως αυτόνομα.
Ένα τέτοιο φορτηγό έχει αναπτυχθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία GE Appliances στο εργοστάσιό της στο Τενεσί, από όπου μεταφέρει εμπορεύματα σε μια διαδρομή μικρότερη από ένα μίλι. Τα αυτόνομα ηλεκτρικά φορτηγά με τεχνητή νοημοσύνη, θα αποτελέσουν ένα σημαντικό βήμα για την περαιτέρω ανάπτυξη μιας ευρύτερης αυτοματοποιημένης ροής εργασίας, σύμφωνα με την GE Appliances.
“Στο τέλος αυτής της δεκαετίας, τα αυτόνομα φορτηγά θα είναι ένα πολύ συνηθισμένο θέαμα σε πολλές εφαρμογές. Νομίζω ότι θα συμβεί πιο γρήγορα σε κλίμακα για τις εμπορευματικές μεταφορές, επειδή η επιχειρηματική υπόθεση είναι πιο πρόσφορη”, υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος της Einride, κ. Robert Falck.