MENU

«Πατάει γκάζι» η διαδικασία για την παραχώρηση της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Απομακρύνεται το ενδεχόμενο διαγωνισμού για την προσωρινή διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου

Την ευθύγραμμη διαδικασία που μπορεί να οδηγήσει σύντομα στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού και πάντως πριν τη λήξη της ισχύουσας σύμβασης το φθινόπωρο του 2024 εκτιμάται πως έχει εκκινήσει η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ.

Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα παραχώρηση με προσωρινό ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (επικράτησε με προσφορά 3,27 δις. ευρώ) είχε συναντήσει το εμπόδιο των προσφυγών και ενστάσεων από την επιλαχούσα κοινοπραξία Vinci – Μυτιληναίος τόσο στην Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφύγων όσο και στο ΣτΕ, οι οποίες ωστόσο απορρίφθηκαν, ανοίγοντας ουσιωδώς το δρόμο από τις αρχές Απριλίου για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού.

Στην παρούσα φάση το ΤΑΙΠΕΔ προετοιμάζει το φάκελο της σύμβασης που θα αποσταλεί προς έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ώστε μετά από αυτή τη διαδικασία η σύμβαση να οδεύσει προς κύρωση στη Βουλή.

Το χρονικό περιθώριο κρίνεται αρκετά μικρό ώστε ο αστικός αυτοκινητόδρομος να περάσει από τον νυν παραχωρησιούχο (κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ) στο διάδοχο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ χωρίς τη μεσολάβηση άλλων παρένθετων λύσεων έως το ορόσημο του Οκτωβρίου 2024, οπότε λήγει η προηγούμενη σύμβαση.

Ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργος Περιστέρης είχε εκτιμήσει πως εφόσον δεν υπάρξει δικαστική καθυστέρηση (προσφυγή ΣτΕ), η διαδικασία μπορεί να κυλήσει τάχιστα.

Δεδομένων των εξελίξεων, παρόμοια εκτίμηση διατύπωσε προ ημερών και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Ν. Ταχιάος από το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών εκτιμώντας πως η νέα σύμβαση μπορεί να υπογραφεί μέσα στον προσεχή Οκτώβριο.

Σε κάθε περίπτωση, η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ έχει διευκρινίσει πως αν η διαδικασία δεν ολοκληρωθεί εγκαίρως ο αυτοκινητόδρομος θα επιστρέψει στη δικαιοδοσία του ελληνικού δημοσίου.

Προβληματίζει το ενδεχόμενο προσωρινού λειτουργού

Το ζήτημα που θα ανέκυπτε από μια τέτοια τροπή θα ήταν η ανάγκη εξεύρεσης λειτουργού του αυτοκινητόδρομου έως την οριστική μεταβίβαση στο νέο παραχωρησιούχο, με το ΥΠΟΜΕ να έχει δηλώσει πως θα μπορούσε να υπάρξει νέος διαγωνισμός μόνον για το handling της Αττικής Οδού.

Δεδομένου ότι μια διαγωνιστική διαδικασία, έστω και για τη λειτουργία, απαιτεί χρόνο και επιπλέον κόστος, μια τέτοια εκδοχή ενδεχομένως να δημιουργούσε κωλύματα στην ολοκλήρωση της βασικής παραχώρησης. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις ωστόσο, φαίνεται πως το σενάριο αυτό απομακρύνεται και η Αττική Οδός ως άρτιος αυτοκινητόδρομος οδεύει στη δεύτερη φάση της με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τα επόμενα 25 χρόνια.

Τραπεζική στήριξη

Υπενθυμίζεται πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει εξασφαλίσει κοινοπρακτικό δάνειο ύψους 2,7 δισ. ευρώ από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, ενώ το υπόλοιπο ποσό τιμήματος της σύμβασης (527 εκατ. ευρώ) θα καλυφθεί από ίδια συμμετοχή.

Στο δάνειο, το οποίο θα έχει 20ετή διάρκεια, θα συμμετάσχουν ισόποσα οι τέσσερις τράπεζες (Εθνική, Πειραιώς, Eurobank και Alpha) με 675 εκατ. ευρώ η καθεμία, γεγονός που αποδεικνύει τη στήριξη του χρηματοπιστωτικού συστήματος στο νέο παραχωρησιούχο της Αττικής Οδού.

Σχετικά Άρθρα