Τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) που συνήθως ζυγίζουν περισσότερο από τα αυτοκίνητα που κινούνται με κινητήρα εσωτερικής καύσης μπορούν εύκολα να συντρίψουν τα προστατευτικά κιγκλιδώματα σε δρόμους, τα οποία δεν έχουν σχεδιαστεί για να αντέχουν την επιπλέον δύναμη.
Αυτό προκύπτει από τα ευρήματα των δεδομένων των δοκιμών πρόσκρουσης που δημοσίευσε το Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα, γεγονός που έχει εγείρει ανησυχίες σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα και την ασφάλεια στους δρόμους.
Τα EV συνήθως ζυγίζουν 20% έως 50% περισσότερο από ό,τι τα βενζινοκίνητα οχήματα λόγω κυρίως των μπαταριών που μπορεί να ζυγίζουν σχεδόν όσο ένα μικρό συμβατικό αυτοκίνητο.
Σε συνδυασμό με το χαμηλότερο κέντρο βάρους, τα προστατευτικά κιγκλιδώματα στους δρόμους μπορούν να κάνουν ελάχιστα για να τα εμποδίσουν να περάσουν μέσα από τα εμπόδια που συνήθως είναι κατασκευασμένα από χάλυβα.
Στα τέλη του περασμένου έτους, οι μηχανικοί του Midwest Roadside Safety Facility της Νεμπράσκα παρακολούθησαν ένα ηλεκτροκίνητο φορτηγό να κατευθύνεται προς ένα προστατευτικό κιγκλίδωμα που είχε εγκατασταθεί στο πεδίο δοκιμών της εγκατάστασης στην άκρη του τοπικού δημοτικού αεροδρομίου.
Το σχεδόν 4 τόνων (3,6 μετρικών τόνων) 2022 Rivian R1T διέσχισε το μεταλλικό προστατευτικό κιγκλίδωμα και μόλις που επιβράδυνε μέχρι να προσκρούσει σε ένα τσιμεντένιο φράγμα λίγα μέτρα μακριά στην άλλη πλευρά.
Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το βάρος των EV
Το πανεπιστήμιο έδωσε στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα της δοκιμής πρόσκρουσης σε μια εποχή που η αυξανόμενη δημοτικότητα των EVs έχει οδηγήσει τους αξιωματούχους των μεταφορών να προειδοποιήσουν για τη διαφορά βάρους μεταξύ των νέων οχημάτων με μπαταρία και των ελαφρύτερων οχημάτων εσωτερικής καύσης.
Πέρυσι, το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ εξέφρασε την ανησυχία του για τους κινδύνους που εγκυμονούν για την ασφάλεια τα βαριά ηλεκτρικά οχήματα, εάν συγκρουστούν με ελαφρύτερα οχήματα. Αξιωματούχοι και οργανώσεις οδικής ασφάλειας λένε ότι τα ίδια τα ηλεκτρικά οχήματα φαίνεται να προσφέρουν ανώτερη προστασία στους επιβάτες τους, ακόμη και αν μπορεί να αποδειχθούν επικίνδυνα για τους επιβάτες ελαφρύτερων οχημάτων.
Το φορτηγό Rivian που δοκιμάστηκε στη Νεμπράσκα δεν παρουσίασε σχεδόν καμία ζημιά στο εσωτερικό της καμπίνας μετά την πρόσκρουση στο τσιμεντένιο φράγμα.
Με αφορμή τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των δοκιμών, η Rivian Automotive Inc. σημείωσε ότι το φορτηγό που χρησιμοποιήθηκε στις δοκιμές έλαβε το βραβείο 2023 Top Safety Pic+, την υψηλότερη βαθμίδα που απονέμει το Ινστιτούτο Ασφαλιστικής Ασφάλειας Αυτοκινητοδρόμων.
Όμως, ο σκοπός των προστατευτικών κιγκλιδωμάτων, που βρίσκονται κατά μήκος δεκάδων χιλιάδων χιλιομέτρων οδοστρώματος, είναι να βοηθήσουν στην αποφυγή της εξόδου των επιβατικών οχημάτων από το δρόμο, δήλωσε ο κ. Michael Brooks, εκτελεστικός διευθυντής του αμερικανικού μη κερδοσκοπικού Κέντρου για την Ασφάλεια των Αυτοκινήτων.
Τα προστατευτικά κιγκλιδώματα έχουν ως στόχο να αποτρέψουν τα αυτοκίνητα από το να βγουν από το δρόμο σε κρίσιμα σημεία, όπως πάνω από γέφυρες και υδάτινους δρόμους, κοντά στις άκρες γκρεμών και χαράδρων και πάνω από βραχώδες έδαφος, όπου ο τραυματισμός και ο θάνατος σε μια σύγκρουση εκτός δρόμου είναι πολύ πιο πιθανός.
