MENU

Πώς ο χειμώνας επηρεάζει την αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων

"Χάρτης" οδήγησης και φόρτισης στις χαμηλές θερμοκρασίες

Όπως οι άνθρωποι, έτσι και τα αυτοκίνητα προτιμούν τις θερμοκρασίες περιβάλλοντος και ο κρύος καιρός θα προκαλέσει σε όλα τα αυτοκίνητα – βενζινοκίνητα, πετρελαιοκίνητα και ηλεκτρικά – λιγότερο αποδοτική λειτουργία.

Μια άδεια μπαταρία, ή ένα πρόβλημα με τη μίζα μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) να δυσκολεύεται να εκκινήσει το χειμώνα, ενώ οι χαμηλές θερμοκρασίες μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα στην εμβέλεια της μπαταρίας.

Όταν η θερμοκρασία πέφτει, η εμβέλεια μειώνεται, αλλά το ίδιο συμβαίνει και με τη χωρητικότητα της μπαταρίας.

Η χωρητικότητα είναι ουσιαστικά η ποσότητα ενέργειας που μπορεί να συγκρατήσει η μπαταρία και πόσο γρήγορα μπορεί να την εκφορτίσει, οπότε η επαναφόρτιση θα διαρκέσει περισσότερο.

Σε ακραίο κρύο, τα σημεία φόρτισης μπορούν επίσης να επηρεαστούν και το αποτέλεσμα μπορεί να είναι ένας σημαντικά πιο αργός χρόνος φόρτισης, οπότε το πιθανότερο είναι να περάσετε περισσότερο χρόνο στους σταθμούς φόρτισης κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Πώς επηρεάζει η πτώση της θερμοκρασίας την μπαταρία

Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων λειτουργούν αποθηκεύοντας και απελευθερώνοντας ενέργεια. Ο ψυχρότερος καιρός έχει ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση της συνολικής διαδικασίας χημικών αντιδράσεων και της απόδοσης της μπαταρίας. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι δεν επηρεάζονται όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στον ίδιο βαθμό.

Πόση αυτονομία χάνει ένα ηλεκτρικό όχημα το χειμώνα

Η Νορβηγική Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (NAF) διεξάγει τακτικά δοκιμές χειμερινής και θερινής αυτονομίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να διαπιστώσει τις επιδόσεις τους.

Στο πιο πρόσφατο χειμερινό τεστ, 29 αυτοκίνητα δοκιμάστηκαν σε ένα μείγμα αστικών και αγροτικών δρόμων σε θερμοκρασίες που κυμάνθηκαν μεταξύ μηδέν βαθμών και μείον 20 βαθμών Κελσίου. Τα αυτοκίνητα ξεκινούν με πλήρως φορτισμένη μπαταρία και ακολουθούν πορεία μέχρι να εξαντληθεί η ισχύς τους.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η απώλεια εμβέλειας σε ένα EV μπορεί να κυμαίνεται από 10% έως 30%.

Το EV με τις καλύτερες επιδόσεις ήταν το Maxus Euniq 6, ένα SUV που έχασε μόλις το 10,5 % της εμβέλειάς του κατά την Παγκόσμια Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμών Ελαφρών Οχημάτων (WLTP), ενώ το Tesla Model S διένυσε 530 χιλιόμετρα, τη μεγαλύτερη απόσταση από οποιοδήποτε EV, πριν εξαντλήσει την εμβέλειά του, η οποία ήταν κατά 16,4 % μικρότερη από την αναφερόμενη εμβέλεια WLTP του αυτοκινήτου των 634 χιλιομέτρων.

Τι μπορεί να γίνει για να μειωθούν οι επιπτώσεις

Με δεδομένο ότι οι καιρικές συνθήκες δεν μπορούν να ελεγχθούν, εντούτοις υπάρχουν πολλοί τρόποι για να ελαχιστοποιηθεί ο αντίκτυπος των χαμηλών θερμοκρασιών στην αυτονομία σας.

Εάν σταθμεύετε το αυτοκίνητό σας σε γκαράζ ή σε στεγασμένο χώρο, αυτό θα προστατεύσει τη μπαταρία από το υπερβολικό κρύο, γεγονός που καθιστά πιο πιθανό να διατηρήσει τη φόρτιση της.

Επίσης, όταν φορτίζετε κατά τη διάρκεια της νύχτας, μπορείτε να προγραμματίσετε την προ-κλιμάκωση για την ώρα που ξεκινάτε. Αυτό σας επιτρέπει να προθερμάνετε την καμπίνα του αυτοκινήτου πριν ξεκινήσετε το ταξίδι σας, αντλώντας ενέργεια από την κύρια παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και όχι από την μπαταρία του EV.

Μόλις βγείτε στο δρόμο, η ενεργοποίηση της θέρμανσης είναι ο ταχύτερος τρόπος για να χάσετε την αυτονομία, γι’ αυτό χρησιμοποιήστε θερμαινόμενα καθίσματα και θερμαινόμενο τιμόνι.

Αναζητήστε επίσης ένα EV με αντλία θερμότητας, καθώς αυτό καθιστά τη θέρμανση και την ψύξη της μπαταρίας σας πιο ενεργειακά αποδοτική. Αξίζει να αγοράσετε ένα αυτοκίνητο που είναι εξοπλισμένο με μια τέτοια αντλία ή να ξοδέψετε επιπλέον χρήματα για μια τέτοια αντλία, αν προσφέρεται ως επιλογή.

Τέλος, βεβαιωθείτε ότι τα ελαστικά σας είναι σωστά φουσκωμένα και ελέγχετε τακτικά την πίεση τους, καθώς οποιαδήποτε ανισορροπία μπορεί να επηρεάσει την ενεργειακή σας απόδοση.

Εάν τα ελαστικά σας έχουν χαμηλό αέρα, τότε η μπαταρία πρέπει να δουλέψει περισσότερο για να διατηρήσει την ισχύ της.

Η οδήγηση σε πάγο και χιόνι

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι γενικά προσθιοκίνητα ή τετρακίνητα, οπότε ανταπεξέρχονται καλά στους χιονισμένους δρόμους.

Τείνουν επίσης να έχουν χαμηλό κέντρο βάρους λόγω της τοποθέτησης των μπαταριών και αυτό μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση της πρόσφυσης και στη βελτίωση της σταθερότητας σε χειμερινές συνθήκες.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι τα EV είναι βαρύτερα από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα παρόμοιου μεγέθους, οπότε σε περίπτωση ολίσθησης μπορεί να είναι πιο δύσκολο να τεθεί το αυτοκίνητο υπό έλεγχο.

Ο πιο σημαντικός παράγοντας στο δρόμο είναι η ταχύτητά σας, γι’ αυτό να οδηγείτε πάντα αργά και προσεκτικά σε συνθήκες πάγου.

Η λειτουργία eco mode είναι χρήσιμη, καθώς όχι μόνο θα επεκτείνει την αυτονομία της μπαταρίας σας, αλλά μπορεί επίσης να κάνει το αυτοκίνητό σας πιο ασφαλές στην οδήγηση το χειμώνα, μειώνοντας την ισχύ και περιορίζοντας την ποσότητα της ροπής.

Αξίζει επίσης να λάβετε υπόψη σας τα χειμερινά ελαστικά ή ελαστικά παντός καιρού, καθώς κάνουν σημαντική διαφορά όταν η θερμοκρασία πέφτει κατακόρυφα, καθώς προσφέρουν μεγαλύτερη πρόσφυση κατά την οδήγηση σε χιόνι και πάγο σε σχέση με τα κανονικά ελαστικά.

Σχετικά Άρθρα