Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) στη Σόφια πραγματοποίησε έρευνες στη Βουλγαρία τη Δευτέρα (1/4) για να συγκεντρώσει στοιχεία σε μια ύποπτη υπόθεση υπεξαίρεσης, κατάχρησης Ευρωπαϊκών κονδυλίων και νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες που συνδέεται με την κατασκευή του μεγαλύτερου έργου υποδομής της Βουλγαρίας, της σήραγγας Zheleznitsa.
«Μετά από σήμα που έλαβε η Κρατική Υπηρεσία Εθνικής Ασφάλειας της Βουλγαρίας, η EPPO στη Σόφια ξεκίνησε έρευνα, η οποία αποκάλυψε ότι μία από τις εταιρείες που συμμετέχει στην κοινοπραξία που κατασκευάζει τη σήραγγα είναι ύποπτη για διάφορα ποινικά αδικήματα, συμπεριλαμβανομένης της υπεξαίρεσης, της κατάχρησης κονδυλίων της ΕΕ και της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες», ανακοίνωσε η EPPO.
Η υπό έρευνα εταιρεία φέρεται να έχει πραγματοποιήσει πολλές εικονικές μεταφορές σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, ύψους άνω των 5,6 εκατομμυρίων ευρώ, σε μια αλυσίδα εικονικών εταιρειών, με αποτέλεσμα την ανάληψη μεγάλων ποσών μετρητών από άτομα με ποινικό μητρώο. Οι εν λόγω εταιρείες και τα άτομα εμπλέκονται επίσης σε άλλη έρευνα της EPPO που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά έργα υποδομής στον τομέα των σιδηροδρόμων.
Οι έρευνες πραγματοποιήθηκαν σε έξι εταιρείες και τέσσερις ιδιωτικές κατοικίες σε δύο βουλγαρικές περιφέρειες.
Η Βουλγαρική Υπηρεσία Οδικών Υποδομών ηγήθηκε της κατασκευής της σήραγγας Zheleznitsa κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου Struma. Ανέθεσε σε κοινοπραξία τριών εταιρειών την υλοποίηση του έργου, το οποίο συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Μεταφορές και υποδομές μεταφορών» (2014-2020).
Στον ανάδοχο καταβλήθηκαν περίπου 95,6 εκατ. ευρώ, το 85% των οποίων προήλθε από κονδύλια της ΕΕ.
Οι έρευνες συνεχίζονται για να προσδιοριστεί η φύση και η έκταση των φερόμενων εγκληματικών δραστηριοτήτων, δήλωσε η EPPO.
Το χρονικό της κατασκευής
Η κατασκευή της σήραγγας Zheleznitsa διήρκεσε πάνω από πέντε χρόνια. Κόστισε 215 εκατ. ευρώ, μαζί με τους δρόμους που οδηγούν σε αυτήν και την ενίσχυση των κατολισθήσεων στην ορεινή περιοχή. Άνοιξε στην κυκλοφορία στις 20 Φεβρουαρίου.
Μεγάλες βουλγαρικές εταιρείες, οι οποίες τείνουν να κερδίζουν τα μεγαλύτερα έργα υποδομής της χώρας με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, συμμετέχουν στην κοινοπραξία που κατασκεύασε τη σήραγγα.
Αποτελεί βασικό τμήμα του τμήματος του αυτοκινητόδρομου που συνδέει το ελληνικό λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τη Γέφυρα Δούναβη 2, η οποία διέρχεται από τη Βουλγαρία στη Ρουμανία. Η κυβέρνηση του επί σειρά ετών πρώην πρωθυπουργού Μπόικο Μπορίσοφ επέλεξε τους εργολάβους για το έργο.
Πηγή: euractiv