Οι μπαριέρες δεν μπορούν να αναχαιτίσουν τα βαρύτερα EV
Η προκαταρκτική δοκιμή πρόσκρουσης που χρηματοδοτήθηκε από το Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης του Σώματος Μηχανικών του Στρατού των ΗΠΑ, περιελάμβανε επίσης το Tesla sedan, κατά την οποία το όχημα σήκωσε το προστατευτικό κιγκλίδωμα και πέρασε κάτω από αυτό. Οι δοκιμές έδειξαν ότι το σύστημα φραγμών είναι πιθανό να είναι αναποτελεσματικό όσον αφορά στα βαρύτερα ηλεκτρικά οχήματα, δήλωσαν οι αξιωματούχοι.
Το πρόσθετο βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων προέρχεται από τις υπερμεγέθεις μπαταρίες τους που απαιτούνται για να επιτευχθεί εμβέλεια ταξιδιού περίπου 300 μιλίων (480 χιλιομέτρων) ανά φόρτιση.
Σχεδιάζονται περισσότερες δοκιμές, που περιλαμβάνουν προσομοιώσεις σε υπολογιστή και δοκιμαστικές προσκρούσεις περισσότερων ηλεκτρικών οχημάτων. Είναι απαραίτητες προκειμένου να καθοριστεί ο τρόπος κατασκευής κιγκλιδωμάτων που ελαχιστοποιούν τις επιπτώσεις των συγκρούσεων τόσο για τα ελαφρύτερα οχήματα με καύσιμο φυσικό αέριο όσο και για τα βαρύτερα ηλεκτρικά οχήματα.
Αυτή τη στιγμή, τα ηλεκτρικά οχήματα βρίσκονται στο 10% ή περίπου στο 10% των νέων οχημάτων που πωλούνται, οπότε ο διαθέσιμος χρόνος είναι λίγος. Καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να πωλούνται και να γίνονται πιο δημοφιλή, η ανάγκη για την αντιμετώπισή του είναι επείγουσα.
Ανάλογο πρόβλημα και στο παρελθόν
Τη δεκαετία του 1990, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι άρχισαν να αγοράζουν ελαφριά pickups και οχήματα σπορ γενικής χρήσης, η Midwest Roadside Safety Facility διαπίστωσε ότι το τότε 50 ετών σύστημα προστατευτικών κιγκλιδωμάτων αποδείχθηκε ανεπαρκές για να διαχειριστεί το επιπλέον βάρος τους. Έτσι, προχώρησε στον επανασχεδιασμό των προστατευτικών κιγκλιδωμάτων για να προσαρμοστούν.
Τα EV μεταγενέστερης γενιάς θα είναι ελαφρύτερα
Ο κ. Philip Jones, εκτελεστικός διευθυντής της Alliance for Transportation Electrification, η οποία υποστηρίζει τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων στη Βόρεια Αμερική, διερωτήθηκε γιατί τα ηλεκτρικά οχήματα ξεχωρίστηκαν στις δοκιμές, σημειώνοντας ότι αρκετά μεγάλα μοντέλα SUV μπορούν να ζυγίζουν περίπου 6.000 λίβρες [2.721 kg].
“Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι απαραίτητα βαρύτερα”, δήλωσε ο Jones. “Οδηγώ ένα Chevy Bolt και είναι 3.700 λίβρες [1.678 kg]”.
Παραδέχτηκε όμως ότι, στο σύνολό τους, η πρώτη γενιά ηλεκτρικών οχημάτων είναι βαρύτερη από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα. Οι επόμενες γενιές είναι πιθανό να είναι ελαφρύτερες, τόνισε, καθώς οι κατασκευαστές εργάζονται για την κατασκευή μικρότερων μπαταριών που μεταφέρουν περισσότερη ισχύ.
Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αυτοκινητοδρόμων των ΗΠΑ αρνήθηκε να σχολιάσει αμέσως τα αποτελέσματα των δοκιμών στη Νεμπράσκα.
Η ανησυχία σχετικά με το βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων εκτείνεται πέρα από τις συγκρούσεις οχημάτων με οχήματα και τη συμβατότητα με τα προστατευτικά κιγκλιδώματα. Το πρόσθετο βάρος θα επηρεάσει τα πάντα, από την ταχύτερη φθορά σε κατοικημένους δρόμους και οδοστρώματα μέχρι τα ελαστικά των οχημάτων και τις υποδομές όπως τα γκαράζ στάθμευσης.